sons of haukeli Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Ja det er sikkert. selv om den må stå tom ett år eller halvaneet, men da vil jeg helt sikkert begynne å fikse litt på den. :driving dette blir ikke lett. da får jeg bare ønske deg lykke til! Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rcfrik Skrevet August 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Det tror jeg at jeg kan trenge. Takk iallefall!! Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Var jeg deg viole jeg satt inn penger på sperra konto til jeg ble 17. I mellomtida ville jeg lest rundt på forum, søkt på google og lært meg mest mulig om sakene så du har et bedre grunnlag for forståelse av det du skal bryte deg på. Faren er stor for at du da blir hekta og søker deg på elektrolinja, men det er det ikke noe galt i :D Kanskje du får lov til å være med en lokal bilstereoguru på ett eller annet bygg i mellomtiden...? Du kan jo begynne her :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Det er forsåvidt riktig,MEN det er større vandring på en 12 eller 15" basser derfor slår de tregere å du vil få en mere dwooofff lyd... Min erfaring er at det er mye renere lyd i en 10" bass. Men skal du ha dunking så kjøper du en 12 eller 15" basser... Det er helt feil å si noe sånt uansett! Det er ingenting som tilsier at større basser har større slaglengde. Heller ikke at de spiller noe mindre presist enn de mindre. Dessuten, en 12" trenger ikke vandre like langt som en 10" for å oppnå det samme lydtrykket. Du forstår vel det at når arealet øker trenger ikke vandringen være like lang for å flytte samme mengde luft? Å spille kontrollert ved lang slaglende krever kraft, det er det ingen tvil om. Men det er en annen sak. Et eksempel som motsier det som Jan Erik skriver: Resonant Engineering benytter nøyaktig samme motoren på alle XXX-subbene fra 10" til 18". Her benyttes en spesiell teknologi, XBl^2, som skal sørge for at responsen er like bra i 18" som i 10". Dette er det mange som hevder stemmer, ikke bare produsenten... Dessverre har jeg ikke fått testet ut dette selv enda. Dette gjelder også bl.a. Adire Audio Brahma. Det finnes også andre eksempler på subber som fint kan spille like bra i 12" og 15" som 10". I hvert fall om man snakker om det samme lydtrykket. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Ja, vet at det finnes elementer hvor det blir bra resultat på. men nå tenker jeg på billigelementer (trodde jeg nevnte det? hmm, jaja), altså elementer i 500-1500,- klassen. de du nevner er nok Litt lenger opp i klassen vil jeg tro? XXX har kraftige systemer, og systemene er kraftige nok for hele serien, og da blir det noe annet. Det jeg nevnte var hvor systemet Egentlig bare var kraftig nok til å drive de mindre elementene i serien. Så bare for å få det klart, det jeg sa gjelder IKKE alle serier, noen er bra også. Men mange billige store elementer gir fort følelsen av en dårlig og "lat" lyd når man skrur opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Dessuten, en 12" trenger ikke vandre like langt som en 10" for å oppnå det samme lydtrykket. Helt greit det,men vist du ser i inlegget mitt så ser du ordene :min erfaring: ikke at det nødvendigvis er slik. Dessuten flytter en 12" mer luft en en 10" dermed er det mere basslyd i et større element. Som jeg sa skal du ha dunk dunk så kjøp et stort element,men skal du har ren og god lyd satser du mer på det som er fremmover i bilen. Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rcfrik Skrevet August 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Jeg har snakka med onkelen min, han sa at 12" ga bedre lydkvalitet enn 15". Han burde vite dette da siden han har jobba med bilsterioer i 12 år. Jeg har planer om å få han til å hjelpe meg en smule. For det tror jeg at jeg kan trenge. :dj Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Jeg har snakka med onkelen min, han sa at 12" ga bedre lydkvalitet enn 15". Han burde vite dette da siden han har jobba med bilsterioer i 12 år. Jeg har planer om å få han til å hjelpe meg en smule. For det tror jeg at jeg kan trenge. :dj :pray :pray :pray :pray :pray hehe Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Jeg har snakka med onkelen min, han sa at 12" ga bedre lydkvalitet enn 15". Han burde vite dette da siden han har jobba med bilsterioer i 12 år. Jeg har planer om å få han til å hjelpe meg en smule. For det tror jeg at jeg kan trenge. :dj :hammer Det viser jo bare at antall år i bransjen ikke nødvendigvis har så mye med erfaring å gjøre... Times change! Sånn er det bare. Men jeg kan være enig i at om det gjelder svært billige elementer, så vil man nok få bedre resultat med et mindre element. Det blir dessverre ikke helt nøyaktig å si det sånn heller, siden det har mer med elementets oppgygging å gjøre enn prisen. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Konklusjon: Det finns små bra,store dårlige og det finns små dårlige og store bra! End of discussion,nå kan vi vell helle hjelpe han?? Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Konklusjon: Det finns små bra,store dårlige og det finns små dårlige og store bra! End of discussion,nå kan vi vell helle hjelpe han?? Korrekt! Joda, vi kunne jo alltids ha hjulpet ham, men jeg tror ikke det er noe spes mer å hjelpe ham med forløpig... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Tillater meg å gjenta det jeg sa lenger opp; les & lær rcfrik. Jo mer du leser og lærer, jo mer forstår du og om ikke lenge bør du kunne stille spørsmål som onkelen din har probelemer med å svare på ;) Dere ungdommer lærer nå så raskt :D -Føler meg gammel nå gitt :hammer Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Korrekt! Joda, vi kunne jo alltids ha hjulpet ham, men jeg tror ikke det er noe spes mer å hjelpe ham med forløpig... Mvh Stian da avslutter vi her. (vist ikke trådstarter har flere spørsmål?) Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rcfrik Skrevet August 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2005 Nei, ikke foreløbig. Blir nok flere senere skal lese litt, så får vi se om jeg finner noe smart. Jeg har ett spørsmål til faktisk, det lyder som følger: Hvor mange høytalere, basser, woofer og forsterkere burde jeg ha i bilen for å få bra kvalitet på lyden, og hvor burde de stå? Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 27, 2005 Rapporter Share Skrevet August 27, 2005 er ikke et spørsmål om hvor mange du trenger, men hvor bra. kan fint spille både høyere og finere med en enkelt 10" fremfor 4 billige 12". samme gjelder forsterker. så anntallet har ingen betydning på lydkvaliteten, men det er jo selvfølgelig ofte lettere å spille høyere med flere elementer da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg