Gå til innhold

Hvordan koble opp bilanlegg ???

Ranger emnet

lars-frr

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel cd spiller i bilen min,,mener det er en sony..

her om dagen kjøpte jeg meg 2 "middlertidige" høytalere. Jeg kobblet inn disse bak i bilen og skrudde på lyden, men ingen lyd kom... Så fant jeg ut at de ledingene kun gikk halveis frem til cd spiller pga de hadde tidligere vært koblet til en forsterker...

Da tenkte jeg at jeg bare kunne bruke lednigene som fulgte med høytalerne. Jeg tok ut Cd spillern, der var det en god del ledninger, ikke vet jeg hva de brukes til men jja,, Men til min store skuffelse fant jeg da ut at min ledinger ikke passet inn i Cd spillern. Min ledinger hadde ikke sånne vanlige koblinger, de hadde på en måte en slags kontakt. Så nå sitter jeg her og vet ikke hva jeg gjør...

Har 0 peil på bilstereo, kunne noen hjelpe meg med dette problemet ??

Hvis dere hadde hat noen bilder som forlklarte hvordan ,hadde jeg satt pris på dette

Takker for svar :)

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spilleren din er skikkelig gammel, og ikke har et klistremerke på, som forteller hvilke ledninger som er til hva, så har nok du et problem... Med tanke på at du sier du har null peiling.

For å gjøre det enklest mulig for deg, anbefaler jeg deg, å ta en tur til en stereo-sjappe, og la dem se på spilleren, og fortelle deg hva som er hva.

Nesten umulig for oss her på forumet, å hjelpe deg, uten mer info. (Navn på spilleren og bilder og slikt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Tror ikke den er sååå gammel,, den ser da hvertfall i så gammal ut.. Jeg tok en kikk bak, og der er det følgende ting..

Det er en sony spiller..

Skal prøve å finne bilde..

1 utk til antenna..

2 Sånne slags minijack utak,, er vel til forsterker det ??

Så er det en firkantet ting 4x4 cm , med masse ledninger som går ut ,, blå , gule , grønne you name it.....

Disse er koblet opp mot foskjellige ting ,, ikke vet jeg hva..Men det jeg vet er at ledning som fulgte med høytalerne ikke passer inn noen sted i cd spillern...

Må jeg bruke ander ledninger eller hva..

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kople den inn på den 4x4cm plastdingsen bak på spilleren med alle ledningene til.. Dra til en bilrekvisitabutikk og kjøp en overgang fra sony til løse ledninger.. Ta med deg spilleren og forklar problemet til dem så får du riktig del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

jeg fikk fatt på en Clarion spiller her om dagen. Da hadde jeg Nesten samme problemet. Jeg har selv ingen serlig erfaring men jeg kan litt. Det så ut som det hadde vært 2x plugger (tror dem heter DIN) i bilen men de var vekke, men ledningene var fremdeles der. Fikk litt hjelp av en venn som forklarte hva de forskjellige ledinger var. Men det er ikke sikkert disse er like som dine da. Dette kom jeg fram til:

Rød = +12 V (strøm)

Svart= Jord

Gul = memory til spiller ( ble koblet sammen med rød)

Blå m hvit stripe = styrestrøm til forsterker ( så den slår seg av og på og ikke er på hele tiden)

Hvit og Hvit med svart stripe = + og - til høytaler forran

Grønn og Lilla = + og - til bak.

Bare koblet dette til ledningene fra kontakten til spilleren min og dette virket meget bra. Men du kan jo og få kjøpt ferdig overgang til din spiller. Torshov Bilrekvisita selger slike fra 99,-.

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mwb

Rød = +12 V (strøm)

Svart= Jord

Gul = memory til spiller ( ble koblet sammen med rød)

Blå m hvit stripe = styrestrøm til forsterker ( så den slår seg av og på og ikke er på hele tiden)

Hvit og Hvit med svart stripe = + og - til høytaler forran

Grønn og Lilla = + og - til bak.

bare for å rette Rød er minne strøm og gul er hovedstrøm

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spilleren ikke er altfor gammel så er det slik:

Rød: tenning.

Gul: konstant spenning.

Sort: jord.

Blå: remote til styrestrøm for forsterker eller el. antenne.

Oransj: lys.

Gul med sort stripe (kan være blå med hvit stripe): Telefonmute.

Hvit og hvit med sort stripe: en av fronthøyttalerkablene.

Grå og grå med sort stripe: en av fronthøyttalerene

Lilla og lilla med sort stripe: til bakhøyttalerene.

Grønn og grønn med sort stripe: til bakhøyttalerne.

Håper du blir litt klokere nå.;)

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først finner du strøm kablene, legg den til sides. 3stk somregel . rød gul og svart, evt en blå også til remote.

da skal du sitte med 4 par kabler. 8 ledninger.

For å finne riktige kabler så slår du på spilleren, fader spilleren helt fram og balance til høyre. (f.eks). så prøver du alle parene til et spiller. da vet du 1 av 4. så snurt du balansen over til venstre. leter til du finner lyd så har du par nr 2. så slår du fade over til REAR og gjør det samme der....

1 par er somrege 2 ledinger med samme farge men den ene har somregel en svart eller hvit stripe på.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider