Gå til innhold

Strømtrøbbel på Golf 2 Gti 16v

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Atter et problem med Golfen! :)

Jeg har på følelsen at det er noe som sluker strøm i bilen min. Men, jeg vet ikke hva det kan være.

I sommer en gang, så sto bilen min 3 dager, da var batteriet så flatt at det ikke gikk ant å rulle bilen i gang engang.

Etter det har det ikke vært noe særlige problemer.

Den har stått på hytta i låven i 3-4 mnd'er og det var ingen problemer med å få den startet etterpå.

Så har bilen vært rundt på diverse verksted og da er vel batteriet blitt ladet opp, for det har vært bra med strøm da.

Ingen problemer da, så var den til Eu godkjenning og da var det også bra med strøm etterpå.

En dag når jeg og en kompis skulle mekke anlegg i bilen så var det lite med strøm, så vi hadde bilen på tomgang hele tiden. Og av og til begynte lysene å bli svakere, og bilen gikk fra 800rpm (tomgang) til 1200 i 2-3 sek, for så å gå ned til 800 igjen. Når vi skrudde av bilen, så var den helt TOM for strøm. Så fikset jeg meg et "nytt" batteri fra en kar, og da virka alt bra, vi kjørte noen dager osv.. Så har bilen stått hjemme, så jeg har jo vært ute å "mekket" litt, så da har det gått litt strøm.. Så bilen har måttet trilles igang hver gang. En dag lånte pappa bilen, å da kjørte han til og fra jobb, noen ærender, og kjørte meg på jobb osv, og da var det ingen problemer. Og i går (1 dag etterpå) startet bilen og alt og jeg og en kompis kjørte. Så om bilen sto i ca 10 min med lys og cd spiller på så måtte den dyttes igang, men det var ikke så tomt for strøm, litt dytting (altså at 2 stk dyttet bilen på flatmark) så startet den.. Etterhvert blei det sånn at når vi sto i ro en plass på tomgang så begynte lysene å fade, og cd spillern slo seg av.. Og om vi gav turtall så blei lysene normal igjen og spilleren slo seg på. Etterhvert blei det sånn at om vi skrudde av tenningen så gikk det ikke å starte bilen igjen, og nå står den parkert utenfor uten strøm på, må vel trilles igang..

Noen som vet hva det kan være?

Skal jeg prøve å lade batteriet HELT opp også bruke normalt?

Dynamo er skiftet til en 90ampere Passat 16v dynamo for en stund siden.. Kan det være børstene?

Noen tips?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i en Amperemeter (tang-amperemeter er lettest å bruke) og sjekk etter kryp-strøm ved å måle strømmen mellom gods og minuspolen på batteri.

Sjekk hvor mye som går når bilen står død (ikke i bruk).

Hvis det går mye strøm der (feks. 300mA- er mye) så kan du nappe en og en sikring også kan du finne hva som trekker strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det..

Men, først av alt skal jeg ta batteriet og ladde det helt opp, og bare prøve å ha bilen i daglig drift. Se om det skjer noe, eller om alt funker som det skal liksom.

I dag kjørte en kompis av meg bilen igjen. Og uansett hvor vi stoppet osv, så var den så fri for strøm at det ikke gikk å starte den.. Men, med engang vi rulla den i gang, så starta den lett som bare det.. Så det er akkurat litt for lite strøm..

Jeg skal også få sjekket laderegulatoren..

Kan det ha noe med viftereimen å gjøre? Trur dere det hjelper å skifte denne? Den er litt sliten..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når bilen lar seg trille igang og ikke stopper så lader den jo litt ihvertfall..... du har ikke en forsterker/kondensator som står på hele tiden? dette kan tømme ett batteri ganske fort.

du kan jo ta av - polen på batteriet og koble inn prøvelampa i serie, napp ut sikringer og se når den slukker....

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 year later...