jettamaster Skrevet August 15, 2005 Rapporter Share Skrevet August 15, 2005 sliter litt med håndbrekken min. og er no lei å justera på wiren heila tida, så eg lurer på om det er lov å montere hydraulisk håndbrekk i ein vanlig gatebil? kor kan eg få tak i da til ein billig peng? veit at kollvold har men var ein smule dyr. Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet August 15, 2005 Rapporter Share Skrevet August 15, 2005 Har hørt at du ikke får det godkjent... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jettamaster Skrevet August 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2005 Har hørt at du ikke får det godkjent... korleis kan dei finna da ut da??? den blir jo skjult Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet August 15, 2005 Rapporter Share Skrevet August 15, 2005 korleis kan dei finna da ut da??? den blir jo skjult De ser gjerne en ekstra bremse pumpe og alle rørene på Bla EU kontroll.. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet August 15, 2005 Rapporter Share Skrevet August 15, 2005 De ser gjerne en ekstra bremse pumpe og alle rørene på Bla EU kontroll.. Ekke noe prob å få det godkjent, må bare gjøres slikkelig. Veit om flere rallybiler med hvite skilter med hydralisk håndbrekk. De må jo gå igjennom den samme EU kontrollen som andre biler. Bare å høre litt rundt det. Pedersen Racing selger jo deler til hyd. håndbrekk. Gundersen også. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet August 16, 2005 Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 Det er ikkje forbudt med hydraulisk brekk, men påbudt med wirebrekk trudde eg. En kjenning av meg har separerte hydrauliske brekk på h/v bakhjul i tillegg til et vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet August 16, 2005 Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 Det er vel påbudt med mekanisk bremse på en gatebil. Men det er ikke dermed sakt at det er ulovlig med hydralisk håndbrekk, sålenge du har mekansisk bremse. Men det bør vel gjøres ordentlig for at det skal gå gjennom EU-kontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet August 16, 2005 Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 Har akkurat lest reglene på dette. Og det er krav om et ekstra nødbremsesystem. Samt en innredning som skal kunne holde kjøretøyet med last i ro i en bakke selv om føreren ikke er til stede. Treffer du på en som har stått opp på feil side. Så sier han at han ikke vil godkjenne hydraulisk håndbrekk. Siden det er å tukle med nødbremsesystemet. Men leser en litt nøyere i reglene. Står det at en bil med 2 krets bremsesystem, har nødbremsing i den resterende kretsen. Altså er hydraulisk håndbrekk lov på biler med 2 krets bremsesystem. Men håndbrekk skal kunne settes inn opp til 20km/t uten å ta skade. Bremsene skal virke effektivt, og bremseflatene skal kunne holdes i tilsatt stilling av en innredning som virker rent mekanisk. De fleste hydrauliske håndbrekk har ikke mekaniske låsbare stillinger. Så det er eventuelt noe du må få laget til. :( Uansett anbefaler jeg deg å lese kap.26 i kjøretøyforskriften. For plutselig er det en paragraf som trer i kraft akkurat på din type bil. Som gjør at det er ulovelig alikevel. :watchout Kjedelig at det skal være slikt. Men uansett hva en skal ha godkjent, så ha med referanser til Kjøretøyforskriften. Så kan du :boxing tilsynet, og få de over på din side. Siter 320si -06535i -87528i -855xxi? -82 prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet August 17, 2005 Rapporter Share Skrevet August 17, 2005 Har akkurat lest reglene på dette. Og det er krav om et ekstra nødbremsesystem. Samt en innredning som skal kunne holde kjøretøyet med last i ro i en bakke selv om føreren ikke er til stede. Treffer du på en som har stått opp på feil side. Så sier han at han ikke vil godkjenne hydraulisk håndbrekk. Siden det er å tukle med nødbremsesystemet. Men leser en litt nøyere i reglene. Står det at en bil med 2 krets bremsesystem, har nødbremsing i den resterende kretsen. Altså er hydraulisk håndbrekk lov på biler med 2 krets bremsesystem. Men håndbrekk skal kunne settes inn opp til 20km/t uten å ta skade. Bremsene skal virke effektivt, og bremseflatene skal kunne holdes i tilsatt stilling av en innredning som virker rent mekanisk. De fleste hydrauliske håndbrekk har ikke mekaniske låsbare stillinger. Så det er eventuelt noe du må få laget til. :( Uansett anbefaler jeg deg å lese kap.26 i kjøretøyforskriften. For plutselig er det en paragraf som trer i kraft akkurat på din type bil. Som gjør at det er ulovelig alikevel. :watchout Kjedelig at det skal være slikt. Men uansett hva en skal ha godkjent, så ha med referanser til Kjøretøyforskriften. Så kan du :boxing tilsynet, og få de over på din side. Men jeg tenker da på den nye Wolksvagen Passaten med elektronisk styrt handbrekk, hvordan er det blitt godkjent da?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet August 17, 2005 Rapporter Share Skrevet August 17, 2005 Men jeg tenker da på den nye Wolksvagen Passaten med elektronisk styrt handbrekk, hvordan er det blitt godkjent da?? Kjenner ikke til det systemet. Men det er nok ikke magneter el.l. som holder brekket. Det er nok elektrisk styrt, men fortsatt mekanisk opperert/låst et eller annet sted. Siter 320si -06535i -87528i -855xxi? -82 prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 For de som vurderer hydraulisk brekk, og bruker søkefunksjonen har jeg en liten ting som kan være interesang. Bremseveske stiger noen grader for hver gang de brukes. Selv en liten nedbremsing ved rødt lys, og når en parkerer. Samt rørene som ligger i motorrommet blir oppvarmet. Dette får vesken til å utvide seg. Når en setter på det hydrauliske brekket vil de ta godt. Men så fort bremsevesken synker i temp bare noen grader vil vesken trekke seg sammen. Noe som fører til at brekket mister trykket, og bremsene slipper. Fikk den "heads up`n" fra en som har montert hydraulisk brekk med mekanisk låsing. Og tiden det tok før brekket mistet trykket var godt under 1 time. Litt avhengig av hvor mye bremsene var brukt. Måten å bli kvitt problemet er å sette inn en kraftig fjær i forbindelse med den mekanske låsen. Som hjelper til å presse brekket oppover etter som vesken krymper. Siter 320si -06535i -87528i -855xxi? -82 prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.