Gå til innhold

Scorpio 2.9i, sentrallås/ bakvisker prob.

Ranger emnet

coll24

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte ny bil i forrige uke, en 1988 Ford Scorpio 2.9i GL, som virker veldig grei tror den er godt holdt.

Hadde ikke noe problemer med sentralåsen da jeg fikk den, jeg satt i nøklen, vrei rundt og det begynte å lukkes, fikk da og en pipelyd som varte i 2-3 sekunder, noe som vel er vanlig. Gikk da greit å åpne den igjen.

Men igår merket jeg problemet, jeg hører at den låser, men "pipelyden" kommer ikke. Og når jeg da skal åpne dørene igjen går ikke dette, skjer ikke noe som helst. Måtte åpne bakluka for å åpne fra innsiden noe som gikk greit, men syns dette blir litt stress :rolleyes:

Noe som vet hva som er feil, prøvde å finne sikringer/ rele men kunne ikke se noe verken i intruksjonboka eller oversikten.

Et annet problem er at viskeren bak ikke virker, ikke at dette er noe jeg bruker ofte, men liker at alt virker. Når jeg trykker "spaken" et hakk bort så skjer det ingenting, når jeg trykker videre, kommer spylevæske ut, men viskeren står like stille.

Er det releet som er sannsynlig problem her. Eventuell noen måte å teste om disse er iorden eller ikke. Husker ikke hvordan det foregikk.

All hjelp tas imot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen, skal ut å kikke litt på den nå, men jeg vil vel tro at det er ei sikring i dette el-systemet? Hvor finner jeg denne, kunne ikke se noe i hovedboksen i motoren.

Har et spørsmål til, jeg jobber som avisbud og blir vel til at jeg bruker denne bilen da, jeg vet at den ikke er den mest økonomiske i så måte, men overgangen blir ikke stor, da jeg tidligere kjørte ei stor Merce, som til tider lakk bensin.

Jeg er da veldig mye ut og inn av bilen, og holdt på å bli gal av sirena som går hver gang jeg åpner døra, enkleste måten å få den av er?

Holder å få den av på førersida, om dette er mulig, men merker jo om dørene er oppe i dashbordet.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å lokaliser sirena ved å høre etter, rett og slett! står vel sikkert i eller ved sikringsboksen inne i kupeen... når du finner den, river du den ut og kaster den så langt du makter!

:hammer

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen pipelyder fra scorpioer med sentrallås jeg. Bare lyden av motorene som åpner dørene.

Det finnes en sikringsboks i hanskerommet, i "taket" av hanskerommet hvis du skjønner.

Virker bakviskeren hvis du setter bilen i revers mens viskerne på frontruta går? Hvis ja så er det vel bryteren på rattstammen det er noe feil med, hvis ikke får du lete etter sikringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker bakviskeren hvis du setter bilen i revers mens viskerne på frontruta går? Hvis ja så er det vel bryteren på rattstammen det er noe feil med, hvis ikke får du lete etter sikringer

Dette høres ut som noe som bare kan skje med det elektriske på en gammel ford...hehe... Sette bilen i revers for å få på bakrutevisker... artig...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke dum ide med bakruteviskeren, men det er ikke liv i den samme hva jeg prøver. Så da er spørsmålet; hvor er sikringen, fant boksen i hanskerommet( var bare 4 stk sikringer i den), og selvsagt den i motorrommet (hovedboksen).

Jeg går ut ifra at det er flere. Har kikket i instruksjonsboka, men ingenting som henviser til sikring for bakvisker, det eneste jeg fant var rele til denne, befinner seg i motor rommet.

Nå mangler jeg en side i denne boka, og dette er siden rett før informasjonen om releer og slikt, har en følelse av at det kan være relevant info på denne.

Noen som har denne boka tilgjengelig og kan se hvor det er bokser hen, boka er svart med overskriften Ford Scorpio, kanskje ikke så rart.

Har ikke kommet så langt at jeg har fjernet plata under ratt stammen, men det finnes vel gjerne noe her, men er kjekt å vite på forhånd. Skal sjekke senere.

@Excalibur- Skal finne den, men går nok litt mer varsomt frem, utrolig irriterende lyd når jeg må ha opp døra hele tiden.

Når det gjelder sentrallåsen, så er det jo helst denne jeg ville hatt i orden, og jeg er 100% på at det kom en lyd når jeg låste dørene. Men den kommer ikke nå. Jeg har ikke peiling på hvordan dette systemet fungere elektrisk, men skulle ikke forundre meg om noe av dette ligger i nærheten av rattet eller i døra, er vel noen sikringer og diverse i dette systemet. Finner det nok, men blir litt enklere om jeg vet det på forhånd.

Takk for hjelpen :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som noe som bare kan skje med det elektriske på en gammel ford...hehe... Sette bilen i revers for å få på bakrutevisker... artig...

Det er faktisk en original greie. Bakviskeren skal starte dersom viskerne foran står på og bilen settes i revers. Gjelder alle biler som har bakvisker, fra CL til Ghia manuell eller automat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... ja når du sier det, så virker det jo egentlig litt kjekt... Der hørtes bare ut som noe merkelig ford-jordfeil-merkelige greier... Alltid gøy å studere baklyktene på en gammel ford som skal blinke eller bremse... Sirkuslys... :cocain:

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider