Rieger Skrevet August 23, 2005 Rapporter Share Skrevet August 23, 2005 Jaja, røpte vel endel i topicen, men satt å funderte litt en dag på bussen. Turbolag er jo en kjedelig ting. Og får å bli kvitt dett må man jo få trykk tidligere. Men hvor skal man hente dette trykket fra? Når turboen lader oppimot maks, så vil vel wastegate slippe gjennom litt luft for å unngå for høyt trykk? eller? Plan: Min "plan" var da å installere en flaske med trykkluft i bilen. Et minus med det, er jo at man må fylle opp flaska ganske ofte(tenker ganske liten flaske). Hvis man da har en ventil som slipper luft inn på flaska(trykk fra wastegate) og en ventil som slipper ut trykket når det trengs Kan det fungere?? Faen så trøtt.. jaja, håper dere forstod forklaringa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R|ppeR Skrevet August 23, 2005 Rapporter Share Skrevet August 23, 2005 Jaja, røpte vel endel i topicen, men satt å funderte litt en dag på bussen. Turbolag er jo en kjedelig ting. Og får å bli kvitt dett må man jo få trykk tidligere. Men hvor skal man hente dette trykket fra? Når turboen lader oppimot maks, så vil vel wastegate slippe gjennom litt luft for å unngå for høyt trykk? eller? Plan: Min "plan" var da å installere en flaske med trykkluft i bilen. Et minus med det, er jo at man må fylle opp flaska ganske ofte(tenker ganske liten flaske). Hvis man da har en ventil som slipper luft inn på flaska(trykk fra wastegate) og en ventil som slipper ut trykket når det trengs Kan det fungere?? Faen så trøtt.. jaja, håper dere forstod forklaringa. en motor super i seg en del mere luft en det du klarer og presse ned på en flaske som det vil lønne seg å dra med seg i bilen.... kompressor er jo en fin erstatning for turbo hvis man vil ungå lag.... Siter Ford Taunus 1975 mod 2.8 Sierra 1986 mod 2,0 X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3 X-Golf Mk2 1985 mod 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AXi0N Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Når turboen lader oppimot maks, så vil vel wastegate slippe gjennom litt luft for å unngå for høyt trykk?.. Trodde en Wastegate slapp gjennom eksos jeg:) Siter -02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde -94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde -90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde -84 VW Golf II [solgt] Bilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
POSi411 Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Jaja, røpte vel endel i topicen, men satt å funderte litt en dag på bussen. Turbolag er jo en kjedelig ting. Og får å bli kvitt dett må man jo få trykk tidligere. Men hvor skal man hente dette trykket fra? Hva med en dusj lystgass/bensin inntil turboen har begynt å lade? Siter -- POSi411 '72 Camaro '98 Grand Voyager 3.3 SE LUX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Lystgass eller antilag. Sikkert en god grunn til at det forsklaget her ikke blir brukt mye. Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
POSi411 Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Lystgass eller antilag. Sikkert en god grunn til at det forsklaget her ikke blir brukt mye. Det blir ikke brukt mye fordi alle "tror" at det er en grunn til at det ikke blir brukt mye, men ingen vet grunnen? :-)) Har jo selvsagt det generelle problemet med lystgass, at du må få fyllt flaska ofte. Men skulle jo tro at flaska holder ganske lenge med en slik bruk. Siter -- POSi411 '72 Camaro '98 Grand Voyager 3.3 SE LUX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 En 2liters turbomotor på full gass og 1bar turbotrykk og 6000rpm super i seg 12000 liter luft i minuttet. Derfor er det ingen som gjør dette. Det må en HELVE**S tank til for å dekke luftbehovet. Og wastegate slipper ut eksos, ikke luft. Et progressivt lystgass system som dusjer innpå til ladetrykk er oppnådd er nok det beste. Men det har liten funksjon før man har en ganske stor turbo. For lystgass bør ikke benyttes før 2000rpm pga faren for tilbakeslag i innsug med sprengt ditto til resultat. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfnos Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 nå er det jo den bilen i max power bladet med både turbo og kompressor for å slippe lag :wave Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vinge86 Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 du har jo den svenske mantaen da, med kompressor og turbo da.. den lader 0.8 bar på tomgang... d må jo fungere, eller hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dodge_polara Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 kjør med V8, så slipper du turbolag! :wave :wave :wave :wave Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet August 31, 2005 Rapporter Share Skrevet August 31, 2005 du kan jo heller bruke trykkluft til å gi turboen litt fart når du gir på med pedalen, brukes bla på Alpha-diesel motorer (skipsmotor). Må nok ha en del greier for å styre når og hvor lenge du skal slippe på luft men det skal veldig lite luft til! Eller kanskje heller bare godta lagget?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.