Gå til innhold

Hafsengens Escort WRC totalvrak

Ranger emnet


Kid-A

Anbefalte innlegg

Sagt det før, og sier det igjen...

 

Jeg dør litt inni meg når slike biler blir ødelagt.

 

Aktive differ eller ikke (jeg veit det var hydrauliske differ) så hadde han en del bedre ytstyr å sladde med enn nestemann i køen i breisladden. Det er jo min mening da, men det er trist at bieln blei vrak da.

 

Ikke alle som kan si de har brukt en gammel wrc bil for å underholde folket på banetreff som gatebil nei, godt jobba Stian, stå på sier jeg. (Selv om det er noe knekk for arbeidsmoral og arbeidslyst når sånt skjer med "ungen" sin)

'95 Subaru Legacy Wagon - beater. :)

nad_freak@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

synd med bilen til S H.

han kommer sikkert tilbake med noe annet.

 

når det gjelder årets breisladd så er jeg enig i at omegaen hadde den beste gjennomførte driftinga på "asfalt" gjennom svingen.

 

men det er mere imponerende å se hafsengen sandblåse alle tilskuere mens han samtidig brenner gummi med forhjula.

 

det er også mye lettere å ligge bredt med en bakhjulstrekker.

 

kjører selv en celica med 50/50 firhjulstrekk uten noen form for LSD eller andre hjelpemiddler som fordeler krefter ut til hjulene.

 

har ca 350hk når jeg er på bane og har stivet opp understell.

jeg kan med hånda på hjertet bekrefte at å drifte rundt hele den svingen krever noe jævelig guts og en bil som er med på det.

 

de gangene jeg gutsa mest kom jeg litt over halveis.

Problemet med 4 hjulstrekk er at de drar seg ut av svingen hvis du satser for mye.

Satsa for mye en gang selv og fikk ræva ut i sandfella og jeg klarte ikke å ligge der like lenge som hafsengen.

 

kort versjon: all respect for hafsengen som satser 200% :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den bilen kan han vel styre diffene slik at bilen kan dra alt fra 100% foran til 100% bak..

 

På bildet fra breisladde som var i gatebilmagasinet så kunne man jo se at bakhjulene hadde vesentlig større hastighet enn forhjulene

 

så alle biler som ikke har 50/50 fordeling har aktive differ?

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare hvordan disse aktive diffene funker? Driter i om det er OT:P Det handler om bilen hans

 

 

Jeg kan bare det veldig "basic" teorien åssen det funker, men siden ingen andre svarer for jeg prøve å forklare det:

 

Aktive differ funker på en slik måte at om han kommer inn i sving, gir gass på vei ut, også slipper for eksempel det ene innerhjulet (begynner å spinne), så gjør de aktive diffene slik at mindre kraft blir tildelt det hjulet med minst grep, og fordeler det på de andre hjulene som har grep, slik at man kjører med max "traction" hele tiden, i kontra vanlige mekaniske differ.

 

men selv sagt et sted går grensa, det har jo hafsengen vist rund langsvingen et par ganger :hammer

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil å ha Escort Cossie prosjekt nå, de som måtte ha det får kjøpe seg de gromdeler som passer og som overlevde :)

 

Når det er snakk om motor så var visst regreima røket i smellet så det kan vel være litt kjedelig resultat der og...

 

Tragiskt som f at den ikke blir bygget opp igjen med den slags historie bak seg. Men det ville vel blitt som å bygge ny bil. Kappe opp buret og bygge på nytt, og så rette ut karosseri. Også skal man liksom få laget eller kjøpt nye bærearmer og hva det måtte være i magnesium :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig synd dette ja, håpet det var dårlig research helt til jeg så klippet.

Enig med alle de andre som gir Hafsengen cred for å satse så til de grader med en slik bil. Ble jo et begrep i løpet av året, å "ta en Hafsengen"...(sladde med 4x4)

Dersom noen setter i gang en slags kronerulling til Stian, er jeg med.

Det er jo ikke hver dag en bil raser med en mill i verdi iløpet av to sekunder...

Dersom det stemmer at den ikke skal gjenoppbygges:

må den få et verdig hvilested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den bilen kan han vel styre diffene slik at bilen kan dra alt fra 100% foran til 100% bak..

 

På bildet fra breisladde som var i gatebilmagasinet så kunne man jo se at bakhjulene hadde vesentlig større hastighet enn forhjulene

ante meg velll egentlig at han ikke hadde 50/50. han spant seg sielengs såpass lett at det var nokk 50/50. men det var bra drift på hjula foran også, fordi det kom mye blårøyk fra de hjula også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive differ funker på en slik måte at om han kommer inn i sving, gir gass på vei ut, også slipper for eksempel det ene innerhjulet (begynner å spinne), så gjør de aktive diffene slik at mindre kraft blir tildelt det hjulet med minst grep, og fordeler det på de andre hjulene som har grep, slik at man kjører med max "traction" hele tiden, i kontra vanlige mekaniske differ.

 

Men sånn fungerer jo quaife atb diffene også.. er disse aktive differ da? =)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bottom end, er at han ikke holdt seg på banen. Noe som er et gedigent poeng. Jeg kan ikke sitter her å greie ut om hvordan disse diffene fungerer, men det er vel ikke uten grund at de blir brukt i rally. Det lille jeg vet er at det gjør bilen helt annerledes i oppførselen i forhold til 4wd med 50/50. Uten at jeg sitter å påstå noe som helst.

 

Omegaen hadde en sladd som var feilfri med masssse røyk. Det hadde også Hafsengen i fjord. Det var en rå og meget kontrollert sladd. Men ikke kom her å påstå at dette fortjener å bli årets sladd?

 

Picture%20079.jpg

 

Sier ikke at han ikke skal ha for å satse med en bil til 1,2mil. Men det hjelper ikke mye når man skal holde seg på banen.

 

Brei10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod på indre bane.

 

Jaja, folk mener forskjellig. På bildene ser det ut som en ekstremt dårlig breisladd, noe det neppe var!

Jeg må ærlig innrømme at Omegaen ble kjedelig å se på i forhold. Teller ikke det noe?

JA, jeg husker Omegaen kjørte helt perfekt, men allikevel, Hafsengens sladd var Brutal, selv om han havnet utenfor banen med 1-2 dekk! (vet det ser værre ut på bildet)

92 BMW 325i

94 VW Golf 1,8S

[x] 01 Subaru impreza WRX

[x] 92 BMW 318is

[x] 87 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om motor så var visst regreima røket i smellet så det kan vel være litt kjedelig resultat der og...

 

For å synse enda mer: Røyk reima før krasjen eller underveis i avkjøringa? Dersom reima røyk rundt hjørnet der hvor sporene starter, kan jo det forklare hvorfor avkjøringa skjedde. En girkasse i inngrep og en motor som står bom fast grunnet ventilsalat i forbrenningskammerne vil nødvendigvis gi låste hjul...

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg så, var at gutta kjørte utpå på en pressevisning i høy fart uten hjelm. Når de snakker om sikkerhet osv. burde vel hjelm være første krav?

 

Ser ut som han kastet litt til den ene siden, og aldri fikk den over. Synd med bilen, den var fin den.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår