egilbaevre Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Jeg har en 230et, med orginal resirkulerende dumpventil/bypassvetil... Noen som har erfaring med å bygge den om til dumpventil, altså gjøre slik at den slipper luften ut, istedenfor tilbake i turboinnsuget? jeg har satt på en ombygd termostat på ventilen slik at den ikke kan suge falskluft... Men er det noen andre som har erfaringer med lignende prosjekt? Siter Aladin Oil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Originally posted by egilbaevre Jeg har en 230et, med orginal resirkulerende dumpventil/bypassvetil... Noen som har erfaring med å bygge den om til dumpventil, altså gjøre slik at den slipper luften ut, istedenfor tilbake i turboinnsuget? jeg har satt på en ombygd termostat på ventilen slik at den ikke kan suge falskluft... Men er det noen andre som har erfaringer med lignende prosjekt? Ved å gjøre det vil du oppleve at du får redusert effekt, og økt bensinforbruk. Det fører nemlig til at elektronikken tror at det er mer luft i systemet enn det er, og pøser da på med enda mer bensin, og får feil blandingsforhold, noe som fører til redusert effekt. Behold den originale resirkulasjonsventilen du.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilbaevre Skrevet Mars 29, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 driter jeg i... skal bare ha psssj lyd en liten stund... må ha det på førstebilen! bare for å ha hatt det liksom;) Siter Aladin Oil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Originally posted by Ascona Ved å gjøre det vil du oppleve at du får redusert effekt, og økt bensinforbruk. Det fører nemlig til at elektronikken tror at det er mer luft i systemet enn det er, og pøser da på med enda mer bensin, og får feil blandingsforhold, noe som fører til redusert effekt. Behold den originale resirkulasjonsventilen du.. du går ut fra at ventilen lekker. går an å justere så den ikke gjør det,vettu :) har ikke noen problemer med det der jeg ihvertfall. bilen min går ikke no _dårligere_ med åpen dump,ihvertfall (ikke no særlig bedre heller,men). men du vil nok oppleve "skyting" etter giring. og,har du "raka rør" (uten kat.) så vil du vel også få litt flammer.....:eek: :D Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilbaevre Skrevet Mars 29, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Originally posted by TG1 du går ut fra at ventilen lekker. går an å justere så den ikke gjør det,vettu :) har ikke noen problemer med det der jeg ihvertfall. bilen min går ikke no _dårligere_ med åpen dump,ihvertfall (ikke no særlig bedre heller,men). men du vil nok oppleve "skyting" etter giring. og,har du "raka rør" (uten kat.) så vil du vel også få litt flammer.....:eek: :D Har du bare dratt av returslangen til turboinnsuget? funker d bra? Siter Aladin Oil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilbaevre Skrevet Mars 29, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Har forresten en mistanke om at membranen på ventilen min er ødelagt... Jeg greier å suge gjennom vakumslangen som går fra innsuget.. Det skal vel ikke gå?? Virker ikke ventilen i det hele tatt da? går d an å bytte kunne membranen? eller verfall kunn den dingsen membranen sitter i? å ikke hele ventilen Siter Aladin Oil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 nei,jeg har aldri prøvd å resirkulere lufta (selv om det går an med ventilen min). er ikke dumpventil originalt på bilen min :) men,ja,det skal vel funke å bare dra av den slangen som går tilbake til innsuget. men da må du huske å tette slangen,da :) høres litt rart ut at du kan suge luft gjennom der ja. koster vel ikke all verden for en sånn ventil,hvis du trenger ny. 3-400kr for en bosch-ventil tror jeg. anyway så er vel ikke membran-ventiler "state of the art" akkurat ;) tåler ikke all verden med trykk,ihvertfall. Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilbaevre Skrevet Mars 29, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 nei, men d er jo membran som er på orginalventilen... å vist jeg greier å bruke den så gidder jeg ikke å kjøpe en ny dumpventil, det blir for dyrt:) Siter Aladin Oil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Originally posted by TG1 du går ut fra at ventilen lekker. går an å justere så den ikke gjør det,vettu :) har ikke noen problemer med det der jeg ihvertfall. bilen min går ikke no _dårligere_ med åpen dump,ihvertfall (ikke no særlig bedre heller,men). men du vil nok oppleve "skyting" etter giring. og,har du "raka rør" (uten kat.) så vil du vel også få litt flammer.....:eek: :D Nei, jeg går ikke ut fra at ventilen lekker. Se for deg følgende: Du har en slange, med en luftmengdemåler på.. Denne slangen går så videre til turboen. Fra turboen går den videre til dumpventilen, og derfra til intercooler, fra intercooler går den direkte til innsuget. Mellom luftmengdemåler og turboen kommer det inn en slange, fra dumpventilen.. Så blokkerer du den, og dumper lufta ut i friluft istedet, det vil da si at den lufta som du dumper blir "borte", og vips, så tror systemet at det er mer luft enn det er i systemet.. Så jo, den vil gå DÅRLIGERE med åpen dump, pga uheldig blandingsforhold. Og tar jeg ikke feil er meningen at den skal dumpe trykket i det du går av gassen, for å holde turtallet på turboen oppe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 hmm...nå vet ikke jeg hvordan ECU'en din er programmert til å "tolke" hvor mye luft den har til rådighet. ANYWAY,tviler på at du merker noen som helst forskjell. PRØV,og du finner det ut :D Ascona: skjønner hva du mener. men,jeg har ihvertfall ikke merket noe effekttap. eneste "problemet" jeg har merket er at det blir litt skyting hvis man f.eks. gir full gass i et gir,og slipper gassen og motorbremser på samme giret... (det er jo såklart fordi motoren får for feit blanding ja,jeg vet det). :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Originally posted by TG1 hmm...nå vet ikke jeg hvordan ECU'en din er programmert til å "tolke" hvor mye luft den har til rådighet. ANYWAY,tviler på at du merker noen som helst forskjell. PRØV,og du finner det ut :D Ascona: skjønner hva du mener. men,jeg har ihvertfall ikke merket noe effekttap. eneste "problemet" jeg har merket er at det blir litt skyting hvis man f.eks. gir full gass i et gir,og slipper gassen og motorbremser på samme giret... (det er jo såklart fordi motoren får for feit blanding ja,jeg vet det). :) Nå VET jeg hvordan ECUen på en B230ET funker liksom.. Og det er for den ene modellen jeg uttaler meg, hvordan det funker på diverse JapCrap og annet søppel driter jeg egentlig i, det er jo nettopp 230ET som er saken her. Man får en sullion feilkoder, og en bil som går dårligere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Originally posted by Ascona Nå VET jeg hvordan ECUen på en B230ET funker liksom.. Og det er for den ene modellen jeg uttaler meg, hvordan det funker på diverse JapCrap og annet søppel driter jeg egentlig i, det er jo nettopp 230ET som er saken her. Man får en sullion feilkoder, og en bil som går dårligere.. ok Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilbaevre Skrevet Mars 29, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Kanskje den vil gå litt rart akkurat i det øyeblikket ventilen er åpen, men når man gir full gass er jo ventilen stengt og den slipper ikke ut noe luft... Altså motoren får all den luften luftmengdemåleren har målt..? Elller? Siter Aladin Oil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Mars 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Originally posted by egilbaevre Kanskje den vil gå litt rart akkurat i det øyeblikket ventilen er åpen, men når man gir full gass er jo ventilen stengt og den slipper ikke ut noe luft... Altså motoren får all den luften luftmengdemåleren har målt..? Elller? Når ventilen stenger går den dårlig en liten stund, til den har fått de målingene den skal ha, det er IKKE ubetydelig, for å si det sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilbaevre Skrevet Mars 29, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2003 Sikker? den drar jo mye luft fort... tar jo ikke mange sekkunder akkurat fra lufta går fra luftmengdemåleren til den kommer til motoren.. Siter Aladin Oil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.