Gå til innhold

Audi 80 med noen feil fra EU kontroll

Ranger emnet

C_D_R

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde audin nettopp på Eu kontroll og venta meg at den skulle være godkjent når jeg henta den. Men neida, mekanikermannen bare ramsa opp en liste med feil som måtte rettes. Spurte for morroskyld hvor mye han antok at det ville koste vis jeg tok på verksted, 8600 sa han da. Nei takk... Så da fikser jeg det som kan fikses sjøl da. Her er det som står på lappen:

-Bremserør svekket pga rustangrep; Lange bak og begge sider foran 2

-Slanger; Slange ender på bremseslange bak rusten 2

-Nærlys- feil innstilling 2

-Nærlys; venstre lqmpe løs 2

-Retningslys- knust glass; venstre bak 1

-Stopplys- virker ikke på begge sider; Høyre side 1

-Foraksel- stor toe-out 2

-Fjærbrudd; høyre foran 2

-Dekk har feil hastighetskode 2

puh, alt for lang etter min mening. Lurer da på åssen det er og fikse de forskjellige tinga. Nærlys er greit, for det skaffer jeg bare ny på skroten. Stopplys er nok bare og skifte pære. Og fjærer er jo billige og klarer jeg og skifte sjøl. Men bremserør har jeg ikke peil på, hvor mye koster det og er det greit og skifte sjøl? Foraksel sa han at han kunne fikse ved spissing og forstillingskontroll. Men det jeg stussa på var feil hastighetskode på dekk, for dekka jeg har er 91T mens det er 84H i vognkortet. Trodde det jeg hadde var bedre enn det som sto i vognkortet. Tar i mot all hjelp med åpne armer!

-88 Audi 80 1,8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det med dekkene. Om det står i vognkortet at du skal ha H-dekk, betyr det at det er godkjent opp til 210 km/t. T-dekk er opp til 190 km/t.

Bremserørene er greit å skifte, dette såfremt du på menneskelig vis klarer å løsne mutterene der de er festet i endene. Enkleste er å gå på merkeverksted å kjøpe nye som passer rett på, ikke sett på noe gammelt. Det samme gjelder slangene.

Forstillingskontroll inkl. justering kommer koster ca 1000 kr.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut litt mer nå, og det er riktig det med dekka som du sier. Kan jeg klage til der jeg kjøpte dekka da(Sarpsborg Bilgummi), for de sa at det var riktig dekk til bilen. Var også på mekonomen og kjøpte bremserør og slanger, med fester og greier, så da skal jeg nok få fiksa det i løpet av helga.

-88 Audi 80 1,8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustne innfestninger på bremserør sitter ofte fælt. Spray dette inn med rustløser en dag i forveien, kanskje det løsner lettere. Bruk skikkelig verktøy når du løsner niplene, ikke skiftenøkkel da skruene da ofte blir ødelagt. Skikkelig rørtang (som den under) gjør ofte susen om alt annet må gi tapt.

65140_2_0.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, tar og sprayer festene med rustløserting dagen før. Verktøy har jeg kombinasjonnøkkelsett og en god og kraftig tang fra jobben så det skal gå bra. Skiftenøkkel hører mopedtida til, da jeg demonterte hele skitten med kun en skiftenøkkel og stjerneskrutrekker. Bare håpe det ikke er trangt og jævlig og komme til under bilen.

Bestilte senkefjærer by the way. 40mm fra Eiker, håper det blir bra, bli litt fastere i fisken. Tenk at jeg har kjørt med knekt fjær foran så lenge a, syns den har helt litt til høyre noen ganger men har alltid tenkt at veien var så ræva hehe.

-88 Audi 80 1,8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått av de fleste bremserøra, og fyttihelvete for et arbeid det var, brukte hele lørdagen på det, og det vi fikk til var og bytte de to bak, og å klippe av de foran og slangene, for de var fullstendig rusta fast. Så da blir det innkjøp av nye bremseslanger i morgen. Og jeg tror ikke festene bak ble helt rette heller, klarte ikke skru de like langt ned som de som sto i. Forbanna drittboks som er tilnærmet lik umulig og på plass til noe verktøy oppunder. Men ble litt nervøs når jeg titta på åssen jeg skal lede det nye røret fra bremsevæskebeholdertingen og til slangen på høyre side foran. Må det sitte i alle festene somd et gamle røret satt i, for det ser nesten ut som en skal ha ut motoren hvis en skal få til det!

Jeg hater bremserør!

-88 Audi 80 1,8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hadde den på Lande Auto her i sarp, og der skal jeg aldri ha den igjen. Faen til pirkete fyr ass. Fikk fiksa bremserøra til slutt da, etter mye ordning. Venter bare i spenning på senkefjærer. ogs¨må jeg finne en spennende måte og få lykta til og sitte ordentlig fast siden det ene festet er knekt.

-88 Audi 80 1,8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og alle mine kamerater som har fått godkjent bilene sine før, SYNS han var ille pirkete i forhold til andre steder. Hvertfall det med hastighetskode på dekk, som jeg igrunn syns er tullete at de sier noe på når en 87 mod 1,8L 90hk audi faen meg ikke kan trenge dekk som går opp til 220km/t. Men det her ikke noe med saken og gjøre. Si heller noe i dette emnet hvis du kan komme med tips om hvordan ting kan fikses enkelt.

-88 Audi 80 1,8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Okay, nå har jeg så og si fikset alt tror jeg. Alle lys er ordnet, dekk har jeg fått nye, og montert nye fjærer og tatt forstilling og bakstillingskontroll.

Men her er saken, jeg hadde tenkt og godkjenne den på biltilsynet i fredrikstad, siden jeg da kan få skrevet senking i vognkortet, men så tenker jeg på hvor pirkete de er med bremserøra? Jeg har byttet alle som skal byttes, og ingenting lekker, MEN de er jo vikla i alle mulige og umulige rettninger under der, og ikke alle festene er benyttet. Kommer de til og henge seg opp i det tror dere?

-88 Audi 80 1,8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider