Gå til innhold

Turbomotor m/flaske med trykkluft?

Ranger emnet


Rieger

Anbefalte innlegg

Jaja, røpte vel endel i topicen, men satt å funderte litt en dag på bussen.

 

Turbolag er jo en kjedelig ting. Og får å bli kvitt dett må man jo få trykk tidligere. Men hvor skal man hente dette trykket fra?

 

Når turboen lader oppimot maks, så vil vel wastegate slippe gjennom litt luft for å unngå for høyt trykk? eller?

 

Plan: Min "plan" var da å installere en flaske med trykkluft i bilen. Et minus med det, er jo at man må fylle opp flaska ganske ofte(tenker ganske liten flaske). Hvis man da har en ventil som slipper luft inn på flaska(trykk fra wastegate) og en ventil som slipper ut trykket når det trengs

Kan det fungere??

 

Faen så trøtt.. jaja, håper dere forstod forklaringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, røpte vel endel i topicen, men satt å funderte litt en dag på bussen.

 

Turbolag er jo en kjedelig ting. Og får å bli kvitt dett må man jo få trykk tidligere. Men hvor skal man hente dette trykket fra?

 

Når turboen lader oppimot maks, så vil vel wastegate slippe gjennom litt luft for å unngå for høyt trykk? eller?

 

Plan: Min "plan" var da å installere en flaske med trykkluft i bilen. Et minus med det, er jo at man må fylle opp flaska ganske ofte(tenker ganske liten flaske). Hvis man da har en ventil som slipper luft inn på flaska(trykk fra wastegate) og en ventil som slipper ut trykket når det trengs

Kan det fungere??

 

Faen så trøtt.. jaja, håper dere forstod forklaringa.

 

en motor super i seg en del mere luft en det du klarer og presse ned på en flaske som det vil lønne seg å dra med seg i bilen....

 

kompressor er jo en fin erstatning for turbo hvis man vil ungå lag....

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, røpte vel endel i topicen, men satt å funderte litt en dag på bussen.

 

Turbolag er jo en kjedelig ting. Og får å bli kvitt dett må man jo få trykk tidligere. Men hvor skal man hente dette trykket fra?

 

 

Hva med en dusj lystgass/bensin inntil turboen har begynt å lade?

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass eller antilag. Sikkert en god grunn til at det forsklaget her ikke blir brukt mye.

Det blir ikke brukt mye fordi alle "tror" at det er en grunn til at det ikke blir brukt mye, men ingen vet grunnen? :-)) Har jo selvsagt det generelle problemet med lystgass, at du må få fyllt flaska ofte. Men skulle jo tro at flaska holder ganske lenge med en slik bruk.

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2liters turbomotor på full gass og 1bar turbotrykk og 6000rpm super i seg 12000 liter luft i minuttet. Derfor er det ingen som gjør dette. Det må en HELVE**S tank til for å dekke luftbehovet. Og wastegate slipper ut eksos, ikke luft.

 

Et progressivt lystgass system som dusjer innpå til ladetrykk er oppnådd er nok det beste. Men det har liten funksjon før man har en ganske stor turbo. For lystgass bør ikke benyttes før 2000rpm pga faren for tilbakeslag i innsug med sprengt ditto til resultat.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo heller bruke trykkluft til å gi turboen litt fart når du gir på med pedalen, brukes bla på Alpha-diesel motorer (skipsmotor). Må nok ha en del greier for å styre når og hvor lenge du skal slippe på luft men det skal veldig lite luft til!

 

Eller kanskje heller bare godta lagget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår