Gå til innhold

Bilen er dau!!

Ranger emnet

eirwave

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

få noen til å se på tenninga di, evt kjøp deg en verksted/ service/ haynes bok hvor det står om hvordan dette gjøres. Vær også sikker på at du har gjort det riktig, når du timer inn regreim og tenning, det være seg ting som at din referansesylinder (stempel i cyl 1 feks) står på TDC Tenning/ kompresjonstakten og ikke eksostakten.

Her må du gå igjennom systemet punkt for punkt og sjekke opp at ting ikke bare ser riktig ut, men at det er riktig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få noen til å se på tenninga di, evt kjøp deg en verksted/ service/ haynes bok hvor det står om hvordan dette gjøres. Vær også sikker på at du har gjort det riktig, når du timer inn regreim og tenning, det være seg ting som at din referansesylinder (stempel i cyl 1 feks) står på TDC Tenning/ kompresjonstakten og ikke eksostakten.

Her må du gå igjennom systemet punkt for punkt og sjekke opp at ting ikke bare ser riktig ut, men at det er riktig også.

Hei. Jeg har haynes manualen. men ikke alltid like lett å forstå svensk desverre :hammer

Det du sier om TDC Tenning og sånt. Går det ann å stille inn dette riktig med en tenningslampe f.eks. Og hvordan finner jeg ut om den går i TDC Tenning/ kompresjonstakten og ikke eksostakten?

Mvh

Eirik

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut en tennplugg på eneren, stikk fingeren i tennplugghølet, sveiv motoren rundt for hånd, og kjenn når kompen bygger seg opp. Sånn har vi gjort det , finnes vel andre metoder også. Er ikke sikkert det går hvis det er langt ned til plugghølet såklart.

Tenningslampa angir vel bare hvor mange grader før/ etter tennpluggen tenner iforhold til TDC, du finner ikke ut om det er eksos el komp takten med det ((tror jeg)). men antagelig har du flere feil, kan være så mye derfor må du gå igjennom alle delsystemene du har skrudd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av hvordan motoren er stillt inn. Ser ikke alt riktig ut?

http://home.no.net/arnberen/Photo-0063.jpg

http://home.no.net/arnberen/Photo-0065.jpg

http://home.no.net/arnberen/Photo-0066.jpg << tennpluggene er blitt litt brune!! vet ikke om det kan ha noe å si.

http://home.no.net/arnberen/Photo-0062.jpg

Ellers. Kan det være kondens i systemet som gjør at motoren oppfører seg slik.

Eller at jeg må lufte ventilene?

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. har ikke tester for falsk luft nei. får vel gjøre det.

Har heller ikke fått stillt tenninga. Leste at det ikke gikk ann me denne typen motor. For det er hjernen som styrer den og då må du få et vag verksted til å stille den :-\

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan stille tenninga på denne.... ved å vri på fordeleren justerer du den verdien styreenheten regulerer ut fra....

kikket du på merkene før du tok av den gamle reima, for noen av motorene har både det merket du refererer til her og ett merke til på andre siden av kamdrevet, som skal flukte med toppen...... dette er det sikkert bilde av i Haynes boka di.

på disse merkene skiller det 5-6 tenner tror jeg, og da blir motoren litt rar....

-05 Skoda Octavia

-96 Ford Exploder

-89 Jeep Cherokee Limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh da skal jeg prøve å stille tenninga.

Nei han som tok av reg reima å toppen glemte å se hvordan ting sto før han tok det av. Sikkert litt stressa eller noe.

Hmm er merke på andre siden av kam hjulet. På topp dekselet på motoren min er det 2 meker. Det første er o.t pil. og det andre er en strek i midten på top dekselet.

se bilde:kam.JPG

Hva er det merket i midten for noe?

Huff. håper ikke det er noen merker på andre siden av kam hjulet. Er ikke så lett å se det der.

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider