Gå til innhold

erfaringer med signalkabler?

Ranger emnet

ladder

Anbefalte innlegg

jeg har brukt eleminerings metoden og funnet ut at signal kablene mine lager støy fra spillern. de lå i bilen da jeg kjøpte de. Så jeg lurer på om noen har noen signalkabler å anbefale?

dynamostøyen er ikke helt borte enda :(, men jeg har prøvd å flytte på ledninger sånn som strømmen til spillern osv, men uten hell. Jordingen skal være grei. kommer fra motorrommet sammen med strømmen til spillern. vil denne dynamostøyen forsvinne ved kjøp av nye signalkabler? (strøm og signal ligger på hver side i bilen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støyen forsvinner ikke om det ikke er signalkabelen som er feilen. løft opp signalkabelen og hold den i luften ca midt i bilen og prøv da. er ikke lyden borte da er det mest sannsyneklig ikke kabelen det er noe feil med. den skal kun påvirkes om den ligger nerme (30cm eller nermere) andre kabler. så du må være sikker på at den holder avstand fra andre kabler hele veien far spilleren til forsterkeren.

men om du ikke får det bort kan du jo kjøpe godt skjermede kabler eller balanserte kabler, det bør hjelpe en del i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt eleminerings metoden og funnet ut at signal kablene mine lager støy fra spillern.

De lager vel ikke så mye støy i seg selv, men de er vel såpass dårlig skjermede så de tar imot allslags elektriske forstyrrelser fra bilens øvrige nærliggende el-nett og sender det inn i forsterkeren. Forsterkeren aner jo ikke hva som er støy eller musikk, så den forsterker alt den får.

Så jeg lurer på om noen har noen signalkabler å anbefale?

Åh du milde... spør 100 stereo-fantaster om man hører forskjell på kabler, og hva som er et bra kabelkjøp, og du får minst 238 forskjellige svar.

Grunnregel til bilbruk; Bruk dobbeltskjermet eller trippelskjermet signalkabel. Da blir signalet best beskyttet mot støy utenfra, og det må nesten være førsteprioritet når vi snakker om en bil.

Skal man bruke et lass med penger på signalkabler, vil jeg anbefale å først ha brukt et lass med penger på støydemping, høyttalere, spiller, forsterkere, subwoofere og endel flasker god vin. Deretter kan man muligens eventuelt begynne vurdere å lytte seg frem til hvilke kabler som lyder best i sitt bilstereoanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å sette jordingskappa på signalkabelen til jord i bilen, det kan hjelpe.

jeg prøvde litt før i dag å sette en ledning fra chassiet på spillern og til joringskappa men d ble ikke noe forskjell.

og d er litt vanskelig å få signalkablene så langt unna de andre kablene ved spilllern, for de kommer nesten samme vei til spiller.

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=82

har de dobbelt eller trippel skjerming, noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingen skal være grei. kommer fra motorrommet sammen med strømmen til spillern.

Jeg tror du skal bruke en kortere jordingskabel til spilleren din.

Så kort som over hodet mulig! Prøv forskjellige steder bak spilleren din.

Har du ekstern forsterker så flytt jordingen bort til festet til sikkerhetsbeltet.

Igjen: Så kort som mulig!

Med dette tror jeg støyproblemet ditt vil være en saga blott.

Hva signalkabel gjelder så er det som transmedia skriver: Bruk penger på demping og prøv forskjellige kabler i ettertid når alle høyttalerne har stabelisert seg (er innspillte).

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal bruke en kortere jordingskabel til spilleren din.

Så kort som over hodet mulig! Prøv forskjellige steder bak spilleren din.

Har du ekstern forsterker så flytt jordingen bort til festet til sikkerhetsbeltet.

Igjen: Så kort som mulig!

Med dette tror jeg støyproblemet ditt vil være en saga blott.

ok. skal få prøvd det. er litt usikker hvor jeg skal ta det fra. Har en clarion spiller og en jbl monoblokk. I dag når jeg kjørte til jobb var d ikke vits å ha på anlegget. kom støy dynamostøy fra subben. Det er den røde rca kabeln d er problem med. tror jordingskappa ikke har kontank inni pluggen. Jeg trakk ut den i mårres å, men d kom fortsatt støy, men hvis jeg setter den inn igjen blir støynivåe økt et hakk. så blir vell nødt til legge penger i nye kabler og mekke nytt jordingspunkt til spiller da. fårhåpentlighvis med mere suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa du at det var fremdels støy selv om du drå ut RCA kontakten?? da har ikke noe med kablene å gjøre, og desto mindre med å jorde RCA til chassiset på spilleren.... Du MÅ koble ut samtlige RCA fra alle ampene også må du lpkalisere fra hvilken amp støyen kommer, når du først vet hvilken amp så begynner du å koble ut en høytaler av gangen siden en av kablen kan ligge mot jord og kan gi en lignende feil også, du må være systematisk når du feilsøker!! Ellers må du gjøre som Morel forklarte! hellothere, ellers var alle forslag du fikk helt riktige for å kunne eliminere feilen hvis det hadde vært noe feil med kablen. cheers

lykke til!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støyen forsvinner når jeg drar ut begge rca kablene. når jeg drar ut den røde blir d mindre støy. dvs at den røde kabelen har blitt slitt? for den hvite levere mye mindre støy når den står alene. så jeg tror jeg skal skaffe nye kabler i dag. 600kr. da burde det være verdt det..

+ jeg har bare en mono blokk med ett element på. resten står på spillern :(. blir 4 kanaler med tiden mest fårhåpentlig. og nye kabler til hver høytaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider