Riff Skrevet August 20, 2005 Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 Ja som sagt.. effekt uttak på b230et, hva kan jeg gjøre for å få litt mer? Motoren er fra 88. Men har 90 mod ft blokk som jeg skal bruke istedefor. Har og to 531 topper, så den ene blir brukt på denne motoren, har planer om å porte den litt. Hvilken kam bør jeg velge? Og hvor får jeg kjøpt den? Kom med tips og triks for mere hester uten å mappe den om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vector Skrevet August 20, 2005 Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 du kan jo chipe den og justere turbo trykket! Siter Volvo 850 1996 R-optik Ex-Volvo 740 Gl 1986 Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riff Skrevet August 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 Justere opp trykket kommer jeg garantert til å gjøre, chippe den og. :partyon Tanken var å få litt mer ut av den, uten å mappe eller skaffe datasprut. Dyser f.eks.? Toppen skal jo portast, og vil ha en grom kam. Men firma som selger chip? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vector Skrevet August 20, 2005 Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 531 er jo den beste og k -kam var et par folk i sverige som lager chip til motronic trur de heite vikingchip Siter Volvo 850 1996 R-optik Ex-Volvo 740 Gl 1986 Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet August 20, 2005 Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 Du må chipe innspruten... da kan du ta ut ca 240 hk fra spruten.. Skal du ha mere så må du bytte dyser å montere en progresiv bensintrykksregulator.. Jeg har skaffa dyser fra en Saab turbo som jeg skal montere kombinert med en progresiv btr og kan da ta ut ca 320 + hk fra sprutet.. Vet at det er blitt brukt motronic på motorer med over 500 hk så det skal funke ganske bra! Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 les på http://forum.turboperformanceclub.com så finner du litt info... det jeg holder på med nå er: 465cc dyser fra s60r og 3"lmm, større bensinpumpe osv... luftmengdemåleren er fra en bmw 535i, men hva slags bil den har stått på spiller ingen rolle så lenge den er cirka 3"... flytter du over kretskort fra din originale over i denne øker du arealet på luftmengdemåleren like mye som du øker i dysestørrelse, og du kan dermed kjøre på med mer ladetrykk før dysene og luftmengdemåleren bånner... men du må ha en litt større bensinpumpe, da du må gjøre følgende justeringer: dysene skal ha et grunntrykk på 3.8 bar mot originale 3 bar. legger du da til et ladetrykk på - tja, la oss si 1,5 bar (kjøp deg større turbo :) ), så er vi jo oppe i 5,3bar bensintrykk. Og ved dette trykket klarer ikke den originale bensinpumpa å levere mer enn rundt 70liter/timen, mens flødet gjennom dysene er rundt 110liter/timen... det vil si - få tak i bensinpumpe fra 240turbo/glt, som kjørte med k-jet og høyt arbeidstrykk angående progressiv bensintrykksregulator er dette ikke helt det store hvis du en gang skal finne på å mappe bilen, da de aller fleste er mer fan av standard linjær... men for oss vanlig dødelige kan det jo være greit, men jeg fikk tak i en stillbar linjær en i stedet. men når du skal begynne med sånt så vil jeg så absolutt anbefale at du får sveiset inn en lambdasonde i eksosen, og skaffer deg en lambdamåler (400kr) du monterer i kupéen. Har selv en auto gauge måler til ca.600kr... en SVÆRT fornuftig 1000lapp å investere i å følge med på om motoren din kommer til å rase eller ikke... men klart - en bredbåndslamba er jo det beste, men regner med du har stram økonomi siden du holder deg til original innsprut... ;) men tilbake til ting som sikkert var mer interessant: med en noenlunde fornuftig turbo (bedre enn standard, med andre ord), bedre intercooler enn skiten som står der originalt, rundt 1.5 bar ladetrykk og oppsettet med samme lmm og dyser som nevnt ovenfor skal motoren teoretisk sett levere ca (ÆRLIGE anti-bsr) 270hk på veiva. Faktisk så kan jeg linke til følgende tråd på TPC forumet der en motor med det oppsettet (lmm/dyser) pluss litt annet godis bremset 399,2hk på 1,45bar med MOTRONIC. den leverte 270hk når før de begynte å mappe... og nå får jeg sikkert mye pepper for siste utsagn : at du får 240hk av bsr chip og 0,9 i ladetrykk på en 740tic med 3"anlegg og åpent filter er pisspreik. Hvis noen med bsr chip i bilen er uenige i mitt utsagn: stikk å brems bilen din :pimp Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riff Skrevet August 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 les på http://forum.turboperformanceclub.com så finner du litt info... men regner med du har stram økonomi siden du holder deg til original innsprut... ;) Stram nok økonomi ja. Siden jeg holder på med en 240, som skal få de grommeste deler, akkurat kjøpt meg leilighet og slikt. Vil ha litt mer gamp utav 740 tic'en min, uten å måtte kjøpe meg altmulig som jeg trenger enda mere penger for å få til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Fett med litt diskusjon om denna b230et'en. -Jeg synes min bruker masse suppe jeg... skal få justert CO på'n så skal vi se. Men blir det ikke mer økonomisk å kjøpe datasprut og ha originalt tenningsanlegg da, i lengden lixom.. sparer vel en god del bensin på å bytte til datasprut?? Haltech F9A eller noe... Det meste av givere er jo der allerede, hvis det kan brukes da... Svinghjulsgiver og alt... -Åssen er det med tenningsanlegget da? Går det ann å chippe det for å få penere tenningkure, slik som på b230ft'en?? -Vil ha bil som går greit, men ikke bruker unødvendig mye suppe. Jeg vil tro at progressiv BTR er tingen.. er jo det alle bruker som har skikkelig motor... Helt enig med Mogwai angående hester... Jeg synes det er teit av folk å skryte av hvor mye dem har når dem ikke har bremset bilen. Jeg sier aldri noe når folk spørr, for jeg vet ikke, så enkelt er det. Jeg skryter ikke av ting jeg ikke har! Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Jeg vil tro at progressiv BTR er tingen.. er jo det alle bruker som har skikkelig motor... den der må jeg nok arrestere deg på. Progressiv BTR (altså en som høyner bensintrykket mer enn ladetrykket øker) er det heller få med skikkelig motor som bruker. Enkelte bruker det nok, men de fleste som mapper diverse datasprut foretrekker å mappe etter en linjær BTR. om du likevel skal bygge datasprut på en b230et så er det like greit å få styring på tenningen også. Der henter du gjerne mye. I bilen min har jeg chip fra David Mattson i Sverige, han som dro såpass mye ut av den B23ET'en jeg refererte til i tidligere innlegg. Der er det endret både på tenningskurve og åpningstider. Litt mer fortenning her og der kan gjøre underverker. Det meste av bremset effekt jeg har hørt om på en B230ET med originale dyser og GIK chippet sprut er 238hk, men da var det T3 Trim60 turbo, portet 531topp, bedre intercooler og 940grenrør. Ladetrykk 1.2 bar. Men som David Mattson sa - både GIK og BSR kjører med stort sett samme programvare, nemlig fjernet ladetrykkssperre slik at du kan lade mer enn med originalchip. Tenningskurve og åpningstider er som originalt, men bilen kutter ikke når du får for stort signal i fra luftmengdemåler. Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 -Aha.. da faller jeg nok for electromotive tenker jeg, for den har også tenningsanlegg... Det 940 grenrøret.. er det tykkere enn det til 240/740tic? Er ikke grenrøret på b21et og b230et og b23et det samme da.. men når vi kommer over til b230fk/ft da er det et annet..? Har jeg rett? -Er vel det 940-grenrøret dem påstår at er det gvasseste fra volvo...? Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 -Aha.. da faller jeg nok for electromotive tenker jeg, for den har også tenningsanlegg... Det 940 grenrøret.. er det tykkere enn det til 240/740tic? Er ikke grenrøret på b21et og b230et og b23et det samme da.. men når vi kommer over til b230fk/ft da er det et annet..? Har jeg rett? -Er vel det 940-grenrøret dem påstår at er det gvasseste fra volvo...? grenrøret fra b21et/b23et/b230et er samme firkanta møkkarøret jo. 940grenrøret er mer avrundet, men ikke like tykt... Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 grenrøret fra b21et/b23et/b230et er samme firkanta møkkarøret jo. 940grenrøret er mer avrundet, men ikke like tykt... -jepp.. var det jeg og trodde. Men er 940-røret noe tykkere innvendig? Mer avrundet = bedre flow da... Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 B230ET bruker mye suppe uansett åssen du vrir og vender på det.. :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 B230ET bruker mye suppe uansett åssen du vrir og vender på det.. :p -Spesielt når man kjører på overtrykk. Sparker godt fra da.. det er fordelen :) hehe Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet August 21, 2005 Rapporter Share Skrevet August 21, 2005 Siden du har en motor fra 88, så har du de dårlige rådene. Tror ikke jeg ville gjort så mye med den før rådene var bytta ut... Sett inn råder fra en 91 eller nyere motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.