Gå til innhold

volvo 240 TIC prosjekt, nylig kjøpt=)

Ranger emnet


volvo264

Anbefalte innlegg

fins svensker som har kjørt 400gamp lenge på den orginale innmaten, bare vekt justert og balansert! trenger ikke på død og liv bytte alt som fins av innmat for 300 gamp?. rådene knekker først. så lenge motoren får nok bensin så burde ikke stempla smelle så fort heller.

 

 

ps. liten retting til alle som ikke viste det (gjetter at det er 95% av folka her inne)

 

B230FK har 9.3 i komp

B230FT har 8.7 i komp

 

 

samme modell og alt ja.. ikke prøv å kom med noe anna info for det der er 100% korrekt info.

 

dette var nytt for meg ihvertfall.. har da lest at det var 8.5:1 i komp.. men skjønner tallene nå.. har hatt problemer med å forstå hvordan en motor med så lav komp kunne vere så innmari seig fra bunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fins svensker som har kjørt 400gamp lenge på den orginale innmaten, bare vekt justert og balansert! trenger ikke på død og liv bytte alt som fins av innmat for 300 gamp?. rådene knekker først. så lenge motoren får nok bensin så burde ikke stempla smelle så fort heller.

 

 

ps. liten retting til alle som ikke viste det (gjetter at det er 95% av folka her inne)

 

B230FK har 9.3 i komp

B230FT har 8.7 i komp

 

 

samme modell og alt ja.. ikke prøv å kom med noe anna info for det der er 100% korrekt info.

 

-Var det jeg tenkte.. bør gjøre noe med den høye komp'en i FK-motoren... -Kan jo bytte til FT-stempler eller noe. -Dem bør jo være flatere...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Var det jeg tenkte.. bør gjøre noe med den høye komp'en i FK-motoren... -Kan jo bytte til FT-stempler eller noe. -Dem bør jo være flatere...

 

jess..nei blei litt sånn, hmm. når ej tenkte over kompen på motorane. men såg en B230FT 98mod motor på ett huggeri, skulla kjøt den ja :D

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess..nei blei litt sånn, hmm. når ej tenkte over kompen på motorane. men såg en B230FT 98mod motor på ett huggeri, skulla kjøt den ja :D

 

-ja,finner man sånt, så er det jo bare å slå til med en gang!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Var det jeg tenkte.. bør gjøre noe med den høye komp'en i FK-motoren... -Kan jo bytte til FT-stempler eller noe. -Dem bør jo være flatere...

er da ikke såå høy komp. da går det jo helt OK (les RÆVA) som sugemotor også, så klarer man å hompe seg hjem i gården uten turboen ihvertfall.

vanlige innsprut/forgasser motorer har somregel 10+:1 i komp.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. liten retting til alle som ikke viste det (gjetter at det er 95% av folka her inne)

 

B230FK har 9.3 i komp

B230FT har 8.7 i komp

 

 

samme modell og alt ja.. ikke prøv å kom med noe anna info for det der er 100% korrekt info.

 

 

prøver meg med annen info likevel jeg, for det der ser ut til å være pisspreik.

 

fra og med første B230FK motoren fra rundt 95 er B230FT og FK helt like. det er KUN wastegateklokken som skiller på disse to motorene, den på b230ft er gjenget og kan justeres, mens den på b230fk har en stang uten gjenger, og er fast innstilt på rundt 0.3bar, mens ft har 0.5/0.55 originalt. Les på http://forum.turboperformanceclub.com

 

dette er vel et av de mest utdiskuterte emnene på det forumet. Gå inn dit og påstå det ovenfor om du fortsatt er uenig med meg.

 

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=97152&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=58600&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=46338&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=32695&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=31583&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=21056&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=17553&highlight=b230fk

 

nå gidder jeg ikke paste inn flere linker. Men alle sier det samme. De har SAMME KOMP!!! 95-98 er det samme motor, med FORSKJELLIG WG KLOKKE. de tidligere modellene skal også være like, med unntak av at den omstridte oljespylingen på stemplene dukket opp en gang fra 92-95 (sitter på ALLE fra 95--->)

 

 

forresten: finner du noen motor med 9.3:1 i komp fra fabrikk her?

 

B19ET 7.5:1 150 hk

B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm

B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler

B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm

B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler

B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm

B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm

B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm

B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm

B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm

B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm

780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+

B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm

B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm

 

 

og ikke for å være kvalm - men "samme modell og alt ja.. ikke prøv å kom med noe anna info for det der er 100% korrekt info." er det teiteste jeg har sett blitt skrevet på dette forumet på en stund. Du kan jo i det miste ha noe å vise til om du skal være 100% sikker og be andre holde sin mening/info for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nokk om de motor greiene. alle har vell fått svar på de meste :D

 

uansett, har vert litt nedi dørken på turbo bilen i dag, såg ikkje pent ut, men gjor seg litt med nåke sveisinger her å der :D

 

nåkren biler før sveising

 

P1010026.JPG

 

P1010027.JPG

 

P1010028.JPG

 

P1010029.JPG

 

her er ett bilde midt inni sveisinga og ett etter

 

P1010030.JPG

 

P1010031.JPG

 

også ett bilde uttafor lokale vi holder til

 

P1010040.JPG

 

også ett bilde av storebror :D 264a

 

P1010035.JPG

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver meg med annen info likevel jeg, for det der ser ut til å være pisspreik.

 

fra og med første B230FK motoren fra rundt 95 er B230FT og FK helt like. det er KUN wastegateklokken som skiller på disse to motorene, den på b230ft er gjenget og kan justeres, mens den på b230fk har en stang uten gjenger, og er fast innstilt på rundt 0.3bar, mens ft har 0.5/0.55 originalt. Les på http://forum.turboperformanceclub.com

 

dette er vel et av de mest utdiskuterte emnene på det forumet. Gå inn dit og påstå det ovenfor om du fortsatt er uenig med meg.

 

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=97152&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=58600&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=46338&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=32695&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=31583&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=21056&highlight=b230fk

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=17553&highlight=b230fk

 

nå gidder jeg ikke paste inn flere linker. Men alle sier det samme. De har SAMME KOMP!!! 95-98 er det samme motor, med FORSKJELLIG WG KLOKKE. de tidligere modellene skal også være like, med unntak av at den omstridte oljespylingen på stemplene dukket opp en gang fra 92-95 (sitter på ALLE fra 95--->)

 

 

forresten: finner du noen motor med 9.3:1 i komp fra fabrikk her?

 

B19ET 7.5:1 150 hk

B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm

B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler

B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm

B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler

B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm

B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm

B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm

B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm

B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm

B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm

780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+

B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm

B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm

 

 

og ikke for å være kvalm - men "samme modell og alt ja.. ikke prøv å kom med noe anna info for det der er 100% korrekt info." er det teiteste jeg har sett blitt skrevet på dette forumet på en stund. Du kan jo i det miste ha noe å vise til om du skal være 100% sikker og be andre holde sin mening/info for seg selv.

altså.. det ER 9.3 i komp i FK motoren.. men ja ja.. jeg stoler på volvo, wurth og tolerance. men jaja :)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins svensker som har kjørt 400gamp lenge på den orginale innmaten, bare vekt justert og balansert! trenger ikke på død og liv bytte alt som fins av innmat for 300 gamp?. rådene knekker først. så lenge motoren får nok bensin så burde ikke stempla smelle så fort heller.

 

 

ps. liten retting til alle som ikke viste det (gjetter at det er 95% av folka her inne)

 

B230FK har 9.3 i komp

B230FT har 8.7 i komp

 

 

samme modell og alt ja.. ikke prøv å kom med noe anna info for det der er 100% korrekt info.

 

Det der er bare tull.står noe annet i boka mi ivertfall.

Derimot har b230 sugemotorene med 531topp 9,3:1 i komp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.. det ER 9.3 i komp i FK motoren.. men ja ja.. jeg stoler på volvo, wurth og tolerance. men jaja :)

 

- har du gått og spurt på disk på en volvo forhandler eller noe...?

 

- hva har würth med saken å gjøre? lånt utstyr til å teste en fk motor eller noe...?

 

- tolerance?

 

synes det er VELDIG rart at kun DU mener dette. Når det er så mange som driver på med de motorene på blant annet TPC og alle sier det samme. sitat David Mattson som mapper motronic der borte "aha du har bytt ET:an med en FK ja, då har du ju lite lägre komp också"

 

gi meg et dokument eller noe som sier at FK'en er forskjellig fra FT 95-98 ....

 

hvis ikke - så står du rimelig alene med den påstanden.

 

 

Men B230FX har muligens 9,3:1 i komp. VX kam og 531topp... 136hk eller.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men B230FX har muligens 9,3:1 i komp. VX kam og 531topp... 136hk eller.no

 

Åssen er VX-kammen i forhold til K-kammen?

 

 

-Se her ja.. bra med bilder, og bra jobb! -Begynner jo å komme seg allerede jo :) Pent :) -Hva slags sveiseapparat bruker du?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår