Gå til innhold

Forskjellen på b230F og b230FT bunndel?

Ranger emnet


BurnPr00f

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på hvilken av disse bunndelene/motorene som er best?

 

Original b230ET

 

eller:

 

b230F bunndel med H-profil råder, originale turbostempler og veiv. 531 topp (står på b230Et originalt) original turbo men med b230Et innsprut, chippa...

 

Uansett hovedsaken jeg lurer på er; er den b230F-blokka noe annerledes enn b230FT-blokka? eller er dem like, bortsett fra olje inn & ut til turbo'n..? Håper noen kan svare meg på det...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar maxis!

 

Grunnen til at jeg spørr er at jeg har kjøpt "katta i sekken" hehe, men du roet nærvene mine nå...

 

For har kjøpt meg vinterbil vettu original 740TIC, men med uoriginal motor.

Eieren påstod at det var b230FT bunndel, men når jeg kikka i går etter å ha henta den på mandag, så var det b230F-bunndel.. (meget pen bunndel, veldig forseggjort. Pent lakka i blå farge, med gjenget hull for oljeretur og uttak... Veldig pen underdel. Eget uttak for oljetemp-giver i bunnpanna og greier... I følge eieren som hadde hatt den før forrige eier, så hadde han satt inn H-profil råder og nye turbostempler....

Overhalt 531-topp, visstnok bytta kam og litt småteri, litt småforsterka turbo. STOORT K&N-filter. 240hk? chip 2,5" eksos med to potter. Bilen går ganske bra... Merker et skikkelig drag når turboen lader... Men er litt småfiks som jeg holder på å ta meg av nå. Tenker på å justere turbotrykket til 0,8 og la det stå der... -tar ikke skade av det disse delene over tid???

 

-Så du mener denne bunndelen og motoren generelt er bedre enn en original b230ET? Har jo hørt rykter om at b230ET'en er dem dårligste turbomotoren volvo noen gang har laget med innsprut. innamten er rævva, og alt det der...?

 

Tråd om 740'n kommer til hælja tenker jeg.. orker ikke skrive nå.. nå skal det mekkes..

 

Lurer nesten på å kjøre 740'n en runde i bremsebanken når jeg har blitt ferdig med den, bare sånn for å se hvor mye man får ut av chip, k&n-filter og 0,8bar turbotrykk

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. dem har bytta bensinpumpe oxo.. står i en Porche-pumpe nå... Tror jeg skal skaffe meg sånt manometer, så jeg kan se bensintrykket i motorrrommet ettervært...

 

-Så da er motoren min noe å satse på da i fremtiden lixom.. i forhold til en original b230ET'n mener dere?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. dem har bytta bensinpumpe oxo.. står i en Porche-pumpe nå... Tror jeg skal skaffe meg sånt manometer, så jeg kan se bensintrykket i motorrrommet ettervært...

 

-Så da er motoren min noe å satse på da i fremtiden lixom.. i forhold til en original b230ET'n mener dere?

du, det var da ft motorer med dårlige råder også, mener jeg?

kanskje ikke i Norge, men i USA tror jeg de fikk FT før 89?

 

kan være jeg tar feil..

 

b230et 89' skal ha like råder som b23.

b230 har bedre støping enn b23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gå til innkjøp av ny ALU-intercooler til jul tenker jeg.. julegave til meg selv + turboXS dual stage ladetrykksstyring. Sånn med knapp inni bilen for to ulike nivåer med ladetrykk. -Kommer nok til å dra ut med 0,8->1bar om vinteren.. kjekt å kunne trykke på knappen og være nedi 0,4 om vinteren... -sparer bensin og. Dumpventil må jeg å gå til innkjøp av, men jeg elsker den lyden som kommer nå når jeg slipper gassen, sånn skikkelig flærre-lyd. Helt rå.. Woooo-FRRRRRRRRRRR!!!... :)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de tynne rådene er 9 mm på det tynneste

de tykke rådene er 13 mm.

 

ET motoren skal etter det jeg har lest ha veiveaksel med 55 mm rammelagere mot 65 på FT, F, FK.

 

Men har hørt om folk som tar ut 250 hk med ET bunndel, men får du tennigsbank da så er det slutt.

 

http://mcbrooms.com/volvo/fast700.htm

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. tenningsbank ja :P ikke bra med for mye ladetrykk og for lite bensin vettu... så dere mener at den hybridmotoren som jeg har i øsa er noe å satse på altså? :P hehe Syns den bruker mer en godt nok med bensin jeg... Lurer nesten på å montere haltech F9 for å få justert litt mer på bensinbruken jeg til sommeren...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår