Gå til innhold

Hvor stor sikring trenger jeg?

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Hei

Noen her som kan veit hvor stor sikring jeg trenger?

Skal bruke 1 x RF T2000bd og 1 x RF T8004.

Blir vel ca 5 - 6 meter lang 50mm2 kabel fra batteriet til forsterkerne.

Kunne engentig ha tenktmeg en automat sikring.

Om det er mer info dere trenger for å finne det ut...

dra innom prosjekt siden min....

Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hei

Noen her som kan veit hvor stor sikring jeg trenger?

Skal bruke 1 x RF T2000bd og 1 x RF T8004.

Blir vel ca 5 - 6 meter lang 50mm2 kabel fra batteriet til forsterkerne.

Kunne engentig ha tenktmeg en automat sikring.

Om det er mer info dere trenger for å finne det ut...

dra innom prosjekt siden min....

Prosjekt

Har du egene sikringer til forsterkerene bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egene sikringer til forsterkerene bak?

Vel... Jeg har ikke montert stereoen enda. Men jeg snakka på at jeg skulle kjøpe en 200amp automatsikring. da var den en som sa det ble alt for stort. Jeg måtte kjøpe en sikring som van like stor som dem som satt på forsterkerne tilsammen... Ikke veit jeg hva som stemmer, men snakket med en fyr på en bilstereo butikk, å han anbefalte meg å kjøpe en 200amp...

Hmm.. Hva mener du? Jeg skal bare ha 1 sikring. Har ikke hørt om at folk har flere sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg har ikke montert stereoen enda. Men jeg snakka på at jeg skulle kjøpe en 200amp automatsikring. da var den en som sa det ble alt for stort. Jeg måtte kjøpe en sikring som van like stor som dem som satt på forsterkerne tilsammen... Ikke veit jeg hva som stemmer, men snakket med en fyr på en bilstereo butikk, å han anbefalte meg å kjøpe en 200amp...

Hmm.. Hva mener du? Jeg skal bare ha 1 sikring. Har ikke hørt om at folk har flere sikringer.

Kjøp den 200amp sikringen du. Den er der bare for å kontrollere strømmen som går gjennom 50mm2 kabelen din, ikke for forsterkerene bak.

Men du bør jo antageligvis ha sikring rett føre forsterkeren din. Om dette ikke er på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den 200amp sikringen du. Den er der bare for å kontrollere strømmen som går gjennom 50mm2 kabelen din, ikke for forsterkerene bak.

Men du bør jo antageligvis ha sikring rett føre forsterkeren din. Om dette ikke er på forsterkeren.

Jeg skal bruke Rockford Fosgate T2000bd og T8004, Tror det er sikring på dem jeg. Automatsikringa skal jeg montere max 50 cm fra batteriet.

Sto det som anbefalt i koblingsskjema til kondensatoren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

het jeg bruker å ha er en splittblokk med sikringsholder bak som jeg splitter kabelen ut til de forskjellige forsterkerene på

Da har du bare 1 sikring ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikringen forran på batteriet har ingenting med sikringen bak på forsterkeren å gjøre. sikringen forran skal rett og slett bare sørge for at kabelen ikke blir overopphetet, eller i ditt tilfelle med 50mm kabel, at batteriet ikke ryker. kan låve deg det går unne om du kortslutter ett batteri med en 50mm kabel, selv om kabelen er 5-6 meter. går jo selvfølgelig ut over kabelen også, men er batteriet som helst vil gjemme seg godt under motoren i det tilfellet.

så min anbefaling er en 200A automatsikring forran ved batteriet, som er plassert så nerme batteriet som mulig.

det er kun hvis man har tynnere kabel eller mindre forsterkere bak at det kan lønne seg med mindre sikringer. det kan også lønne seg om man hele tiden sliter med at sikringene i forsterkeren ryker. da bare setter du i større sikringer i forsterkeren som ikke ryker, også bruker du den riktige størrelsen på automatsikringen. er også lurt å ikke bruke større sikringer enn det som er anbefalt til forsterkeren for de forsterkerene som ikke har innebygd sikring, men det trengte jeg neppe å si, så... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... så korka er jeg da vell ikke.

sikringen fremme ved batteriet er der for å sikre kabelen.

den splittblokka bak bruker jeg for å splitte kabelen til flere forsterkere og siden det da er snakk om mindre avstand kan man gå ned på tverrsnittet på kabelen....dermed må man også avsikre den nye og mindre kabelen med en mindre sikring alacocaina

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... så korka er jeg da vell ikke.

sikringen fremme ved batteriet er der for å sikre kabelen.

den splittblokka bak bruker jeg for å splitte kabelen til flere forsterkere og siden det da er snakk om mindre avstand kan man gå ned på tverrsnittet på kabelen....dermed må man også avsikre den nye og mindre kabelen med en mindre sikring alacocaina

Sikringen bak er vel ikke akkurat beregnet etter en kabel som er kanskje 40cm lang. Den er jo for å beskytte forsterkeren om det ikke er integrert sikring i forsterkeren. En 40cm lang 35mm2 tåler ganske mye futt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om jeg ble no smartere jeg men.. Alle sier jo forskjellige ting :P

Tror jeg stikker innom et sted jeg. Å får dem til å se på det. Men tenkte jeg skulle slippe å ha glass sikringer, så slipperjeg å ha med meg sikringer om dem skulle gå til **** :) Men om det er mulig at forsterkerne går til **** om jeg ikke har sikringer som er mindre, så skal jeg ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider