rcfrik Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Jeg får bilen til stefaren min om 3 år(lang tid for meg som bare er 15). Og da skal jeg sette inn en del høytalere for å få fram en god del lyd. Bilen er en 90-modell Volvo 940 LT varebil. Så jeg kan få inn noen woofere og basser i bagasjerommet. Bagasjen er ca. 1,5 m bred * 2, 10 m lang. Er det da noen grenser for hvor mange jeg burde ha baki der før jeg kan sprenge noen ruter? Hvilke woofere og basser er best å bruke? Er det smart med forsterkere eller vil det bare ødelegge lyden? Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fashen Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 hvis du ikke har forsterkere hvordan skal du da få lyd i wooferene? og målet er vel ikke at det skal spille så mye bass at du ikke hører en dritt annet og som kun er laget for og kjøre opp og ned stripa så folk hører bass bass basssss og ikke noe annet. og hvis det er det får du ikke noe hjelp av meg veffal. <-sterk motstander av slikt. ;) Siter "Fuck kurt,våre idoler går med pistoler!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Hehehehehehe - noen som har sett Pimp my ride? - og nå til svarene: 1. Du må ha forsterkere!! Fiseforsterkern bygget i CD-spillerene er, ja, fiseforsterkere, og klarer knapt å drive originalhøyttalerene dine. 2. Foran trenger du bare et ordentlig komponentsett (høyttalere) drevet av en god forsterker - ikke fylle bilen med høyttalere 3. Hvis du skal sprenge vinduer overlever du lenge med 2 x 12" sub'er med forsterker(e) 4. Alt avhenger av budsjett - vent til du får bilen. Etter å ha betalt lappen har de færreste råd til å fylle bilen med høyttalere. hellothere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Nye Cerwin Vega Stroker PRO serien hadde vært spennende baki der.. Men den koster jo også veldig mye. Stroker "Light" er også helt vill :P.. Som låter bedre i store rom.. Som det er i den bilen der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Krever vel sin forsterker Cerwin Vega? En Focal Polyglass 33 (13") i sub med en Audison LrX forsterker på 900W ærlige watts flytter interiør... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rcfrik Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 jeg får lappen sponset av mutter'n så det er ikke no probelem. og det er ikke bare for å kjøre opp og ned stripa men også for å ha det gøy i friminuttene på vidregående. når jeg kommer dit! PLEASE HELP ME!!! Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 helt til å begynne med ville jeg satt meg litt mer inn i det og lest noen nybegynner guider om stereo. det er samme om det er hjemme eller bil du leser om, for basicen er omtrent det samme. blir mye lettere å hjelpe om du kan grunnleggende tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Er det 100% sikkert at stefaren din fortsatt har den bilen,slik at han kan gi den til deg om 3 år? Ikke kjøp noe anlegg før det er helt sikkert at bilen er din (vist du skal spesial lage det til bilen) Men ja du er nødt til å ha forterker(e). Men sats heller på lyd forover (frontsett i dører o.l.) Etter min mening bør du ikke ha større en 10" basser for at det skal bli fin lyd. Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 nå kommer jo det HELT an på hvilket element man har da. er ingen regel som sier 10", for det kommer helt an på hva man er ute etter. er store elementer som spiller veldig bra også, og små som spiller elendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 nå kommer jo det HELT an på hvilket element man har da. er ingen regel som sier 10", for det kommer helt an på hva man er ute etter. er store elementer som spiller veldig bra også, og små som spiller elendig. Det er forsåvidt riktig,MEN det er større vandring på en 12 eller 15" basser derfor slår de tregere å du vil få en mere dwooofff lyd... Min erfaring er at det er mye renere lyd i en 10" bass. Men skal du ha dunking så kjøper du en 12 eller 15" basser... Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 det kommer som sakt helt an på elementet. grunnen til at mange tror det er sånn er mest fordi de aldri har hørt et skikkelig bra element som er stort. har et stort element kraftig magnetsystem og spole (og selvfølgelig god oppbygging generelt) er det ingenting som holder det igjen fra å spille like bra som et mindre element. har jo nettopp vært en stor disjusjon om akkuratt dette også, men husker ikke hvem tråd det var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 så klart fins det dårlige små element å gode store element. Men med større vandring vil de slå senere ? eller?? men kjøp hva du vil :pray Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 selvfølgelig vil de ikke slå noe senere, men de vil kreve mer effekt for å slå langt uten å gi noen ulyder. ved 50hz for eks vil elementet svinge frem og tilbake 50 ganger i sekundet, dette gjør alle elementer uansett størrelse (holder oss til basselementer ja, så hold diskant/mit-kommentarene deres for dere selv :D). det som har noe å si er at for å få god slaglengde med god lyd kreves det mye av motoren i elementet og nok kraft av forsterkeren, og dette koster penger. er noen som for eks bruker samme magneten og spole på hele serien sin som består av både 10", 12", og 15", og da sier det seg jo selv at om et 15" element får en magnet og spole som er mest passe til et 10" element vil ikke resultatet bli optimalt. vil bare ha frem at det ikke er noe som heter "store trege elementer", for det er ikke størrelsen sin feil, men de som har lagd elementet med dårlig kvalitet. hellothere men uansett, dette blir vel litt off topic, så skal holde kjeft jeg... :peace: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 selvfølgelig vil de ikke slå noe senere, men de vil kreve mer effekt for å slå langt uten å gi noen ulyder. ved 50hz for eks vil elementet svinge frem og tilbake 50 ganger i sekundet, dette gjør alle elementer uansett størrelse (holder oss til basselementer ja, så hold diskant/mit-kommentarene deres for dere selv :D). det som har noe å si er at for å få god slaglengde med god lyd kreves det mye av motoren i elementet og nok kraft av forsterkeren, og dette koster penger.er noen som for eks bruker samme magneten og spole på hele serien sin som består av både 10", 12", og 15", og da sier det seg jo selv at om et 15" element får en magnet og spole som er mest passe til et 10" element vil ikke resultatet bli optimalt. vil bare ha frem at det ikke er noe som heter "store trege elementer", for det er ikke størrelsen sin feil, men de som har lagd elementet med dårlig kvalitet. hellothere men uansett, dette blir vel litt off topic, så skal holde kjeft jeg... :peace: Har lest gjennom dette. å vi er egentlig enige. Det må mere kraft til å drive større elementer optimalt! Så da er det ikke noe å diskutere :pray Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rcfrik Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Er det 100% sikkert at stefaren din fortsatt har den bilen,slik at han kan gi den til deg om 3 år? Ja det er sikkert. selv om den må stå tom ett år eller halvaneet, men da vil jeg helt sikkert begynne å fikse litt på den. :driving dette blir ikke lett. Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg