Gå til innhold

disel motor fusker

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ford sierra 1.8turbo diesel som har begynt å fuske i det siste. Motoren går ikke som den skal, og dieselforbruket har vel gått opp litt.

 

Når jeg ikke gir gass går motoren reit. Når jeg gir bånn gass, går motoren reint, MEN når jeg gradvis skal gi mer gass, så SKJER DET INGEN TING. Det kommer bare mer og mer røyk jo mer jeg gir gass. Det virker også som bilen Holder igjen litt. Det skjer først noe når gassen er i bånn. Da spoler turboen opp og motoren begynner å gå reint igjen, og det slutter å ryke av bilen.

 

Forøverig så starter den meget lett når motoren er varm, men når den er kald, er det ikke like greit, og når den først starter små fusker den når den går på tomgang. Det er helt nye glødeplugger på bilen.

 

på forhånd takk

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan farge er det på røyken? lukter det noe av røyken?? har du merka om den bruker unormalt mye vann eller olje?? ikke begynn å klå på dieselpumpa!!! den skal være plombert...og hvis bilen din var ok tidligere, så er det nok ikke pumpa. -ville isåfall sjekka den til slutt

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røyken er svart/blå/grå. Jeg har fått tips om at det kan være at håndpumpa som ikke er helt tett, eller at det er dieselfilteret eller luftfilteret. Jeg har for 6månder siden byttet til KNluftfilter, men det var fryktelig mye sot og dritt på det, så jeg vasket det reint idag med avfetting og skylte godt med vann. Jeg byttet også dieselfilter idag, og det var en skikkelig saftig dieselamøbe før filteret, men det ble ingen suksess. Bilen er like rar som før, så da ser det ut som jeg har 3 muligheter. Ødelagt håndpumpe, en liten lekasje i en eller annen slange, slik at den får "falskluft" eller at det er dieselpumpa.

Kan det forresten være turboen som "henger"?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen går like fint uten turboen..bare mye dårligere. hvis det er blå røyk som gjerne lukter litt surt, så tyder det på olje... sprekk i topp eller pakning muligens. du kan jo prøve å lufte systemet skikkelig. løsne dysene akkurat sånn at det kommer diesel ut ved muttern som fester røret til dysene. er det luft vil du se at det kommer skum skru igjen først når det kommer rein diesel. sitter pumpa di på filteret?? kan jo få tak ien "ny" på huggern.

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan muligens være lekasje på slangen fra tank til filter, falskluft helt til du får opp suget, og den klarer å suge nok! da vil det også lekke ut en del, som tilsvarer det økte drivstofforbruket!

 

det med røyken høres ikke bra ut. du har kanskje justert opp mengden? chip?-om det er sånt? jeg er litt gammeldags, og har ikke så mye greie på hvor moderne alle motorene er rundt det årstallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er en 92 modell, slik det står i signaturen, så er det nok en mekanisk dieselpumpe..ingen flott elektronikk på den som kan chippes. men er endel som har en lei tendens til å drive å stille på wastegate på turboen og mengdeskruen på dieselpumpa, for å øke effekten. -vet ikke om det bestandig er så veldig lurt...

det hender jo innimellom at dyser blir gamle og "pisser som ei gammal ei" noe som gir dårlig forbrenning,dårligere effekt og mye røyk. et motorverksted har utstyr for å sjekke dysene. hvis du skrur de ut sjøl så kan du være så heldig at du slipper å betale noe somhelst. er de gåene så kan du kjøpe nye dysespisser til en brøkdel av hva helt nye dyser koster, eller du kan finne noen gamle på huggeriet, men henter du på huggern, så sjekk de på verksted igjen-dyser som har stått lenge uten å få diesel KAN irre litt

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår