Gå til innhold

Må bytte fra orange til hvite parklys

Ranger emnet


beem70

Anbefalte innlegg

Har bodd en stund i Chicago, og tatt med meg en 2001 Rav4 hjem. Den har selvfølgelig parklys i blinklyset, og det likte ikke Biltilsynet. De sa imidlertid at det var importert mange sånne biler, så jeg håpte det var noen som hadde en god ide på hva jeg kan gjøre. Hos Toyota-forhandleren foreslår de å bytte hovedlyktene, men de koster kr 7000, så en billigere løsning hadde jo vært å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage noen midlertidige lys som du kan fjerne etterpå? Feks noen smålys fra biltema eller noe. Fester disse med dobbelsidig teip, og trekker ledningen gjennom grill, luftehull i fanger etc.

 

Alternativt kan du jo bore et lite hull i blinklyset, for å så sette inn en liten pære her. (Dette går bare om blinklysglasset er hvitt, og om du tørr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan jo bare droppe parklyset i blinklyset.

Fjerne pæren eller noe, så setter du inn en sokkel i hverthovedlys slik at du får parklys der i stedet.

 

Men jeg mente at det var blitt sånn nå at biler som er godkjent i andre land også vil være dt i Norge nå? Eller gjaldt det bare Eu-land?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan jo bare droppe parklyset i blinklyset.

Fjerne pæren eller noe, så setter du inn en sokkel i hverthovedlys slik at du får parklys der i stedet.

Trooor de bruker samme pære til å blinke med og til parklys der borte.

 

Men jeg mente at det var blitt sånn nå at biler som er godkjent i andre land også vil være dt i Norge nå? Eller gjaldt det bare Eu-land?
Lysene må stille til de krav som gjelder i dette landet mener jeg. En bil som har rattet på motsatt side (f.eks. Skyline) har jo feil lys i hovedlyktene, og dette må byttes for å få de godkjent i Norge. Da vil jo i teorien ikke dette være helt originalt heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amcar fikk i gjennom nye regler for amerikanske lys, da skal man ikke trenge E-merkede lykter. Er ikke 100% sikker på når denne regelen ble innført. Mener det var i sommer. Ville set mer på de nye reglene før jeg hadde gitt opp kampen :fire:

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for overveldende tilbakemeldingsflom. Men jeg må nok be alle om unnskyldning - jeg har IKKE gjort hjemmeleksen min.

 

Det viser seg at parklyset ikke sitter i blinklyset - det sitter der jeg trodde det var blinklys. Med andre ord: ved siden av hovedlyset sitter parklyset, og det er av fargen orange. I fangeren sitter blinklyset (rett over tåkelyset).

 

Jeg forhørte meg med en del verksteder etc, og alle sa jeg måtte bytte hovedlyktene (som koster kr 3500 pr stk). Klødde meg i hodet, og tenkte kanskje jeg kunne bytte om ledningene mellom blink og park. Men så tenkte jeg at jeg kunne prøve å åpne hovedlyktene, for å fjerne alt det orange.

 

Som sagt så gjort.

 

Det tok litt tid, men jeg sparte 7 lapper. Og for meg er det verd det. Parklyset hadde et orange "plast-deksel" som jeg rett og slett fjernet før jeg omhyggelig satte lykten sammen igjen (og selvfølgelig sørget for at alt ble helt tett også).

 

Var på Biltilsynet idag - og bilen ble godkjent.

 

Takker igjen for gode innspill, og for ordens skyld; bilen ble først vist i Drammen under unntaksbestemmelsene som trådte i kraft i fjor en gang (tror jeg). Det er riktig at lyktene (eller sikkerhetsbeltene for den saks skyld) ikke trenger å være e-merkede, MEN parklys må være hvitt - uansett. Så den slapp jeg ikke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for overveldende tilbakemeldingsflom. Men jeg må nok be alle om unnskyldning - jeg har IKKE gjort hjemmeleksen min.

 

Det viser seg at parklyset ikke sitter i blinklyset - det sitter der jeg trodde det var blinklys. Med andre ord: ved siden av hovedlyset sitter parklyset, og det er av fargen orange. I fangeren sitter blinklyset (rett over tåkelyset).

 

Jeg forhørte meg med en del verksteder etc, og alle sa jeg måtte bytte hovedlyktene (som koster kr 3500 pr stk). Klødde meg i hodet, og tenkte kanskje jeg kunne bytte om ledningene mellom blink og park. Men så tenkte jeg at jeg kunne prøve å åpne hovedlyktene, for å fjerne alt det orange.

 

Som sagt så gjort.

 

Det tok litt tid, men jeg sparte 7 lapper. Og for meg er det verd det. Parklyset hadde et orange "plast-deksel" som jeg rett og slett fjernet før jeg omhyggelig satte lykten sammen igjen (og selvfølgelig sørget for at alt ble helt tett også).

 

Var på Biltilsynet idag - og bilen ble godkjent.

 

Takker igjen for gode innspill, og for ordens skyld; bilen ble først vist i Drammen under unntaksbestemmelsene som trådte i kraft i fjor en gang (tror jeg). Det er riktig at lyktene (eller sikkerhetsbeltene for den saks skyld) ikke trenger å være e-merkede, MEN parklys må være hvitt - uansett. Så den slapp jeg ikke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår