Gå til innhold

Hvor stor sikring trenger jeg?

Ranger emnet


lector

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Om kabelen går i ett fra batteri til bagasjerommet, er det jo bare gnissing på kabel som kan kortslutte den?

 

Evnt noe som skjer i forsterkeren.

Ergo, om forsterkeren har sikring, vil den ikke brenne kabelen.

Har man da i tillegg sikring fremme (som ikke er krav, forøvrig, iflg. biltilsynet)., vil man være sikker på at man slipper å få ødelagt ting der fremme også.

 

ps. kan kanskje være en idè å flytte batteriet bak også?

starteren er det på bilen som trekker mest strøm, har vel peak på 120A i 0.5 sek elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-Helge: da har du hatt en treg sikring eller en veldig dårlig/deffekt en vil jeg si. for selv en ren kobberkabel på bare 16mm2 som er 1 meter lang har bare ca 0,5V spenningsfall ved 500A last. dette er ikke mer en at kabelen klarer det i allefall i kortere perioder.

dette selvfølgelig om du har kraft nok fra batteriet til å ikke få spenningsfall, noe de færreste har med bare ett batteri, men det har vel ikke så mye med saken her å gjøre, så.. en ren kobberkabel har en resistans på 0,0175 (ohm * mm2/m).

Rl = 0,0175 * lengde (meter) / A (areal i mm2).

delta U = I * Rl. altså spenningsfallet = ampere * leder-resistansen.

 

så lurer litt på hvordan kabel du har brukt om den brant opp uten at sikringen gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kanskje holdt kjeft,men jeg mener som følger:

 

Kabel sikres ved batteri - forsterker sikres ved split av hovedstrøm om forsterkeren ikke har egne sikringer.

 

Skal du dog trekke 15 meter kabel fra splitteren til forsterkeren-> JA, sett inn sikring.

 

Alt under en 0,5 - 1,0 meter, trenger du nødvendigvis ikke sikring på.

 

Ja, det kan være lurt med tanke på brann å avsikre kabelen imellom splitt og forsterker, men det er også å fjerne alt brennbart matriale i bilen siden metallet i seg selv ikke tar fyr... hehe :roll:

 

Med det er min mening da..

 

Jo, og en ting til...

Setter du sikringer ved splitten, sett samme verdi som på forsterkeren eller LAVERE....

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada Jan Erik jeg kan di formla der jeg også(har noen år på elektro bak meg)

 

men desverre er det ikke altid at teori og praksis går hand i hand.

 

hvilke kabler og sikringer som ble brukt vet jeg ikke men hovesikringa slo til slutt ut slik at ikke hele bilen tok fyr.(var ikke min bil)

 

det er vell ikke uten grunn at dette var med i regelværket til nasca eller?

 

samma faen jeg avsikrer nå uansett,det koster så lite å være på den sikre siden.

 

Ja, det kan være lurt med tanke på brann å avsikre kabelen imellom splitt og forsterker, men det er også å fjerne alt brennbart matriale i bilen siden metallet i seg selv ikke tar fyr... hehe

 

 

god ide jeg setter igang så snart jeg får tid :hammer

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. husk å skjerme kabelen mot gnissing!

Pass også på å ha gummi-gjennomføringer i karrosseri og ha den gjerne festet med slike "klemfester", hva enn de heter.

 

jeg har relokalisert mitt batteri til bagasjerommet, pga. plassmangel etter motorbytte. har snakket en del med b.t. ang det og det er ingen krav til sikring på batteri, men gjennomføring og beskyttelse mot gnissing.

 

dvs. ikke tro jeg sier du ikke skal sikre kabelen!!

hiv sikring så nært batteriet som mulig og evnt. ekstra sikringer bak.

 

hver sikring gir spenningsfall, men du skal vel ha kondensator bak uansett?

 

Jeg har en 50 farads kondensator stående her.. så skal vel holde? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.... Det er sånn jeg skal montere det. Kan jeg bruke 200A sikringer over alt ettersom jeg bruker 50mm2 over alt? Ble bare mer usikker etter alt det jeg leste nå :P

 

Her er en tegning av oppsettet.

 

1eb86c76.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du planer om å bruke 50mm2 til alle kabler trenger du ikke sikring bak og til å fordele kabler til forsterkerne trenger du bare en fordelerblokk.

 

som nevnt tidligere må/skal/bør du ha sikring på blokken som fordeler en 50mm2 til en eller flere mindre kabler.

 

altså; bruker du alt i 50mm2 trenger du ikke sikring bak.

men du bør jo ha sikring framme så nærme batteri som mulig.og det holder lenge med automat sikring på 200A.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke koblet opp alt før du får resten av komponentene uansett? Men du kan godt bruke 200 sikringene dine. Får altids satt inn mindre sikringer i dem med mindre du bare bruker automatsikringer.

 

Har 3 stk automatsikringer på 200a men kan bytte dem til 150a om jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du planer om å bruke 50mm2 til alle kabler trenger du ikke sikring bak og til å fordele kabler til forsterkerne trenger du bare en fordelerblokk.

 

som nevnt tidligere må/skal/bør du ha sikring på blokken som fordeler en 50mm2 til en eller flere mindre kabler.

 

altså; bruker du alt i 50mm2 trenger du ikke sikring bak.

men du bør jo ha sikring framme så nærme batteri som mulig.og det holder lenge med automat sikring på 200A.

 

mvh, stig

 

Jeg skal ha en sikring helt inntil batteriet. Er det etter fordeleren jeg har vært usikker på.

 

PS PS PS

 

Tegninga har kommet på plass.... ble litt tull med den ista.. se over !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår