Gå til innhold

Skifte av hjullagre

Ranger emnet


pahf

Anbefalte innlegg

først så tar du av trommlene.plukker ut det ene lageret forann . tar av gummitettninga bak og tar ut det bakerste lageret. så tar du en dor å slår ut de gamle lagerskålene.(kan bare slås ut en vei) finner ei pipe som passer akkurat på kanten av de nye lagerskålene og slår de nedi trommelen. så tar du å pakker lagrene med hjullager fett. så slår du på gummitetninga på baksida av trommelen. setter trommelen på navet igjen,legger i fett før du setter i det siste lageret;) så strammer du opp lageret,sett på hjulet og skru det til før du strammer det helt opp så strammer du lageret til akkurat det ikke er noe slakk lenger. lykkte til,er ikke no problem;) 10 mins jobb

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av hjulet

 

Ta av "koppen" som sitter mitt i trommelen, bak den sitter det en saksesplint med "mutter", en mutter(24mm) og en skive, når dette er løsnet kan du ta av trommelen.

 

Lageret består av fire deler, ta koniske rullelagere og to koniske lagerbaner.

 

Ytre rullelager sitter bak skiva og faller som regel ut når du tar ut trommelen. Det indre rullelageret sitter i trommelen bak en simring på baksiden av trommelen, noen ganger hender det og at lageret og simringen sitter igjen på akseltappen.

 

Når du har fjernet begge rullelagerene og fjernet alt fettet i trommelen må lagerbanene fjernes, det ytre slår man ut fra innsiden og det indre slår man ut bra utsiden..... ehh....

 

Bak hver lagerbane er det laget tre spor som man må sette en dor/meisel i, slå på en etter en forsiktig, det er viktig at du ikke slår lageret " skjeivt" ut, da setter det seg lett fast...

 

Når du har fått ut alt er det tid for å sette inn lagerbanene igjen, er veldig viktig også her at de blir slått "rett" inn, pakkboksverktøy er å anbefale. Går og ann å bruke hardt treverk å legge mellom lagerbane og hammer, for så å bruke det gamle lageret å slå det vidre inn med når det har kommet innenfor kanten på trommelen.

 

Ha så i masse hjullagerfett

 

Sett indre rullelager inn i trommelen og sett på ny simmring.

 

Sett trommelen på og sett inn det ytre rullelageret, sett på skive og mutter.

 

Sett nå gjerne på hjulet, helst en stålfelg.

 

Stram mutteren til det ikke er mer slakk og hjulet begynner å få litt motstand, dvs at det bremser litt når du snurrer det rundt, løsne så litt igjen så det går helt fritt.

 

Monter på saksesplint og navkopp!

 

Ut å kjør!

 

Lønner seg å etterstramme etter å ha kjørt ett par dager da lageret har gått seg til litt.

 

Det skal være bittelitt slakk og hjulet skal trille fritt rundt.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Ta av hjulet

 

Ta av "koppen" som sitter mitt i trommelen, bak den sitter det en saksesplint med "mutter", en mutter(24mm) og en skive, når dette er løsnet kan du ta av trommelen.

 

Lageret består av fire deler, ta koniske rullelagere og to koniske lagerbaner.

 

Ytre rullelager sitter bak skiva og faller som regel ut når du tar ut trommelen. Det indre rullelageret sitter i trommelen bak en simring på baksiden av trommelen, noen ganger hender det og at lageret og simringen sitter igjen på akseltappen.

 

Når du har fjernet begge rullelagerene og fjernet alt fettet i trommelen må lagerbanene fjernes, det ytre slår man ut fra innsiden og det indre slår man ut bra utsiden..... ehh....

 

Bak hver lagerbane er det laget tre spor som man må sette en dor/meisel i, slå på en etter en forsiktig, det er viktig at du ikke slår lageret " skjeivt" ut, da setter det seg lett fast...

 

Når du har fått ut alt er det tid for å sette inn lagerbanene igjen, er veldig viktig også her at de blir slått "rett" inn, pakkboksverktøy er å anbefale. Går og ann å bruke hardt treverk å legge mellom lagerbane og hammer, for så å bruke det gamle lageret å slå det vidre inn med når det har kommet innenfor kanten på trommelen.

 

Ha så i masse hjullagerfett

 

Sett indre rullelager inn i trommelen og sett på ny simmring.

 

Sett trommelen på og sett inn det ytre rullelageret, sett på skive og mutter.

 

Sett nå gjerne på hjulet, helst en stålfelg.

 

Stram mutteren til det ikke er mer slakk og hjulet begynner å få litt motstand, dvs at det bremser litt når du snurrer det rundt, løsne så litt igjen så det går helt fritt.

 

Monter på saksesplint og navkopp!

 

Ut å kjør!

 

Lønner seg å etterstramme etter å ha kjørt ett par dager da lageret har gått seg til litt.

 

Det skal være bittelitt slakk og hjulet skal trille fritt rundt.

Jobber du heltid med dette??:rolleyes:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pahf

Hmm,detta ble litt inviklet,men regner med at som vanlig så går det greiere når jeg har begynnt,

 

Men må nok en gang bøye meg i støvet og takke.

 

=)

 

Anbefaler deg å skaffe deg en reprasjonshåndbok som f.eks. Bentley's service manual eller Haynes.

Utrolig kjekt å ha når man skal skru på bilen, Selv har jeg begge og må si at Bentley er best.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår