Gå til innhold

Justering av tenning

Ranger emnet

Mk2-16v

Anbefalte innlegg

Prøvde å finjustere tenninga i dag, tok bilen på en prøvetur og den oppførte seg fint på både lavt og høyt turtall.

Men når jeg jeg dro på skikkelig så begynnte den å småfise igjen og når jeg kjørte på litt lavt turtall så var den like ille som før.

Virker ut som om noe skjer når jeg tyner bilen på høyt turtall, noen som har noen tips på hva som kan være galt??

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lite greie på sånt,men min erfaring fra 16v'en er at bilen går ganske så dårlig med tenninga justert "etter boka". får mye mer respons og drag på høyere turtall hvis man justerer på mer fortenning. hvor mye (i grader) vet jeg ikke. bare justerte på "feelingen" jeg. (dvs. jeg justerte på max fortenning,men fordeler'n min var ikke helt god,tror jeg).

er da vel "anti-knock-sensor" på motor'n,så det er vel bare å justere til den slår inn,og så litt tilbake....? :D ;)

Edit: ble litt pussig å skrive k n o c k ser jeg lol :D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Hvordan merker man at k n o c k sensoren slår inn?

Jeg har så mange tikkelyder at jeg ikke hører om det kommer noen nye :D

vet ikke,den slo aldri inn hos meg (tror jeg)... :D

og,tror ikke det ble noe banking. motoren lever ihvertfall ennå den (nesten et år etterpå). ;)

tror det er sånn at hvis sensoren registrerer banking,så stiller hjernen tenninga tilbake (fram? mindre fortenning affall) en god del. men,er ikke sikker.

helt sikkert mange som kan mer om dette enn meg.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Trodde den svarte boksen som sitter på høyre side i motorrummet (ved siden av vindusviskeren) var k n o c k sensor jeg...??

Det er tenningsstyreenheten ja, men en bankesensor sitter monter på blokka. Og KR har ikke bankesensor.

Mvh.

Ole Morten

'99 Audi A4 1.8TQ

x '91 Golf 16v turbo

Nytt Prosjekt: '87 Golf syncro 2.0 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider