Jan Erik Johansen Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 da sliter jeg i såfall uansett. v sony spiller v LA kondensator x zapco sub forsterker x ultimate toppregisterfrsterker v macrom hattehyllehøyttalere v macrom bakdørhøyttalere v pioneer fronthøyttalere er 28%+ som ikke er godkjent det... :P jaja, forblir i db-drag jeg da, hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Er Emma en privat organisasjon?? Ja, det er da intet offentlig organ dette her. Det er en organisasjon beliggende i Tyskland, i utgangspunktet ideell, og den norske avdelingen er vel en person som har søkt om å få benytte EMMA-navnet, logoer og regler m.m. til å avholde lydkonkurranser, omtrent som en franchise-butikk ala Seven-Eleven eller Rema1000. Dette er vel noe av grunnen til at norske og svenske EMMA kan ha sær-regler på dette med at man bare kan benytte utstyr fra forhandlere/importører som betaler EMMA Norway et større beløp pr. år. Hadde EMMA Norway vært en kommersiell aktør eller fått offentlig støtte, ville man hatt et stort problem med denne praksisen som er sterkt markedsbeskyttende og gir ikke markedet fri tilgang i henhold til EØS-avtalen. selv syns jeg det er merkelig hvordan "Emma" ikke ser på fordelen av mest mulig konkurranse biler som er med på å fremme "handle lyst" blant potensiele kunder. Hver gang det blir arrangert konkurranser skapper i tilleg til omtale også en spin-off handle effekt uansett hvorhen konkurrende anlegg er blitt kjøp, de fleste tilskuere ser ikke om X komponent/anlegg ble kjøpt i Norge eller utlandet, men de "ser" merket som konkurrerer.... Helt 100% enig, men da ville ikke EMMA Norway tjene noe penger, annet enn på startavgiften til hver konkurranse. Så for EMMA Norway og SASCA vil det nok være mest lønnsomt med dagens system. EMMA Norway skal jo egentlig jobbe for at deltagerne skal kjøpe fra de norske importørene, det er jo de som gir EMMA Norway penger for å få enerett. At man får færre deltagere på denne måten, synes å være underordnet. I Danmark og Sveits f.eks. er det ingen grenser for hva man kan bruke av merker, og prisen i f.eks. Danmark er på mellom 100,- og 300,- pr konkurranse. Beste måten å gjøre noe med det norske systemet, er kanskje å sette kursen til litt sydligere strøk når konkurranselysten melder seg? Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmmaNorway Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Slenger inn en kjapp komentar her.. Det vi spør om er den kjempestore summen av 5000.- (!!!) Nkr i støtte fra hver av de leverandørene som ønsker at demmes produkter skal bli godkjente. De som ikke har satt av så mye i markedføring, som faktisk dette er, får bestemme det sjøl. PS. alle utfordrere får konkurrere med hvilke merker de vil. Men det var ikke dette Galant v6 startet tråden med da.. Ja, det er da intet offentlig organ dette her. Det er en organisasjon, i utgangspunktet ideell, og den norske avdelingen er vel bare en person som har søkt om å få benytte , navn, logoer og regler m.m. til å avholde lydkonkurranser, omtrent som en franchise-butikk. Det er vel noe av grunnen til at norske og svenske EMMA kan ha sær-regler på dette med at man bare kan benytte utstyr fra forhandlere/importører som betaler EMMA Norway et større beløp pr. år. Hadde EMMA Norway vært en kommersiell aktør eller fått offentlig støtte, ville man hatt et stort problem med denne praksisen som er sterkt markedsbeskyttende og gir ikke markedet fri tilgang i henhold til EØS-avtalen. Helt 100% enig, men da ville ikke EMMA Norway tjene noe penger, annet enn på startavgiften til hver konkurranse. Så for EMMA Norway og SASCA vil det nok være mest lønnsomt med dagens system. At man får færre deltagere på denne måten, synes å være underordnet. I Danmark og Sveits f.eks. er det ingen grenser for hva man kan bruke av merker, og prisen i f.eks. Danmark er på mellom 100,- og 300,- pr konkurranse. Beste måten å gjøre noe med det norske systemet, er kanskje å sette kursen til litt sydligere strøk når konkurranselysten melder seg? Siter Ketil Skjei Leder av EmmaNorway Driver av Audioart v/Ketil H Skjei Bil og hjemmestereo. ketil@emmaweb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 De som ikke har satt av så mye i markedføring, som faktisk dette er, får bestemme det sjøl. Vel, man kan jo kalle det markedsføring, men det er jo for å få et marked for seg selv, slik at man "tvinger" deltagere til å kun handle hos seg. Hvorfor skal Norge og Sverige ha dette systemet? Er ikke poenget her å konkurrere om best lyd?? Da er det produktets egenskaper som avgjør, ikke hvor det er kjøpt. Det vi spør om er den kjempestore summen av 5000.- (!!!) Nkr i støtte fra hver av de leverandørene som ønsker at demmes produkter skal bli godkjente. Og det gjelder uansett om man er hovedimportør, sideimportør eller forhandler? Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet August 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Hei igjen Jeg har fulgt med i hva dere har skrevet og jeg må jo si at dette tok litt av, og det kan jo være sundt med en diskusjon om hva som er meningen med konkuranser og utstilling av bilstereo. Men jeg må jo si det at når Emma har satt disse reglene så får man jo bare rette seg etter det, men regler er også til for å brytes eller endres. Jeg er også enig i det matador sa om å ha flest mulig til å konkurere. I mitt tilfelle så var det jo ikke Emma som sa nei, det var importøren som synes jeg hadde for mye utstyr fra USA. Det er som en sa at det er jo ikke sikkert jeg ville ha kjøpt Kicker når jeg må bytte forsterker, og det synes jeg er rart. Det er jo ikke akurat god reklame for Kicker, tenk bare hvis jeg skulle ha stilt på mange konkuranser. Så det svaret fra importøren synes jeg var et dårlig sjakktrekk. Så er det noen som vill bytte ikke godkjent utstyr med godkjent så send en PM Mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Vel, man kan jo kalle det markedsføring, men det er jo for å få et marked for seg selv, slik at man "tvinger" deltagere til å kun handle hos seg. Hvorfor skal Norge og Sverige ha dette systemet? Er ikke poenget her å konkurrere om best lyd?? Da er det produktets egenskaper som avgjør, ikke hvor det er kjøpt. Dette er en interesseorganisasjon og for at det skal bli noen konkurranser i Norge så må det nok være som det er. Eller vet du om noen som vil stille opp å gjøre dette gratis? Og det gjelder uansett om man er hovedimportør, sideimportør eller forhandler? Etter som jeg har skjønt så er kun det firma som står for importen av hvert merke som betaler, ikke forhandlere el.l. Jeg begynner å lure litt på om du driver med gråimport eller om du faktisk har agenturet for Swiss Audio i Norge, så negativ som du er til alt som foregår i denne bransjen her til lands... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanna-b Skrevet August 20, 2005 Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 *på emma konkurranse* "wow dette spilte bra, hvilket merke er det og hvor mye kosta det?" "det er pioneer, kjøpte det dritbillig i USA" :hammer Siter Nissan Micra K12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Og det gjelder uansett om man er hovedimportør, sideimportør eller forhandler? Hva er en sideimportør? :pimp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeGGiz Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Du kan ha inntill 10% av AKTIVE komponenter fra en leverandør som ikke støtter EMMA,slik jeg har forstått regelboka.. AKTIVE komponenter er: cdspiller,høytallere og forsterkere. Er i tvil om kondensator er aktiv eller passiv, men vil tippe den regnes som aktiv.. Er høytaler en aktiv komponent..? Hva er da passive komponenter? Siter R-line 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Er høytaler en aktiv komponent..? Hva er da passive komponenter? Hmm... Kabler, strømfordelingsblokker, sikringsholdere etc. De "tingene i mellom" spiller, forsterker og høyttalere... Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmmaNorway Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Vel, man kan jo kalle det markedsføring, men det er jo for å få et marked for seg selv, slik at man "tvinger" deltagere til å kun handle hos seg. Hvorfor skal Norge og Sverige ha dette systemet? Er ikke poenget her å konkurrere om best lyd?? Da er det produktets egenskaper som avgjør, ikke hvor det er kjøpt. Og det gjelder uansett om man er hovedimportør, sideimportør eller forhandler? Som jeg skrev: I utfordrer kan det konkurreres med alle merker... Uavhengig om Importøren av komponentene har betalt den svimlende summen 5000.- eller ikke. En forhandler betaler ingen ting, importøren gjør. Når utstyret er produsert i norge, så er det distributøren som gjør det. Siter Ketil Skjei Leder av EmmaNorway Driver av Audioart v/Ketil H Skjei Bil og hjemmestereo. ketil@emmaweb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Sånn jeg ser det burde Audiocom gi GalantV6 disp til å delta på emma konk i År dog under visse forutsetninger. 1.Fremtidig utstyr for bruk under konkuranser i Norge MÅ kjøpes via godkjent importør i Norge. 2. Under konkuranser og promotering på Forum etc skal utstyret promoteres med norsk utsalgspris og ikke prisen på utstyret via sideimport/privatimport fra Utland. 3.deltageren får inneværende konkuranseår på seg til å bytte ut med godkjent utstyr,neste år vill ikke disp bli utdelt. vh Odd-Helge edit.. så ikke at Ketil hadde svart jeg drunk men uannsett så syns jeg importører burde være litt mere liberale på utdeling av disp i slike tilfeller,uansett hvor utstyret er kjøpt er rekame effekten den samme Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Earthquake: Dette er en interesseorganisasjon og for at det skal bli noen konkurranser i Norge så må det nok være som det er. Eller vet du om noen som vil stille opp å gjøre dette gratis? Vel, som sagt greier f.eks. Danmark å gjennomføre EMMA-konkurranser uten annet enn deltageravgift. Jeg har da ikke snakket om at noe skal gjøres gratis. Jeg begynner å lure litt på om du driver med gråimport eller om du faktisk har agenturet for Swiss Audio i Norge, så negativ som du er til alt som foregår i denne bransjen her til lands... Hvorfor lure? Spiller dét noen rolle for hva jeg mener her? Har jeg noe sted sagt jeg har agenturet for Swiss Audio? Jeg er autorisert forhandler av Swiss Audio, om du lurer på dét, men importøren er ikke i Norge. Hva vil du kalle meg da? Hva er forresten grå-import? EØS-avtalen har fjernet det begrepet når det gjelder "grå-import" eller "parallellimport" som mange kaller det. At man tar inn fra USA, kan fortsatt kalles parallellimport(om utstyret har norsk forhandler), men handler man innenfor EØS-området kan man bare glemme den betegnelsen nå. Sideimportør er begrepet som kan dekke da, om man unngår den norske hovedimportør og importerer selv fra EØS.-området. Se hva bilbransjen gjør. Og jeg er da slett ikke negativ til alt som foregår i denne bransjen, men ser det er mange lurendreiere som kun tenker på egen profitt. Falske veiledende priser, falske tilbud og falsk informasjon om kvalitet og tekniske data florerer. Disse ødelegger for alle de selgere som er genuint interessert i bilstereo og kan hva dem selger. Ved å tillate ALLE merker i konkurranser, kan man få disse produktene til overflaten, slik at folk får sett hva dem egentlig har kjøpt. Kanskje vi da etterhvert kan bli en seriøs bransje? EMMA Norway: Som jeg skrev: I utfordrer kan det konkurreres med alle merker... Uavhengig om Importøren av komponentene har betalt den svimlende summen 5000.- eller ikke. En forhandler betaler ingen ting, importøren gjør. Når utstyret er produsert i norge, så er det distributøren som gjør det. Vel, så når jeg er både importør, forhandler av norsk importør og forhandler av eksportører i EU, da blir det kun det merket jeg er importør for som kan brukes i EMMA Norway's konkurranser? Om nå JVC Norge skulle betale 5000,- for å kunne få merket med i EMMA Norway-konkurranser, så får vi en artig situasjon: JVC kjøper jeg både fra JVC Norge og fra EØS, må da deltager som har kjøpt en spiller fra meg også forevise min innkjøpsfaktura, slik at det kan bevises at akkurat den spilleren er kjøpt gjennom JVC Norge og ikke fra mine eksportører i EØS?? Vet vi er litt off-topic nå, men viser dilemmaene som kommer framover nå, og som trådstarter uheldigvis har blitt offer for nå. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forberg Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Vel, så når jeg er både importør, forhandler av norsk importør og forhandler av eksportører i EU, da blir det kun det merket jeg er importør for som kan brukes i EMMA Norway's konkurranser? Om nå JVC Norge skulle betale 5000,- for å kunne få merket med i EMMA Norway-konkurranser, så får vi en artig situasjon: JVC kjøper jeg både fra JVC Norge og fra EØS, må da deltager som har kjøpt en spiller fra meg også forevise min innkjøpsfaktura, slik at det kan bevises at akkurat den spilleren er kjøpt gjennom JVC Norge og ikke fra mine eksportører i EØS?? Vet vi er litt off-topic nå, men viser dilemmaene som kommer framover nå, og som trådstarter uheldigvis har blitt offer for nå. Jeg blir helt skremt av hvor useriøs man klarer å være på engang. Jeg synes å det er utroligt tåpeligt av en som skal stå fram som en seriøs forhandler/importør å ta en slik diskusjon her på nett, har du noe du lurer på ang. disse tingene er det bare å ta en telefon til EMMA Norway, Kjetil, så får du nok svar på det relativt fort og klart. Jeg vet MEGET godt hvor mye tid og resurser Kjetil bruker på arbeidet med EMMA, det er noe utroligt mye telefoner og timer som går med på å få alle ting på plass før en konkuranse. Synes heller dere kunne rette en stor takk til Kjetil for alt arbeidet han legger ned i EMMA. Så 5000,- som er støtten til EMMA for importører er ingen svimlende sum, om importøren har 1merke eller 20 betyr det ingen ting. Da er det jo bare for alle som tror EMMA er noen million butikk og ta opp kalkulatoren så får de jo se hvor rik man blir av og reise land og strand rundt i dette "lille" landet og avholde konkuranser, for bensin og hotel er jo kjempe billigt...... Igjen, tusen takk Kjetil for at du orker!!! Så vil jeg benytte anledningen til å oppfordre alle til å komme å konkurere med sine biler i Utfordrer, der er det som sakt ingen regler for det med merker. Siter Med vennlig hilsen Bjørn Erik Forberg http://avforum.no/forum/av-bil/50770-prosjekt-beetle-nye-bilder-skjema-av-komplett-installasjon.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TLAudio Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 ...Synes heller dere kunne rette en stor takk til Kjetil for alt arbeidet han legger ned i EMMA.... Hør hør.. Tusen takk fra meg også Kjetil!! :) Siter Jan Ove Liseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg