Gå til innhold

hydralulisk håndbrekk

Ranger emnet


jettamaster

Anbefalte innlegg

sliter litt med håndbrekken min. og er no lei å justera på wiren heila tida, så eg lurer på om det er lov å montere hydraulisk håndbrekk i ein vanlig gatebil?

kor kan eg få tak i da til ein billig peng? veit at kollvold har men var ein smule dyr.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at du ikke får det godkjent...

korleis kan dei finna da ut da??? den blir jo skjult

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser gjerne en ekstra bremse pumpe og alle rørene på Bla EU kontroll..

 

Ekke noe prob å få det godkjent, må bare gjøres slikkelig. Veit om flere rallybiler med hvite skilter med hydralisk håndbrekk. De må jo gå igjennom den samme EU kontrollen som andre biler. Bare å høre litt rundt det. Pedersen Racing selger jo deler til hyd. håndbrekk. Gundersen også.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest reglene på dette.

 

Og det er krav om et ekstra nødbremsesystem. Samt en innredning som skal kunne holde kjøretøyet med last i ro i en bakke selv om føreren ikke er til stede.

 

Treffer du på en som har stått opp på feil side. Så sier han at han ikke vil godkjenne hydraulisk håndbrekk. Siden det er å tukle med nødbremsesystemet.

Men leser en litt nøyere i reglene. Står det at en bil med 2 krets bremsesystem, har nødbremsing i den resterende kretsen. Altså er hydraulisk håndbrekk lov på biler med 2 krets bremsesystem.

 

Men håndbrekk skal kunne settes inn opp til 20km/t uten å ta skade. Bremsene skal virke effektivt, og bremseflatene skal kunne holdes i tilsatt stilling av en innredning som virker rent mekanisk.

 

De fleste hydrauliske håndbrekk har ikke mekaniske låsbare stillinger. Så det er eventuelt noe du må få laget til. :(

 

 

Uansett anbefaler jeg deg å lese kap.26 i kjøretøyforskriften. For plutselig er det en paragraf som trer i kraft akkurat på din type bil. Som gjør at det er ulovelig alikevel. :watchout

 

Kjedelig at det skal være slikt. Men uansett hva en skal ha godkjent, så ha med referanser til Kjøretøyforskriften. Så kan du :boxing tilsynet, og få de over på din side.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest reglene på dette.

 

Og det er krav om et ekstra nødbremsesystem. Samt en innredning som skal kunne holde kjøretøyet med last i ro i en bakke selv om føreren ikke er til stede.

 

Treffer du på en som har stått opp på feil side. Så sier han at han ikke vil godkjenne hydraulisk håndbrekk. Siden det er å tukle med nødbremsesystemet.

Men leser en litt nøyere i reglene. Står det at en bil med 2 krets bremsesystem, har nødbremsing i den resterende kretsen. Altså er hydraulisk håndbrekk lov på biler med 2 krets bremsesystem.

 

Men håndbrekk skal kunne settes inn opp til 20km/t uten å ta skade. Bremsene skal virke effektivt, og bremseflatene skal kunne holdes i tilsatt stilling av en innredning som virker rent mekanisk.

 

De fleste hydrauliske håndbrekk har ikke mekaniske låsbare stillinger. Så det er eventuelt noe du må få laget til. :(

 

 

Uansett anbefaler jeg deg å lese kap.26 i kjøretøyforskriften. For plutselig er det en paragraf som trer i kraft akkurat på din type bil. Som gjør at det er ulovelig alikevel. :watchout

 

Kjedelig at det skal være slikt. Men uansett hva en skal ha godkjent, så ha med referanser til Kjøretøyforskriften. Så kan du :boxing tilsynet, og få de over på din side.

 

Men jeg tenker da på den nye Wolksvagen Passaten med elektronisk styrt handbrekk, hvordan er det blitt godkjent da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker da på den nye Wolksvagen Passaten med elektronisk styrt handbrekk, hvordan er det blitt godkjent da??

 

Kjenner ikke til det systemet. Men det er nok ikke magneter el.l. som holder brekket. Det er nok elektrisk styrt, men fortsatt mekanisk opperert/låst et eller annet sted.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

For de som vurderer hydraulisk brekk, og bruker søkefunksjonen har jeg en liten ting som kan være interesang.

 

Bremseveske stiger noen grader for hver gang de brukes. Selv en liten nedbremsing ved rødt lys, og når en parkerer. Samt rørene som ligger i motorrommet blir oppvarmet. Dette får vesken til å utvide seg.

 

Når en setter på det hydrauliske brekket vil de ta godt. Men så fort bremsevesken synker i temp bare noen grader vil vesken trekke seg sammen.

Noe som fører til at brekket mister trykket, og bremsene slipper.

 

Fikk den "heads up`n" fra en som har montert hydraulisk brekk med mekanisk låsing.

Og tiden det tok før brekket mistet trykket var godt under 1 time. Litt avhengig av hvor mye bremsene var brukt.

Måten å bli kvitt problemet er å sette inn en kraftig fjær i forbindelse med den mekanske låsen. Som hjelper til å presse brekket oppover etter som vesken krymper.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår