Gå til innhold

dumpventil på 230et

Ranger emnet


egilbaevre

Anbefalte innlegg

Jeg har en 230et, med orginal resirkulerende dumpventil/bypassvetil... Noen som har erfaring med å bygge den om til dumpventil, altså gjøre slik at den slipper luften ut, istedenfor tilbake i turboinnsuget? jeg har satt på en ombygd termostat på ventilen slik at den ikke kan suge falskluft...

 

Men er det noen andre som har erfaringer med lignende prosjekt?

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by egilbaevre

Jeg har en 230et, med orginal resirkulerende dumpventil/bypassvetil... Noen som har erfaring med å bygge den om til dumpventil, altså gjøre slik at den slipper luften ut, istedenfor tilbake i turboinnsuget? jeg har satt på en ombygd termostat på ventilen slik at den ikke kan suge falskluft...

 

Men er det noen andre som har erfaringer med lignende prosjekt?

 

Ved å gjøre det vil du oppleve at du får redusert effekt, og økt bensinforbruk.

 

Det fører nemlig til at elektronikken tror at det er mer luft i systemet enn det er, og pøser da på med enda mer bensin, og får feil blandingsforhold, noe som fører til redusert effekt.

 

Behold den originale resirkulasjonsventilen du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Ved å gjøre det vil du oppleve at du får redusert effekt, og økt bensinforbruk.

 

Det fører nemlig til at elektronikken tror at det er mer luft i systemet enn det er, og pøser da på med enda mer bensin, og får feil blandingsforhold, noe som fører til redusert effekt.

 

Behold den originale resirkulasjonsventilen du..

 

du går ut fra at ventilen lekker. går an å justere så den ikke gjør det,vettu :)

har ikke noen problemer med det der jeg ihvertfall.

bilen min går ikke no _dårligere_ med åpen dump,ihvertfall (ikke no særlig bedre heller,men).

 

men du vil nok oppleve "skyting" etter giring.

og,har du "raka rør" (uten kat.) så vil du vel også få litt flammer.....:eek: :D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

 

du går ut fra at ventilen lekker. går an å justere så den ikke gjør det,vettu :)

har ikke noen problemer med det der jeg ihvertfall.

bilen min går ikke no _dårligere_ med åpen dump,ihvertfall (ikke no særlig bedre heller,men).

 

men du vil nok oppleve "skyting" etter giring.

og,har du "raka rør" (uten kat.) så vil du vel også få litt flammer.....:eek: :D

 

 

Har du bare dratt av returslangen til turboinnsuget?

funker d bra?

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten en mistanke om at membranen på ventilen min er ødelagt... Jeg greier å suge gjennom vakumslangen som går fra innsuget.. Det skal vel ikke gå??

Virker ikke ventilen i det hele tatt da? går d an å bytte kunne membranen? eller verfall kunn den dingsen membranen sitter i? å ikke hele ventilen

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei,jeg har aldri prøvd å resirkulere lufta (selv om det går an med ventilen min). er ikke dumpventil originalt på bilen min :)

 

men,ja,det skal vel funke å bare dra av den slangen som går tilbake til innsuget. men da må du huske å tette slangen,da :)

 

høres litt rart ut at du kan suge luft gjennom der ja.

koster vel ikke all verden for en sånn ventil,hvis du trenger ny. 3-400kr for en bosch-ventil tror jeg.

anyway så er vel ikke membran-ventiler "state of the art" akkurat ;) tåler ikke all verden med trykk,ihvertfall.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

 

du går ut fra at ventilen lekker. går an å justere så den ikke gjør det,vettu :)

har ikke noen problemer med det der jeg ihvertfall.

bilen min går ikke no _dårligere_ med åpen dump,ihvertfall (ikke no særlig bedre heller,men).

 

men du vil nok oppleve "skyting" etter giring.

og,har du "raka rør" (uten kat.) så vil du vel også få litt flammer.....:eek: :D

 

Nei, jeg går ikke ut fra at ventilen lekker.

 

Se for deg følgende:

 

Du har en slange, med en luftmengdemåler på..

Denne slangen går så videre til turboen.

Fra turboen går den videre til dumpventilen, og derfra til intercooler, fra intercooler går den direkte til innsuget.

 

Mellom luftmengdemåler og turboen kommer det inn en slange, fra dumpventilen..

 

Så blokkerer du den, og dumper lufta ut i friluft istedet, det vil da si at den lufta som du dumper blir "borte", og vips, så tror systemet at det er mer luft enn det er i systemet..

 

Så jo, den vil gå DÅRLIGERE med åpen dump, pga uheldig blandingsforhold.

 

Og tar jeg ikke feil er meningen at den skal dumpe trykket i det du går av gassen, for å holde turtallet på turboen oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...nå vet ikke jeg hvordan ECU'en din er programmert til å "tolke" hvor mye luft den har til rådighet.

 

ANYWAY,tviler på at du merker noen som helst forskjell. PRØV,og du finner det ut :D

 

Ascona: skjønner hva du mener. men,jeg har ihvertfall ikke merket noe effekttap. eneste "problemet" jeg har merket er at det blir litt skyting hvis man f.eks. gir full gass i et gir,og slipper gassen og motorbremser på samme giret... (det er jo såklart fordi motoren får for feit blanding ja,jeg vet det). :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

hmm...nå vet ikke jeg hvordan ECU'en din er programmert til å "tolke" hvor mye luft den har til rådighet.

 

ANYWAY,tviler på at du merker noen som helst forskjell. PRØV,og du finner det ut :D

 

Ascona: skjønner hva du mener. men,jeg har ihvertfall ikke merket noe effekttap. eneste "problemet" jeg har merket er at det blir litt skyting hvis man f.eks. gir full gass i et gir,og slipper gassen og motorbremser på samme giret... (det er jo såklart fordi motoren får for feit blanding ja,jeg vet det). :)

 

Nå VET jeg hvordan ECUen på en B230ET funker liksom.. Og det er for den ene modellen jeg uttaler meg, hvordan det funker på diverse JapCrap og annet søppel driter jeg egentlig i, det er jo nettopp 230ET som er saken her.

 

Man får en sullion feilkoder, og en bil som går dårligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Nå VET jeg hvordan ECUen på en B230ET funker liksom.. Og det er for den ene modellen jeg uttaler meg, hvordan det funker på diverse JapCrap og annet søppel driter jeg egentlig i, det er jo nettopp 230ET som er saken her.

 

Man får en sullion feilkoder, og en bil som går dårligere..

 

ok

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by egilbaevre

Kanskje den vil gå litt rart akkurat i det øyeblikket ventilen er åpen, men når man gir full gass er jo ventilen stengt og den slipper ikke ut noe luft... Altså motoren får all den luften luftmengdemåleren har målt..? Elller?

 

Når ventilen stenger går den dårlig en liten stund, til den har fått de målingene den skal ha, det er IKKE ubetydelig, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår