Gå til innhold

Motor i 318i '92 - M40 (318i) -motoren har nesten tatt kvelden!

Ranger emnet


Zikonian

Anbefalte innlegg

E36 318i 1992 (M40)

 

Dette skjedde i går, under litt hard kjøring av motoren:

 

La så vidt merke til noen ubehaglige ulyder når bilen gikk som verst..

Avbrøt og kjørte inn på nærmeste bensinstasjon hvor det stod et par venninner og kamerater..

 

Etter at jeg fikk hoppet ut av bilen ved siden av folket, stillestående og brekket på, hørte jeg noen skummle ulyder i motoren..

Skikkelig grove lyder; klunk klunk, klakk klakk, takk takk takk takk, osv...

til tider hørtes det veldig ut som løse metall deler, ellerno i den dur, som fløy rundt alle veier inni motoren..

Par amatører som titta på greiene og mente lydene kom fra selve manifolden...ikke vet jeg..

Skal få en proff mekaniker til å se på greiene en av dagene, men kan vel ta et par dager før'n har tid...

Høres seriøst ut som store deler av motoren er full av løse deler og synger på siste verset...

 

Vært litt tikking i den og tikking har jo alltids vært et problem med akkurat min motor, men dette er jeg nesten blitt kvitt..

er ikke tikkelyder akkurat dette...tikkingen er jo så og si borte...det lille som var er jo umulig å høre med alle disse ulydene...

 

Går til tider greit på tomgang (selv om denne alltids har vært noe ujevn)...uten ulydene..

men ved moderat gasspådrag går det hardt for seg i motoren og mye vonde lyder fra øvre, kanskje venstre del av motoren...

en del ganger når motoren ble gasset opp og holdt på litt turtall gikk den helt fint uten ulyder,

før det begynnte å bli noen seriøse skrape ulyder som bare skar seg inn....

plutselig, og ble mer og mer alvorlig for hvert halve sekund etter første 1-2 sekundene med lyd...før hele greia holder på å gå til helvete..

men foten rett av gassen og av med motoren..minimere skadene heller...

 

jævlig å høre på skal jeg love dere :P skjærer noe voldsomt inni ørene..

 

med mindre dette ikke er for alvorlig så går hele jævla dritten ut!

(isåffal, er vel ingen som har en 318i, 318is eller 320i motor til en billig peng?)

 

Motoren min har rullet over 226 000km nå...

 

Noen her med litt kunnskap, tips, erfaringer eller råd?

skal prøve å holde tråden oppdatert...

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådelagrer (rådebank) var det første som slo meg.

 

Det kan også være deler i toppen, som f.eks vippearmer.

Skru av toppdekselet å se om det ligger noe løst der.

Går motoren merkbart dårligere? Altså, det er ingen tvil om at motoren ikke fungerer som den skal?

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noe særlig kjøring med den siden det der skjedde...men om den går dårligere?

Har ikke merket at den går voldsomt mye dårligere, er kanskje en tanke eller to mer lame ja... men ikke noe mer lada prosjekt enn i forhold til tidligere..

( ikke at den gikk noe særlig fra før av da;P)

 

Nei men merker at det er noe alvorlig i veien med motoren under kjøring,

selv om lydene iallefall hittil har vært verre enn de merkbare effektene på kjøringen..

 

men at det er noe alvorlig i veien med motoren må en være i koma for å ikke oppfatte tror jeg;P høres virkelig gale ut hehe

 

kan til tider gå så og si uten ulydene feks på tomgang...men med en gang turtalls nåla stiger 200-300 turer over tomgang slår ulydene inn..

 

på flat spiker pleier lydene nesten å forsvinne, før det kommer en sånn hjerteskjærende lyd som øker i volum og kraft, som om noen biter med metall skjer mot hverandre...

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som at jeg kan få en 94' M43 motor billig, dog jeg ikke vet hva prisen er på enda...

..tror ikke den var gått mer enn 150 000, mot min som har gått 226 000..som videre var en M40..

har folk med kunnskap og utstyr på hånd, som er villig til å hjelpe å bytte motor gratis...

 

kanskje like greit med ny motor?

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er billig?

 

Hvis det er rådebank så vil jeg tro at det blir biligere.

Ved knekte vippearmer ol vil det ikke bli billigere. (Tatt i betraktning at du gjør arbeidet selv)

 

Men har man kamerater med kunnskap og ferdigheter så er det biligere å bytte motor som åpenbart er i bedre stand.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut at det var flere motorer som jeg kunne få kjøpt billig blandt kompisene mine nå...

nesten alle kjører jo bmw og enkelte har opptil flere motorer liggende...så mulig det blir sekser på meg ;)

 

fikk låne en bil neste par uker av en kompis som mista lappen...så ikke så farlig at bilen min ikke er på veien neste par uker uansett =)

 

 

ser nå hvordan det går...

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen levert på verksted...får i en M43 motor som har gått i underkant av 150 000, i strøken stand...trim chip blir installert...

ny girkasse da den gamle var nesten gåen..

 

m-tech frontfanger, øyelokk, bakrute senker og litt annet stæsj skal på og i samme slengen....hadde det liggende..

ferdig om noen dager...

 

ser ut som dette fikk en lykkelig slutt =)

 

gamle motoren bare boss :P alt hadde røke til helvete...omtrent alt som kunne gå gale..:P

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen levert på verksted...får i en M43 motor som har gått i underkant av 150 000, i strøken stand...trim chip blir installert...

ny girkasse da den gamle var nesten gåen..

 

m-tech frontfanger, øyelokk, bakrute senker og litt annet stæsj skal på og i samme slengen....hadde det liggende..

ferdig om noen dager...

 

ser ut som dette fikk en lykkelig slutt =)

 

gamle motoren bare boss :P alt hadde røke til helvete...omtrent alt som kunne gå gale..:P

 

Bra ting ordner seg her da.. Mye betalte du for motoren da?

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje var det mer enn nok av !

biltema olje, syntetisk da...billig dritt...

...så om det er oljen som har litt eller mye av skylda så skulle det faen ikke forundre meg :P jævla dritt...

 

men tror topppakningen var langt på vei gåen når dem titta på motoren, noen armer av et eller annet slag inni motoren som har knekt, og litt løse deler...

girkassen hadde og sprukket og...rent seg nesten tom... var vel et par andre ting som hadde tatt kvelden og...

 

- ikke rart det var så jævlig med ulyder tatt i betraktning av hvor mye som hadde gått til helvete =)

 

 

men betaler 6000 kr for arbeid og motor til sammen, samt trimchipen som er på motoren er med i prisen...

 

- m43 1.8 liter med under 150 000km på telleren, i strøken stand...fra 1994..

 

syns ikke det var så ille alkkurat, hverken prisen eller motoren..

prøvd motoren når den sto i den forrige bilen, en gang for et par mnd siden, før denne ble ombygd med 325 motor..

har ikke gått mer enn noen hundre km etter jeg prøvde den, før ombyggings prosjektet ble startet...gikk som en klokke den gang..(nei ikke tikking:P haha..)

 

noen som har litt mer erfaring med M43 motoren? hvordan motoren er i bruk over litt lengre tidrom enn noen minutters prøve tur?

 

er vel strengt tatt en del bedre enn M40 motoren?

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo gjort det seff, men lei hele motoren...den tikket som et uvær nesten siden dag 1...

Hadde ugjevn tomgang og var generellt sett ganske sleten...

 

Fen gamle motoren ble løftet ut av bilen i går kveld, ny er på vei inn akkurat nå.

Tenkte meg bort snart og ta en titt på hvordan det går.

 

Gamle motoren var gått 226 000... samt service og vedlikehold var det dårlig med på den motoren,

Så like greit med ny motor med lavere km og i svært god stand! Til den prisen der var jo ikke det så gale..

Fikk med ny starter og, da den gamle var nesten gåen(vært lenge)

Helt greit til 6000 kr inkl arbeid, med tanke på at den gamle var en M40 og den nye en M43, appåtil ferdig chippet!

 

 

Noen som har forslag til pris for brukt orginal m-tech frontfanger? i god stand?

Tenkte å kjøpe den han hadde liggende...

 

Skal prøve å komme med en oppdatering på prosessen etter at jeg har fått tatt meg en titt i kveld...

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada...da har bilen vært på veien litt i dag...

 

..men tror du ikke en kompis som skulle justere litt på beltestrammeren klarte å KNEKKE den fordømte bolt/skruen!!

Helt på enden..fra ca 2 mm etter der rillene begynner på skruen og videre er knekt av.. LITT for mye møllerstran ja!! Blæh..

 

 

Er det noen enkel måte å komme til rundt enden av bolten? Og få den ut på?

eller må jeg til med noe seriøs demontering her?

 

Noen som har erfaring med dette? Forslag om hvordan dette kan gjøres raskt og enkelt?

 

Motoren er som står over, en 1994 M43 motor.

 

Motoren funker forøvrig utmerket, ikke det spor av verken tikking, ulyder eller olje lekkasje... Veldig kjedelig at dette måtte skje nå..

 

 

 

(ellers har m-tech front til lakkering, og litt annet stæsj...fikk orginal, riktignok brukt, m-tech frontfanger til 500kr :P )

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår