Gå til innhold

Hvor stor sikring trenger jeg?

Ranger emnet


lector

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

nei... så korka er jeg da vell ikke.

 

sikringen fremme ved batteriet er der for å sikre kabelen.

 

den splittblokka bak bruker jeg for å splitte kabelen til flere forsterkere og siden det da er snakk om mindre avstand kan man gå ned på tverrsnittet på kabelen....dermed må man også avsikre den nye og mindre kabelen med en mindre sikring alacocaina

 

Jeg kommer til å dra en 50mm2 kabel fra batteriet til en fordeler.. fordeleren lager jeg selv... å derifra skal jeg dra en 50mm2 kabel til hver forsterker. Så jeg kommer vel bare til å bruke 50mm2 kabel. kjøper en rull på 12 meter. Så bruker opp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedsaker er at du avsikrer hovekabelen bak og med 50mm2 er 200amp passe.

 

har du sikringer innebygd i forsterkerene trenger du ikke sikringer bak selvom jeg foretrekker det.

 

Men om jeg skal ha sikring baki. Hvor stor sikring trenger jeg da ca?

Eller er det veldig forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om du bryker litt tynnere kabler etter fordeleren tåler kabelen enormt mye ettersom den er veldig kort, så du trenger ikke noen egen sikring på kabelen av den grunn.

 

 

dette er vell en sannhet med visse modifikasjoner???

 

ja kabelen tåler mye siden den er så kort,meeeeeen for å vær 100% sikker så kan man bruke en splittblokk med sikringer i.

 

 

for dere som har konkurert i NASCA så vet dere dette og det var et av punktene i regelverket angående godkjent avsikring at så snart man gikk ned på tversnittet skulle den nye kabelen avsikres.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig gjelder det til en viss grense, men når man har 50mm inn bruker man som regel 20-35mm etter splitteren, og den er kjeldent stort lengere enn 1M. og i det tilfellet har den ikke noe problem med å bli brukt uten sikring. om man regner litt på det finner man fort ut hvor mye den korte kabelen faktisk tåler før du får noe serlig spenningsfall, og jeg tror de fleste blir ganske overasket over resultatet de får..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig gjelder det til en viss grense, men når man har 50mm inn bruker man som regel 20-35mm etter splitteren, og den er kjeldent stort lengere enn 1M. og i det tilfellet har den ikke noe problem med å bli brukt uten sikring. om man regner litt på det finner man fort ut hvor mye den korte kabelen faktisk tåler før du får noe serlig spenningsfall, og jeg tror de fleste blir ganske overasket over resultatet de får..

 

 

Den holder til hvartfall 2500w så da skal du ha en ganske bøs forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg kommer ikke til å gå ned på tversnitet på kabelen, fordi jeg har så mye 50mm2. Men om jeg skal bruke sikringer etter spliteren, kan jeg bruke 150a eller 200a automatsikring der? Har noen til overs. Eller må jeg ha midre sikringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder til hvartfall 2500w så da skal du ha en ganske bøs forsterker

 

 

har ingenting med hvor stor forsterker du har... det jeg snakker om er kortsluttnings strømmen.

 

bruker du for stor sikring ryker kabelen før sikringen med det resultat at det kan oppstå brann.

 

bruker du riktig sikring i forhold til kabelen vil sikringen ryke og alt er bare vellstand hellothere

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting med hvor stor forsterker du har... det jeg snakker om er kortsluttnings strømmen.

 

bruker du for stor sikring ryker kabelen før sikringen med det resultat at det kan oppstå brann.

 

bruker du riktig sikring i forhold til kabelen vil sikringen ryke og alt er bare vellstand hellothere

 

Vist du kortslutter ledningen du har der vil sikringen på 200amp i fronten ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. husk å skjerme kabelen mot gnissing!

Pass også på å ha gummi-gjennomføringer i karrosseri og ha den gjerne festet med slike "klemfester", hva enn de heter.

 

jeg har relokalisert mitt batteri til bagasjerommet, pga. plassmangel etter motorbytte. har snakket en del med b.t. ang det og det er ingen krav til sikring på batteri, men gjennomføring og beskyttelse mot gnissing.

 

dvs. ikke tro jeg sier du ikke skal sikre kabelen!!

hiv sikring så nært batteriet som mulig og evnt. ekstra sikringer bak.

 

hver sikring gir spenningsfall, men du skal vel ha kondensator bak uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du kortslutter ledningen du har der vil sikringen på 200amp i fronten ryke

 

I utgangspunktet ja, men ingen regel uten unntak og jeg har sett nettopp dette.

 

 

kabelen bak tok fyr før sikringen foran slo ut med det resultat at enkelte ting bak i bagasjen fikk seg noen sviskader(for å ikke snakke om den gode lukten som satt i dær bak på månedsvis)

 

 

så da må jeg jo få spørre deg om en ting ?

 

hvorfor er regelen at sikringen ikke skal stå mere enn 18" fra batteriet da???;)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hvorfor er regelen at sikringen ikke skal stå mere enn 18" fra batteriet da???;)

 

Meg du spør? Det er fordi at det ikke skal være noe mellom sikringen og batteriet som kan lage "hull" på denne. Den lille biten som er på under 18" vil antageligvis tåle mye mere enn resten av kabelen uansett. Den lille biten der kan være utsatt ved f.eks en kolisjon. Men det kan jo ikke akkurat kreves at folk skal ha batteripol og sikring i ett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår