Gå til innhold

Stygg lyd i forsterker ved kjøring..

Ranger emnet

neptyr

Anbefalte innlegg

Har pratet litt med matador om dette, og fått noen tips og prøvd dette, uten hell. Så nå håpte jeg på litt brainstorming, og kansje noen tips til hva som kan være defekt.

Forsterkeren er en Alpine MRV-1507 klasse D forsterker.

http://www.carsound.com/review_archive/amps/Alpine_MRV-1507.html

Lyden kommer når jeg kjører, f.eks over noen brosteiner, humpler og lignende, og blir helt jævlig visst noen sitter i baksetet (der jeg har skrudd forsterkeren fast på baksiden).

Lyden minner om f.eks dårlige koblinger til strøm/signalkabel, men begge deler er testet, og det er ikke disse som foråsaker dette.

Jeg mistenker deler inni, men jeg klarer ikke å finne noen løse deler som kan gjøre dette..

Når feilen forekommer, så ser jeg at "protection" blinker på forsterkeren, men den fortsetter å spille, dunker jeg litt i forsterkeren, så slutter lyden ved kjøring i en liten stund, og alle lys tilsier at den opperer normalt.

Noen som har forslag til hva det kan være ?

Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forsterker(jbl gto 600.1) blinka protect ledden når jeg prøvde å sjekke om strømmen funka. da tok jeg en leder og hadde den mellom 12v og remote terminalen på forsterkeren. Den blinka i det jeg tok bort lederen.

Kan d være dårlig kobling ved terminalen? eller en remotekabel som ikke sitter eller ikke er bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gikk ikke bra nei!

Fint om du setter opp en liste med det du har prøvd. Slik at man kan se hva du ikke har prøvd/oversett. Nevnte for deg at det kan være noe internt feil i ampen, en "mekanisk" således, da den "bare" dukker opp når du kjører osv.

Ellers får vi håpe at det ordner seg!! cheers

lykke til!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har prøvd ja.. *prøve å huske*

Note: Rekkefølgen er tilfeldig.

1: skru fast i treplate for å se om det var bøyninger i bakstet som gjorde det.

2: Jorde chassiet til ampen

3: jorde baksetet skikkelig

4: bytta alt av kabler + nytt jordingspunkt (alt er nå 21mm3 stinger og stinger koblinger)

5: skrudd den vekk fra baksetet og latt den ligge på noe mykt bak i bilen (hjalp i ca 10min og jeg var dødglad, men så kom det igjen)

6: Bytta signalkabler

7: Bytta remote

8: prøvd med annen spiller.

9: Kjørt uten signalkablene i

10: Byttet høytaleren det spilte på(sub), da det gamle var litt .. rart?

11: Satt på kondensator for å sjekke om det var ujevn strøm

12: Lagt den på hodet (da ble det værre)

Det er det jeg kommer på i farten..

Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i punkt 5: hadde ikke noe å si om folk satt i baksette? det støyer ikke så lenge bilen ikke er i bevegelse?

ellers: om du dunker på den mens bilen er stille og som i punkt 5 skal støyen komme i takt med slaget, prøv det... :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i punkt 5: hadde ikke noe å si om folk satt i baksette? det støyer ikke så lenge bilen ikke er i bevegelse?

ellers: om du dunker på den mens bilen er stille og som i punkt 5 skal støyen komme i takt med slaget, prøv det... :hug:

Det støyer ikke så lenge bilen står stille nei. Men om folk satt i baksetet, så ble det helt j****.

Og det virker som det var noe som hang litt seigt på en måte, for når lyden just var kommet, og det blinket rødt i protection, så kunne jeg dunke litt på ampen, og ampen "fikset seg" .. meget rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har en intern feil i ampen...

hel i uhellet er at du kan "høre feilen". god gammel "dunke" feilsøknings teknik mens den er koblet til høyttaleren må til... :hammer

mest sansynlig ligger rundt spenningsforsterker delen, ic opamper osv, men ikke rundt power supplyen. var det en 2 kanaler eller mono amp? lokaliser til en av kanalene den feilen isåfall. Eneste ulempe er at du kan få feilen konstant hele tiden og det kan gi forskjellige utfall da dette "feilen" forårsaker protection modus: utgangs transistorene kan rykke eller andre komponenter før protection slår inn.

Går ut ifra at feilen også dukker opp selv om du ikke har noen RCA kontakt/signal inn? (altså sammen med punkt 5) ba deg prøve det før men det står ikke i lista di.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nesten tenke meg en lodding har blitt varm, og ligger nå med wakkel kontakt. har forsterkeren vært skrudd direkte i sete ryggen, har jo også jorden gått gjennom chassiet. kan ikke det ha noe å si da?? :hammer

mener å ha lest at man kan ta knekken på dem slik+ at varmen har vanskeligere fpr å slippe ut om den star montert slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, mulig jeg er i et meget barnslig hjørne akuratt nå..

4: bytta alt av kabler + nytt jordingspunkt (alt er nå 21mm3 stinger og stinger koblinger)

Skal være tilstrekkelig med kabel der ja;D

Komm igjen Matador. Denne nøtten skal du vel klare;) Litt hjernetrimm er bra:D

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, mulig jeg er i et meget barnslig hjørne akuratt nå..

Skal være tilstrekkelig med kabel der ja;D

Komm igjen Matador. Denne nøtten skal du vel klare;) Litt hjernetrimm er bra:D

Mvh

Simon

Skjønner ikke helt det barnslige hjørnet ditt jeg :P

Om du tenker på kabeldimmensjonen, så skal det være riktig med mm3 for kvaderatmillimeter ? =)

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet i en kammerat av meg sin bil. Nå har han satt på et støyfilter inntill videre. Håper dere finner ut hva det er som gjør dette. Han kjører forøvrig en amp på subb og en på front+bak. Det er kun bakhøytalerene som får støy når bilen er igang. Støyen er også varierende, og følger ikke alltid turtallet. Lurer på om det kan være signalutg på spilleren hans som er dårlig. Tenker da mest på jorden der. Har du prøvd å surre en ledning rundt signalkabelen bak på spilleren og jordet denne, så sett om støyen forsvinner...?

Mvh

Simon

Ser du har prøvd med annen spiller, da ligger nokk ikke problemet der nei;) Prøv samme prosedyre bak ved ampen. Se om det hjelper.

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider