GalantV6 Skrevet August 23, 2005 Rapporter Share Skrevet August 23, 2005 Hei igjen Når man ikke har råd til en Pioneer 8600, er da et 3 veis aktiv delefilter et alternativ. Jeg skal monter et 3 veis frontsett og er usikker på beste måten å kobble dette på. Jeg skal bruke en Kicker KX300.4 til frontset, men tror ikke forsterkeren har de justeringene som skal til. Her spec på forsterkeren. Er det også noen som da kan anbefale et delefilter. Det bør ikke koste mer en 1400-1500.- KX300.4 Amplifier Features Kicker 4 Channel 75 Watt Amplifier 2-, 3-, 4-channel or Tri-Way output 38 watts RMS x 4 at 4 ohms 75 watts x 4 at 2 ohms 150 watts x 2 in bridged mode Speaker- and preamp-level inputs Front and rear high-pass/low-pass crossovers (variable 50-200 Hz, 12 dB per octave) Front/rear bass boost (0-18 dB at 40 Hz) Frequency response 20-20,000 Hz Requires 8-gauge power and ground leads — wiring and hardware not included with amplifier Unregulated Class A/B power supply offers a significant increase in power at 2 ohms Mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Vel, ettersom du har et 3-veis frontsett og en 4-kanals forsterker mangler du strengt tatt 2 forsterkerkanaler om du skal dele alt aktivt. Det du trenger er et filter som kan dele mellom midbass og mellomtone. Med andre ord en plass mellom 50 og 500 hz, avhengig av hva slags mellomtone du har. Da kan du bruke to av kanalene til midbassene og dele passivt mellom mellomtone og diskant. En annen løsning vil være å dele alt passivt (og evt. brokoble forsterkeren så den blir 2-kanals), men å konstruere et godt passivt delefilter krever endel kunnskap. Når det er sagt er ikke alltid et aktivt filter den beste løsningen det heller. Et enkelt aktivt filter av den typen som normalt står i forsterkeren gir deg kun mulighet til å påvirke delefrekvensen, mens du blir stående uten mulighet til å justere ting som fase, avrullingsflanker osv. Det er slett ikke noen automatikk i at et aktivt 24db/oktav Linkwitz-Riley filter gir best mulig lyd. EDIT: dersom du oppgir hva slags frontsett du har er det mulig for oss å spekulere litt mer i om det vil lønne seg mest å kjøpe et aktivt filter, bruke det filteret som følger med eller bygge et nytt selv med utgangspunkt i verdiene på komponentene i filteret som fulgte med :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Vel, ettersom du har et 3-veis frontsett og en 4-kanals forsterker mangler du strengt tatt 2 forsterkerkanaler om du skal dele alt aktivt. Det du trenger er et filter som kan dele mellom midbass og mellomtone. Med andre ord en plass mellom 50 og 500 hz, avhengig av hva slags mellomtone du har. Da kan du bruke to av kanalene til midbassene og dele passivt mellom mellomtone og diskant. En annen løsning vil være å dele alt passivt (og evt. brokoble forsterkeren så den blir 2-kanals), men å konstruere et godt passivt delefilter krever endel kunnskap. Når det er sagt er ikke alltid et aktivt filter den beste løsningen det heller. Et enkelt aktivt filter av den typen som normalt står i forsterkeren gir deg kun mulighet til å påvirke delefrekvensen, mens du blir stående uten mulighet til å justere ting som fase, avrullingsflanker osv. Det er slett ikke noen automatikk i at et aktivt 24db/oktav Linkwitz-Riley filter gir best mulig lyd. EDIT: dersom du oppgir hva slags frontsett du har er det mulig for oss å spekulere litt mer i om det vil lønne seg mest å kjøpe et aktivt filter, bruke det filteret som følger med eller bygge et nytt selv med utgangspunkt i verdiene på komponentene i filteret som fulgte med :) Hei Jeg har et Hertz ESK 163S Her er spec. http://www.audison.de/hertz/pics/energy/esk163s_spez.gif Mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Om man ser øverst til høyre på bildet du linket til, kan man se at Hertz faktisk har inkludert oversikt over både filterkomponentene og skjematikken. SVÆRT bra! Dette er absolutt noe å lære av for andre produsenter. Man kan forresten også legge merke til hvordan spolene er plassert på filteret. Om jeg skjønner tegninga riktig ligger alle spolene 90 grader på hverandres akser, og også dette er helt etter læreboka og et eksempel til etterfølgelse. Jeg ville prøvd med det originale filteret først, på to av forsterkerens fire kanaler. Bruk først endel tid på å lytte til det, for så å brokoble forsterkeren til to kanaler. Dersom du har lyst og tid kan du kjøpe bedre filterkomponenter (spesielt de som står i serie) og bygge ditt eget filter. I tillegg til å få bedre komponenter og potensielt bedre lyd, vil du da også få muligheten til å dele opp filteret for å bruke to av forsterkerens kanaler på mellomtone og diskant og de resterende to kanalene på midbassene. PS: Det originale filteret har tre forskjellige innstillinger for diskant- og mellomtonenivå. Om du på forhånd lytter deg frem til hvilken innstilling som passer best kan du kutte ut 4 motstander i hvert filter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 ville nevne i tilleg det epifant skrev er at utifra delefilter skjema så skal egentlig ikke være nødvendig å gjøre noen endringer på passiv delefiltren når du skal koble bort bass/mellombassen, den er en enkel 6dB filter, alstå en spole i serie med elementen og når elementen ikke er der så blir det en oppen krets. Ellers ville gjørt som du foreslå epifant: koble kanal 1 og 2 som lav pass og med øvre frekvens til det som den passive delefiltre skal dele feks 200-500Hz (?). og omvendt i kanal 3 og 4 som høy pass og med nedre frekv på det som mellomtonen har som delefrkvensen sin. Forbedring av lyden i mellombassen vil jo bli mest markant, da man eliminerer en spole som er i serie med elementen.... delefiltre ser veldig fornuftig og dimensjonert, men alltid rom for forbedringer i mellontone/diskant. som epifant nevner er jo komponentene som er i serie med elementene som er av mest betydning for lyden, polypropylen eller bedre vil fort merkes i diskanten/mellomtone og en spole med mindre motstand vil også gjøre sitt på mellomtone. motstandene kan også byttes ut med metall typer og med 1% tolerance, trikset er å ha mange nok i paralell for å opnå riktig effekt toleranse og motstand. dette vil du fort merke i diskanten først og fremst. men jeg vil tro at du muligen sgreier du uten noe av den hvis nivåen mellom disknat og mellomtone er noenlunde riktig så kan du justere nivoen på forsterkeren. Ellers går jeg utifra at din spiller har en subb utgang og noe form for filtrering til nedre frekv på front/rear utgangene, de fleste spillere har det nå for tiden, iverfall Pioneer (?) for da må du på front utgangen begrense nedre frekvensen til mellombass kanal 1/2, feks 50-60hz og på forsterkens velger du øvre grens som fortalt tidligere og samme med kanal 3/4. Slik bruker jeg selv i mitt oppset. borsett at jeg ikke har noen subber enno... ;-) ellers deler aktiv til diskanten/mellomtone og mellombassen med innebygd delefiltre i ampen. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Det eneste jeg er litt redd for ved å bruke aktiv deling til midbassen og passiv deling til resten, er at man kanskje ikke oppnår riktig summering i forhold til det som er tiltenkt fra konstruktørens (Hertz`) side. Dersom man deler aktivt med 12db/oktav KAN man risikere å få en dip i frekvensgangen rett over delefrekvensen, dersom elementet er tiltenkt en avrulling på 6db/oktav for å oppnå korrekt summering. Dette er noe veldig mange later til å glemme når det snakkes om aktiv kontra passiv filtrering. Man kan rett og slett ikke automatisk forvente best mulig resultat ved å sette på et aktivt 24db/okt. filter. Summeringen av elementene er èn ting, og her kommer vi også inn på problematikken med forskjellige delefilterflanker, sugekretser, impedanskorreksjoner osv osv. Kanskje Glenn kunne kommet med noen råd ang. filteret? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet August 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 ville nevne i tilleg det epifant skrev er at utifra delefilter skjema så skal egentlig ikke være nødvendig å gjøre noen endringer på passiv delefiltren når du skal koble bort bass/mellombassen, den er en enkel 6dB filter, alstå en spole i serie med elementen og når elementen ikke er der så blir det en oppen krets. Ellers ville gjørt som du foreslå epifant: koble kanal 1 og 2 som lav pass og med øvre frekvens til det som den passive delefiltre skal dele feks 200-500Hz (?). og omvendt i kanal 3 og 4 som høy pass og med nedre frekv på det som mellomtonen har som delefrkvensen sin. Forbedring av lyden i mellombassen vil jo bli mest markant, da man eliminerer en spole som er i serie med elementen.... delefiltre ser veldig fornuftig og dimensjonert, men alltid rom for forbedringer i mellontone/diskant. som epifant nevner er jo komponentene som er i serie med elementene som er av mest betydning for lyden, polypropylen eller bedre vil fort merkes i diskanten/mellomtone og en spole med mindre motstand vil også gjøre sitt på mellomtone. motstandene kan også byttes ut med metall typer og med 1% tolerance, trikset er å ha mange nok i paralell for å opnå riktig effekt toleranse og motstand. dette vil du fort merke i diskanten først og fremst. men jeg vil tro at du muligen sgreier du uten noe av den hvis nivåen mellom disknat og mellomtone er noenlunde riktig så kan du justere nivoen på forsterkeren. Ellers går jeg utifra at din spiller har en subb utgang og noe form for filtrering til nedre frekv på front/rear utgangene, de fleste spillere har det nå for tiden, iverfall Pioneer (?) for da må du på front utgangen begrense nedre frekvensen til mellombass kanal 1/2, feks 50-60hz og på forsterkens velger du øvre grens som fortalt tidligere og samme med kanal 3/4. Slik bruker jeg selv i mitt oppset. borsett at jeg ikke har noen subber enno... ;-) ellers deler aktiv til diskanten/mellomtone og mellombassen med innebygd delefiltre i ampen. Hei Jeg har bare to utganger på spilleren min. Jeg forsto ikke helt måten å kobble dette på, det var nok for mange ukjente utrykk for min del. Er fortsatt nybegynner, Jeg fant noe i bruksanvisningen som kansje er til hjelp?. Du kan justere innstillingene for den valgte equalizerkurven slik du ønsker. Justerte innstillinger for equalizerkurven blir lagret under CUSTOM. 1. Trykk AUDIO-tasten for å velge EQ. Trykk AUDIO-tasten til displayet viser EQ. 2. Trykk 4 eller 6 for å velge equalizerbåndet som skal justeres. Hvert trykk på 4 eller 6 velger equalizerbåndene i følgende rekkefølge: EQ-L (nedre) – EQ-M (midtre) – EQ-H (øvre) 3. Trykk 8 eller 2 for å justere equalizerbåndets nivå. Hvert trykk på 8 eller 2 øker eller reduserer equalizerbåndets nivå. +6 – –6 vises i displayet når nivået økes eller reduseres. • Du kan deretter velge et annet bånd og justere nivået. Merk • Hvis du foretar justeringer når en annen kurve enn CUSTOM er valgt, erstattes den tidligere kurven med den kurven som akkurat er justert. Da viser displayet en ny kurve med CUSTOM mens equalizerkurven velges. Finjustere equalizerkurver Du kan justere senterfrekvensen og Q-faktoren (kurvekarakteristikk) for hver enkelt kurve som for øyeblikket er valgt (EQ-L/EQ-M/EQ-H). 1. Trykk AUDIO-tasten og hold til displayet viser frekvensen og Q-faktoren (f.eks. F- 80:Q1W). 2. Trykk AUDIO-tasten for å velge båndet du vil justere. Low (lav) – Mid (middels) – High (høy) 3. Trykk 4 eller 6 for å velge frekvensen du vil bruke. Trykk 4 eller 6 til frekvensen du vil bruke, vises i displayet. Low: 40 – 80 – 100 – 160 (Hz) Mid: 200 – 500 – 1k – 2k (Hz) High: 3k – 8k – 10k – 12k (Hz) Q=2N Q=2W Nivå (dB) Senterfrekvens Frekvens (Hz) MAN-DEH-P3630MPSDN.book Page 90 Thursday, January 8, 2004 2:39 P Mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Filteret til ESK163 er enkelt, men det gjør jobben. Jeg ser svært liten vits i å kjøre dette aktivt. Et bedre valg i slik måte ville vært å legge ekstra penger i settet og kjøpt HSK163. Nå har du alerede kjøpt settet, og da anbefaler jeg deg å benytte settet med det medfølgende filteret. Dette selvsagt så fremt ikke montering gjør at delefrekvensene blir helt på trynet rent lydmessig. Det er en stoooor missoppfatting at aktive systemer alltid låter best. Du nevner pio 8600, personlig syntes jeg egentlig denne spilleren er bortkastet. Som de fleste her vet, så er jeg ingen stor tilhenger av dsp'er. Ikke fordi det er noe galt i dsp som hjelpemiddel, men fordi de aller fleste digitale dsp'er ikke låter bra. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 tror nok at den passive og original delefiltren er bra -for all del- cheers MEN det koster ikke noe å prøve og self klar over de parametrene og epifant. men utifra det bilde på delefiltre kan jeg ikke se noe annet en en enkel spole i serie med bassen så den er 6 dB og ikke nødvendigvis laget slik fordi det skal overlappe bedre mellomtonen, men som de andre fleste ganger er at en "bedre" og eventuelt skarpere filter til bassen koster en del mer enn en enkel spole... derfor tror jeg at man kan oppnå en bedre utnytelse av elementes kvalitet. Misforstå meg rett: denne frontsettet er sikker bra men i forhold til prisen inngår de FLESTE fabrikanter kompromiser, og den gjenspeiler seg gjerne i kvaliteten på delefiltrer i form av rimeligere komponenter enn det ideele/ønsket. Mange andre produsenter legger store summe i utvikling ikke nødvendigvis i det beste og mest high end delefilter men heller i å finne de rimeligste/billigste delefiltre komponenter til en brukbar/godkjent kvalitet- altså en kompromise mellom pris/kvalitet i forholdt til andre konkurrenter og marked, og dette gjelder ikke bare "høyttalere" produsenter men også mange andre produkter. Derfor ville jeg prøvd, om det skulle bli dårligere så er ikke verre enn å sette bassen tilbake til passive delefiltre igjen.... ikke noen ting som helst som kan bli ødelagt. Men jeg liker selv å prøve å få mest mulig ut av elementene uansett merke eller pris og hva det gjelder kvalitet på Hertz så tror jeg nok at den har mer å hente ved å forbedre passive delfilter og bruke aktiv deling, self optimal ville vært en aktiv delefilter med justerbar steilhet. Et av grunnene til at man foretrekker 18 og helst 24dB filtre på bassen er hovedsakelig for at den ikke skal være så retningsbestemt pga overharmoniske frekvenser over valgte øvre frekvens... du har sikker prøvd en subb med 12db filtre (eller enda vere med 6dB steilhet) og en øvre frekv på 70-100hz og det samme frekv men med 18-24dB steilhet... :driving og det gjelder ikke bare i bil montering. ellers Glenn jeg er litt uenig med deg ang pasiv mot aktiv. Skal det være en bra pasiv delefilter så må det være en godt designet og innholde kvalitets komponenter, desverre ikke opplevd dags dato i noen frontsett under 3 tusen kr... derfor er aktiv deling bedre MEN det krever at man justerer på riktig måtte.... ellers vil man oppleve som du selv sier -og epifant- at den ikke jobber rundt sinne optimale områder/frekvenser. Ellers sånne ting som dempe leder i passive delefiltre er ugunstig uansett element... men det er slik/nødvendig fordi man må jo tilpasse nivå/følsomheten mellom de (diskant/mellomtone/bass) og forkjellige akustiske miljø/respons i bilen, dette justerer man individuelt ved "gain" på forsterkeren ved aktiv deling -ikke noe passive komponenter mellom forsterker og elementen... de fleste "dempeledene" er forresten enkle og billige 10watts trådviklede motstander... og spolene er enten med metall kjerne eller ferrit kjerner i serie med bass elementen... ved aktiv deling er ikke noe som helst mellom amp og elementen... Sugekretser/impedans ledd er først og fremst til å få en jevn frekvens gang... i bassen hjelper på impedansen men ved aktiv deling for forstekeren bedre kontrol og oppretholder dempings faktor enn hvis den hadde blitt delt passiv med et spole i serie med elementen og andre ledd i parallel og da er viktig med strømsterke og stabile forsterkere på bassen/subben i ditt tilfelle Tore vile jeg prøvd å kjøre aktiv, FORDI du har muligheten til det... og det kan ikke bli mye verre syns jeg, men heller bedre! noe som ville "begavne" en hvilken som helst merke cheers Jeg er litt usikker om du hadde en Pioneer 8600 (som Glenn nevner) eller en DEH-P3630MPSDN som du nevner? ble usikker jeg. Håper det ikke ble mye OT Tore... men jeg håper at du for mest mulig kvalitet av ditt oppsett!!! Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Jeg er litt usikker om du hadde en Pioneer 8600 (som Glenn nevner) eller en DEH-P3630MPSDN som du nevner? ble usikker jeg. Han har ikke pio 8600, men den ble nenvt som et ønske. Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Mitt poeng, er at aktiv drift blir så pass kostbart, at man i de fleste sammenhenger kan komme bedre ut av det med å heller gå for mer påkostede høyttalere, og forsterker. Når det gjelder kvaliteten på delefilterkomponenter, er jeg av den oppfattning at ja, det er viktig, men ikke på langt nær så viktig som topologi og generelt design. De aktive filtrene du finner i de fleste spillere og til en viss grad forsterkere, kunne nok i mange sammenhenger vært bedre. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Han har ikke pio 8600, men den ble nenvt som et ønske. Glenn okei! håper ikke du blir "fornærmet" Glenn om det blir bedre lyd i frontsettet... hellothere cheers Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 okei! håper ikke du blir "fornærmet" Glenn om den blir bedre lyd i frontsettet... hellothere cheers He he, selvsagt ikke!! Potensialet i sette han har kjøpt er meget bra. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet August 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Hei igjen Litt OT gjør ingen ting, det er jo mye interesant som kommer ut av det også. Selv om jeg ikke forsto så mye, en nybegynner vil jo ikke alltid være det(får jeg håpe). Sånn jeg har forstått det så bør jeg da koble bassene på kanal 3 - 4, sette på high pass justere frekvensen til 200-500 hrz. Men får jeg justert det når det står dette på forsterkeren,, front and rear high-pass/low-pass crossovers (variable 50-200 Hz, 12 dB per octave). Koble mellomtone og diskant via delefilteret på kanal 1-2 sette på low pass justere til nedre frekvens? Nedre frekvens forsto jeg ikke helt. Mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Hei igjen Litt OT gjør ingen ting, det er jo mye interesant som kommer ut av det også. Selv om jeg ikke forsto så mye, en nybegynner vil jo ikke alltid være det(får jeg håpe). Sånn jeg har forstått det så bør jeg da koble bassene på kanal 3 - 4, sette på high pass justere frekvensen til 200-500 hrz. Men får jeg justert det når det står dette på forsterkeren,, front and rear high-pass/low-pass crossovers (variable 50-200 Hz, 12 dB per octave). Koble mellomtone og diskant via delefilteret på kanal 1-2 sette på low pass justere til nedre frekvens? Nedre frekvens forsto jeg ikke helt. Mvh Tore nesten riktig... :chevy bare at bassene skal på kanal 1og 2 siden den er satt med LP=lavpass filter og på den juestere du øvre frekvens som den bassen skal gjengi. feks 200Hz og "resterende 2 veis fronsettet" kobler du på kanal 3 og 4 og den settes til HP high pass filter og der justerer du nedre frekvens som det opprinelig passive delefiltre har, feks 200Hz (der den møter/ovverlaper bassen -se brukanvisning/spec) tror nok blir maks utnyttelse av elementen, men husk om ikke spilleren din har muligheter for å sette nedre grensefrekvens på front utgangen så vil du også få med en del subb på bass elementen, tror nok den Hertz elementen skal takle det -kankjse ikke som mine supre dupre XX elementene mine- :hug: men blir nok bra. cheers Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg