Gå til innhold

Oljetemp

Ranger emnet


Cchris

Anbefalte innlegg

Det hele begynnte da en vannslange sprakk. Greit nok, tenkte jeg og fikk bytta ut det til et nytt. Men nå har motortempen gått opp 5-10 grader ved tomgang og 15-20 grader ved kjøring. Tenker da på oljetemperaturen. Den stiger veldig fort hvis jeg kjører litt aktivt, men synker ikke så mye hvis jeg lar den "hvile".

 

Hva kan være feil?

Har bytta olje, uten at det hjalp. Samme med termostat.

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ny info:

Jeg hadde problemer med mye luft i vannsystemet. Når jeg klemmer på vannslangene så høres det ut som det kan være lite vann i de. Men det går ikke an å fylle mer vann. Jeg snurra også på vannpumpehjulet, og da kom det en ulyd. Så jeg lurer litt på om det er vannpumpa som er problemet nå. At den ikke klarer å pumpe vannet rundt. Noen som kan bekrefte min teori?

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele begynnte da en vannslange sprakk. Greit nok, tenkte jeg og fikk bytta ut det til et nytt. Men nå har motortempen gått opp 5-10 grader ved tomgang og 15-20 grader ved kjøring. Tenker da på oljetemperaturen. Den stiger veldig fort hvis jeg kjører litt aktivt, men synker ikke så mye hvis jeg lar den "hvile".

 

Hva kan være feil?

Har bytta olje, uten at det hjalp. Samme med termostat.

 

olje og vanntemp er ganske likt. kan og vera luft i systemet.

kva slange blei øydelagt?? kan og vera at det er dårleg kontakt på temp følaren.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje og vanntemp er ganske likt. kan og vera luft i systemet.

kva slange blei øydelagt?? kan og vera at det er dårleg kontakt på temp følaren.

 

En slange som går fra siden av motoren (sett forfra) og inn til varmeapperatet.

 

Som jeg skreiv lenger opp, det er mye luft i systemet og misstenker vannpumpa for å være syndebukken.

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slange som går fra siden av motoren (sett forfra) og inn til varmeapperatet.

 

Som jeg skreiv lenger opp, det er mye luft i systemet og misstenker vannpumpa for å være syndebukken.

 

eg såg da no:)

når motoren går så åpner du ekspansjonstanken og ser om da det kommer vatn ut fra den slangen som kommer fra radiatoren. viss det kommer så virker vertfall pumpa. kan og sjekke om det kommer varmluft inne i kupen. blir lufta varmare så er da vertfall sirkulasjon i systemet.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg såg da no:)

når motoren går så åpner du ekspansjonstanken og ser om da det kommer vatn ut fra den slangen som kommer fra radiatoren. viss det kommer så virker vertfall pumpa. kan og sjekke om det kommer varmluft inne i kupen. blir lufta varmare så er da vertfall sirkulasjon i systemet.

 

Hmm... Når du sier det så har det faktisk aldri kommet noe vann ut fra den slangen. Men jeg har aldri hatt problemer med dette tidligere. Og den ulyden har alltid vært der på tomgang så lenge jeg har hatt bilen. Varm luft fungerer.

 

Uansett så tar jeg og prøver en annen vannpumpe imorgen, da jeg har en fra en delemotor. Kommer med tilbakemelding i morgen.

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligger på rundt 90c på tomgang jeg. og rundt 40 til 60c under kjøring!

 

 

ikke ille i det heletatt gitt :)

 

Min temperatur lå på rundt 90c ved normal kjøring før. Nå kan den gjerne stige til 105-115 grader. Syns det er litt varmt ja. :fire:

Kjører minimalt for å si det sånn.

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligger på rundt 90c på tomgang jeg. og rundt 40 til 60c under kjøring!

 

 

ikke ille i det heletatt gitt :)

 

 

Har du oljekjøler på?

Synes det var mistenkelig lavt.

 

Er ikke unormalt at oljen kommer over 100 grader ved hard kjøring. Det ideelle er mellom 80 og 115 grader når motorvannet ligger på sin driftstemp.

Rallye G60 Soon to be 16vT

Rallye --> .:R32. Prosjekt.

Golf 2 VR6. Prosjekt.

 

Alt går an. Det umulige tar bare litt lenger tid.

 

Mannens oppgave her i livet er å fylle kvinnens tomrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oljekjøler på?

Synes det var mistenkelig lavt.

 

Er ikke unormalt at oljen kommer over 100 grader ved hard kjøring. Det ideelle er mellom 80 og 115 grader når motorvannet ligger på sin driftstemp.

 

 

har meg bekjent ingen oljekjøler nei kjølevann har "normal" driftstemp

 

men olje ligger lavt, er veldig god kjøling på motor når jeg kjører

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bytta vannpumpa. Men fortsatt så er problemet der. Sliter med å få lufta systemet. Klemmer på vannslangene, men fortsatt så er det mye luft i de. Er det virkelig så vanskelig å lufte systemet på en golf? Det blir mye trykk i slangene også. Og hvis jeg prøver å lette trykket på en av slangene, så kommer det glovarm damp ut.

 

Ikke unormalt at oljen kommer opp i hundre grader ved hard kjøring nei, men når den ligger på 110 ved normal kjøring, så må det jo være noe feil. Altså i mitt tilfelle at det ikke er vann alle steder som kjøler.

 

Har noen tips når det gjelder lufting?

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår