HolyCow Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Bør jeg kjøpe delefilter, eller kan jeg lage selv av spole og kondensator? Hva er forskjellen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Siden du spør vil jeg anbefale å få noen som har peiling til å assistere med å lodde delefilter. Det er ikke bare-bare for å si det mildt. Det krever endel kunnskap. Men les gjerne om emnet og sett deg inn i sakene :) Delefiltre er somregel skreddersydd til de elementetne som det er koblet til da alle elementer har ulike parametre. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HolyCow Skrevet August 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 Skal nok klare å lodde og montere det. Jeg lurte bare på om et delefilter som man kjøper gjør noe mer enn å filtrere frekvenser, og isåfall hva? Hva slags parametre tenker du på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 alacocaina så lenge du vet hvilke frekvenser du skal dele ved er alt det krever for å lage et godt filter riktig komponenter, en loddebolt, loddetinn, og en stødig hånd kan være greit. verdier på komponenter er lett å finne med forskjellige programmer. men grunnleggende kunnskaper i lodding er jo ok å kunne da. tinnet skal feste seg til komponenten, ikke bare legge seg rundt. det er derfor viktig å varme opp godt nok, men heller ikke for lenge. men om du bør kjøpe eller lage selv er vel litt vanskelig å si, kommer litt an på hva slags filter du skal ha, og hvor mye du vil jobbe med det. skal du bare ha et vanlig 6dB filter for eks er det en veldig lett jobb selv, men om du skal ha for eks et 4-veis 18dB filter blir det fort mye jobb. du bør også tenke på at du bør ha et sted å feste komponentene. edit: et filter du kjøper gjør intgenting annet enn å filtrere frekvensene på vanlig måte nei, så du kan fint lage ett like bra, eller bedre selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HolyCow Skrevet August 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 Hva betyr disse dB verdiene på filtre du nevner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 HolyCow skrev: Hva betyr disse dB verdiene på filtre du nevner? Det indikerer hvor bratt delefiltret deler eller steilheten som det også kalles. Hvs man f.eks har et lowpass-filter som deler ved 80 hz og 12 dB/oktav steilhet, så betyr det at hvis du spiller musikk som gjør at subben spiller 80 hz-tonene med 100 dB lydtrykk, så spiller den 160 hz-tonene 88 dB, 320 hz-tonene med 76 dB etc etc. Siden en sub ikke er særlig egnet til å spille toner over 200 hz, så sier det seg selv at høy steilhet gir best lyd. Å lage et bratt nok delefilter selv med spoler og kondiser gjør at "klasa" med komponter blir ganske stor og man må vite eksakt hva man gjør og hva man er ute etter. Jeg anbefaler heller et aktivt delefilter hvis man ikke er særlig erfaren på produktene/kompontene man bruker. Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet August 22, 2005 Rapporter Share Skrevet August 22, 2005 Terminator skrev: -så sier det seg selv at høy steilhet gir best lyd. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at dette er sant. Hvor har du dette fra da? Har du noen gang hørt at det til tider kan være en fordel at elementene / frekvensene overlapper hverandre? Jeg tror du får ta fram boka om bilstereo og lese den en gang til. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 22, 2005 Rapporter Share Skrevet August 22, 2005 det stemmer spesielt på basselementer at den bør dempes bratt, da elementene ofte gir dårlig lyd på høyere frekvenser og har en tendens til å ødelegge lydbildet. gjelder selvfølgelig ikek alle, men har merket det på flere elementer. de overlapper hverandre ved -3db uansett hv du har -6db eller -18db filter. høyere demping Kan være bedre, men mange elementer spiller veldig fint med bare et -6db filter, så det er ikke alltid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet August 22, 2005 Rapporter Share Skrevet August 22, 2005 Halleluja! Det er godt vi er enige! Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet August 22, 2005 Rapporter Share Skrevet August 22, 2005 Morel skrev: Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at dette er sant.Hvor har du dette fra da? Har du noen gang hørt at det til tider kan være en fordel at elementene / frekvensene overlapper hverandre? Jeg tror du får ta fram boka om bilstereo og lese den en gang til. Mvh Pål Frekvensene overlapper hverandre stort sett mer enn nok selv med det bratteste delefilter man har råd til. Mitt eksempel gjaldt spesielt lp-filter for sub og den som mener at ikke 48 dB/oktav er "best", må gjerne hevde det, men da skjønner jeg ikke hvor de har ørene eller hvor høyttalerne som skal fylle ut midbassen er ;) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg