Gå til innhold

Gått til innkjøp av Audi 80 B3

Ranger emnet


rolfi

Anbefalte innlegg

Hellu.

 

Da har jeg gått til innkjøp av førstebil. Med den nette pris av 5000 kr..

Den motoren som sto i sa dem ikke virka, så det var med en til..

Det var litt rust i ene hjulbuen fremme, og litt på andre siden nede med døra..

Den har også fått en skade på bjelkene bak, så bakruta er nok fikset, og lakken er ganske stygg..

 

http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=1124493286407?finnkode=5975242&sid=2arWZmEmE286401&pos=2&tot=3

 

Den motoren som dem sier er ødelagt er innsprøytingsmotor, og den andre er forgasser..

Det står forresten Audi 80 1.8 S på bakluka.. Hvis noen vet hva det betyr..

er en 1989 modell som er registrert i 88.. Står det i vognkortet!

 

Vet ikke hva jeg skal gjøre med denne, annet enn hvite blinklys og helrøde lykter bak..

 

Noen forslag?

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S for biler med forgasser eller monopoint.

E for biler med innsprøytning.

 

Grei bil dette for 5k, hva er motorkoden på ekstramotoren?

 

En frontspoiler gjør seg på denne bilen da originalfronten er nokså "tam".

 

Det er innsprøytingsmotor på den..

Fant ut at en bjelke under var helt gjennomrusta.. Den som motoren hviler på.. Husker ikke hva det heter.. Noe med T tror jeg..

Den skiftes forresten as I speak!

 

Det er litt rust i en hjulbue og masse hakk i lakken. Men vi skal få dem fjerna..

 

Originalfangerene er lakka, og baklysa er helt røde..

Så ryggelyset er også rødt.. og lyser rødt.. :p

 

Hvor finner jeg motorkoden? Motoren ligger ikke her, men er til salgs på autodb til blodpris.. :p

 

Må få tak i ny grill pga mislykket konvertering til sportsgrill :p

Hvis noen har en bra/kul/fin osv. grill til salgs billig, PM!!

 

Skal også skaffe senkesett og hvite blinklys. Kjøpte noen skittne sideblinke til 42,- stk. på BilXtra.. De er jo så jævlig mye større enn de originale.. og da mener jeg at de stikker ut, så det ser ut som bilen har ører.. :D

 

Alt i alt så er bilen ganske grei den.. Styggeste felgene som er på den forresten..

Hvis noen har det og til salgs, PM! =)

Og kanskje en frontspoiler.. Og en vinge.. ? :p

Og en grill, hvis jeg ikke sa det..

 

 

Er det noen som har tips eller kan bidra med noe flott info, så setter jeg stor pris på det.. =)

 

Tusen Takk..

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kaller mono-motronic for innsprut, noe det ikke er. Dette er en stor dyse montert i noe som til forveksling kan se ut som en vanlig forgasser. Har man innsprut er det et bensinrør og en dyse til hver sylinder.

Motorkoden står innstanset på et lite felt i toppen framfor fordeleren, det er to eller tre bokstaver etterfulgt av flere tall.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pic019.jpg

Pic024.jpg

 

Det er innsprøytning..

Aner ikke noenting mer om motoren enn at den er det..

 

Alle emblemer er fjernet bak på bilen, så det står ikke 1.8S der lengre ihvertfall..

Motoren ligger ikke her, sorry.. Men skal nok se om jeg får sjekket koden snart..

 

Noe du kan fortelle meg om den motoren?

Hvor mange liter, ant. hk osv?

Skal finne motokoden til den.. Legger inn et innlegg i denne tråden når jeg har funnet den ut.. !

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er innsprøytning ja, liten tvil om det.

 

Motorkoden sier det meste om motoren.

 

JN-motoren står i:

 

08/83-04/88 PASSAT,SANTANA

08/83-10/91 AUDI 80

10/89-10/91 AUDI 80 "RC"

08/85-08/86 AUDI 80 QUATTRO

01/85-12/87 AUDI COUPE

01/86-07/88 PASSAT SYNCRO

 

JN-motoren er en 1,8 (1781 ccm) med 81 mm borring og 86,4 mm slag og er på 66kW. Kompresjon 9,0:1

Innsprøytningssystemet er KE-Jetronic

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er innsprøytning ja, liten tvil om det.

 

Motorkoden sier det meste om motoren.

 

JN-motoren står i:

 

08/83-04/88 PASSAT,SANTANA

08/83-10/91 AUDI 80

10/89-10/91 AUDI 80 "RC"

08/85-08/86 AUDI 80 QUATTRO

01/85-12/87 AUDI COUPE

01/86-07/88 PASSAT SYNCRO

 

JN-motoren er en 1,8 (1781 ccm) med 81 mm borring og 86,4 mm slag og er på 66kW. Kompresjon 9,0:1

Innsprøytningssystemet er KE-Jetronic

 

Er det noe spesielt med den motoren eller noe?

Noen gode muligheter for å øke antallet kW ?

 

Takk for infoen =)

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke denne motoren erklært død?

Det er ikke noe spesielt med denne motoren nei. Om du vil ha mer effekt, vil en trimkam gi deg 5 - 15 hk, alt etter valg av løft og durasjon.

Velox Motor i Haugesund selger bra og billige trimkammer til de fleste VW og Audi. I din motor ville jeg ha gått for en 268 eller 276 grader (ikke noe mer enn 276, ei heller mindre enn 266) så lenge motoren ellers er original. Du vil da få en effektøkning på 10 - 15 hk.

Vil du ha mer må du porte toppen og gjerne gå over til forgassere, samt noe hissigere kam. Skal alt gjøres skikkelig må du også ha deg grenrør og freeflow eksos, maksimal/optimal porting, større ventiler med tynnere stamme, samt bearbeiding av ventilstyringene. I tillegg må du bygge om til mekaniske ventilløftere og lashcaps. Spesiallagd kam gir da best resultater, slikt kan også lages av Velox Motor. Om alt er gjort riktig vil du havne på en effekt rundt 200 hk, noe som medfører at du må skifte clutch. I samme slengen må du bearbeide svinghjulet (letting, balansering). Helst burde også veiv balanseres.

Alt dette er langt fra gratis, men du får en artig bil :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke denne motoren erklært død?

Det er ikke noe spesielt med denne motoren nei. Om du vil ha mer effekt, vil en trimkam gi deg 5 - 15 hk, alt etter valg av løft og durasjon.

Velox Motor i Haugesund selger bra og billige trimkammer til de fleste VW og Audi. I din motor ville jeg ha gått for en 268 eller 276 grader (ikke noe mer enn 276, ei heller mindre enn 266) så lenge motoren ellers er original. Du vil da få en effektøkning på 10 - 15 hk.

Vil du ha mer må du porte toppen og gjerne gå over til forgassere, samt noe hissigere kam. Skal alt gjøres skikkelig må du også ha deg grenrør og freeflow eksos, maksimal/optimal porting, større ventiler med tynnere stamme, samt bearbeiding av ventilstyringene. I tillegg må du bygge om til mekaniske ventilløftere og lashcaps. Spesiallagd kam gir da best resultater, slikt kan også lages av Velox Motor. Om alt er gjort riktig vil du havne på en effekt rundt 200 hk, noe som medfører at du må skifte clutch. I samme slengen må du bearbeide svinghjulet (letting, balansering). Helst burde også veiv balanseres.

Alt dette er langt fra gratis, men du får en artig bil :)

 

Av selger var den erklært død.. Men det var visst bare noe med registerreima som måtte ordnes..

Hvis 1.8S bare kom med forgasser, så tror jeg ikke den motoren om står i nå har gått 312 000 km.. For den sviver bedre enn en "normal" motor som har gått så langt..

 

Blir det stor økning av hk hvis vi fjerner katalysatoren eller?

Muligheter for turbo også?

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har en A100 som er gått mer enn det (AAE-motor), og den går som en klokke.

 

Har registerreima hoppet av under kjøring kan ventiler være skadet. Monter reima på riktig og sjekk kompresjonen. Kanskje motoren er OK.

 

Fjerning av katalysator gir ikke noe særlig effektøkning med original motor såfremt den ikke er tett/defekt. Noe mer ved trimmet motor.

Ombygging til turbo er selvagt mulig, men du kan ikke kjøre på rare trykket uten å skifte veiv/råder/stempel. Trimkam og porting er det enkleste.

 

Stemmer at det må ha vært skiftet motor. Så motoren går ok altså?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har en A100 som er gått mer enn det (AAE-motor), og den går som en klokke.

 

Har registerreima hoppet av under kjøring kan ventiler være skadet. Monter reima på riktig og sjekk kompresjonen. Kanskje motoren er OK.

 

Fjerning av katalysator gir ikke noe særlig effektøkning med original motor såfremt den ikke er tett/defekt. Noe mer ved trimmet motor.

Ombygging til turbo er selvagt mulig, men du kan ikke kjøre på rare trykket uten å skifte veiv/råder/stempel. Trimkam og porting er det enkleste.

 

Stemmer at det må ha vært skiftet motor. Så motoren går ok altså?

 

Motoren går helt flått til nå.. Skal ut på tur til Kristiansand og tilbake igjen i morgen, så får se da..

Den er litt ustabil når den er kald, men det har jeg fått høre kan ha noe med autochoke'en å gjør..

 

I serviceboka så står det at det var en service i 88 og en i 89. Deretter kom en i 96. Og da var visst motoren gått 125 000.. Aner ikke hvor langt den som står i nå har gått.. Eller om det er bare skiftet fra forgasser til injection..

For på servicen i 89 hadde den gått 42 000

 

Men det blir vel porting og trimkam i første rekke..

 

Vet du hvor mye bensin JN motoren bruker på mila forresten?

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet du hvor mye bensin JN motoren bruker på mila forresten?

 

Om alt er korrekt burde 0,7 l/m være et realistisk tall ved snill kjøring. På min ex. A80 med 1,8 forgassermotor kom jeg ned i 0,6 l/m med full bil og vinterdekk på holkeføre. Kan da legge til at jeg fyller Mergi på tanken, dette reduserer drivstofforbruket.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår