Gå til innhold

Hvor stor sikring trenger jeg?

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Er det ikke sikring i en kondensator da?

Blir ikke det da en sikring i seg selv?

Det fikk vi beskjed av RF om når vi spurte om vi måtte ha sikring mellom splittblokka og kondissen...

'

Hmmm godt mulig det :P Har ikke peilig.. Kan sjekke litt i "boka" til konsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

er ikke sikring i en kondensator nei. de er lagd for å missbrukes, for å si det sånn. noen veeeldig få har en slags sikring som spretter ut nr du kommer over en viss strømstyrke, men jeg kan ikke huske å ha sett dette på vanlige kondensatorer til bilstereo.

Hva med de som har digital topp?

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sikring i en kondensator da?

Blir ikke det da en sikring i seg selv?

Det fikk vi beskjed av RF om når vi spurte om vi måtte ha sikring mellom splittblokka og kondissen...

det er ikke vanlig det... og det "sikreste" måtte å gjøre det på er at det skal være en hovedsikring for hvert batteri for å "sikre kablen" som andre nevnte, ikke bare pga mekanisk slittasje men også pga risiko ved kollisjon/påkjørsel og kablen kan bli klemt så risikere man ikke at bilen tar fyr da det tar noen minutter med en gløddende kabel før batteriet tømmes....

en kabel over 16kvadrat brenner veldig bra og lenge på en Optima. Har sett det i bilen til en kunde som bare koblet opp for å prøve og som mange andre ganger det midlertidig ble liggende lenge og med forsterkern liggende løs i bagasjerommet så hendte det unngålig når han svingte litt brått, ampen gikk rett i chassiset og kortsluttet kablen og alt fra den kablen og fram til batteriet ble "heldigvis" bare svidd og kuttet av den gløddende kablen men det ble mye røyk.... tror ikke det ble billig den nye teppe til BMW ´96 da han hadde lagt den kabelen på den ene siden pent under teppet... -dette var året `98- selve ledningen var nesten son kjeks etterpå. :hammer

så, sikring så nær som mulig batteriet foran og det samme om du har batteri bak i bagasjen. eneste gang du trenger andre/flere sikringer er hvis forsterkeren ikke har det innebygd ,alt det andre er bare smør på flesk -kanskje litt praktisk- hvis for eks innvendig sikring i ampen er vanskelig å komme til så bytter man ut den med en større og heller bruker man riktig sikrings størrelse i en fordelings block i den kabelen som forsynner nevnte forsterker, -tror det er det TL audio mente-

trodde hovedsikring var påbud av Biltrangsynet og??

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... tror jeg bruker 3 stk 200A sikringer jeg da. Så lenge det er sikringer i forsterkeren. Noe jeg tror det er. Mener jeg har sett det. Men vi får se. Håper jeg har dem innen 1 uke.. *glede seg* Klår rimelig bra i fingran etter å skru litt bilstereo nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke sikring i en kondensator nei. de er lagd for å missbrukes, for å si det sånn. noen veeeldig få har en slags sikring som spretter ut nr du kommer over en viss strømstyrke, men jeg kan ikke huske å ha sett dette på vanlige kondensatorer til bilstereo.

enig med deg JEJ men den du tenkte på er den såkalt "overtryks" sikringen slik at kondisen ikke eksploderer når elektrolytten begynner å kokke. som regel den kan kokke over ved man overskrydder maksimal påtrykt spenning over lengre tid og det blir kortslutning/lekkasje mellom isolasjonen intern i kondisen og da vil den begynne å fungere som et motstand som utvikler varme....ellers har alle elektrolytter en tilsvarende overtrykks sikring, på mindre elektrolytter ser man en "stjerne" på toppen slik at den oppner seg som en rose ved overtrykk eller bunnen er i gummi som hopper ut. Eller har bare opplevd en gang en elektrolytt som eksploderte: 35 volt DC på en kondis som tåler maks 16 volt går ikke bra.... hehe...men selveste verdens mestren måtte jo prøve selv...tror jeg var 12-13 år den gangen gitt.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider