Gå til innhold

Drifting, den nye folkelige motorsporten?

Ranger emnet


VeilSide

Anbefalte innlegg

Som topic sier.

 

Vil drifting bli en slags "folkebevegelse" på bilfronten i Norge? Tenker på kostnader for i et heletatt å starte, publikum osv.

 

Selv vil jeg tro det. Det er ikke så alt for dyrt å starte med drifting i forhold til andre motorsporter og i mine øyne er det en gren som lettere en andre grener kan trekke publikum.

 

Ikke diskuter teknikker om drfting o.l. men drifting som en motorsportgren i helhet. Hvilken fremtid den har.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg tror desverre at drifting kommer til å holde seg på ett moderat nivå. Her er hvorfor:

 

Det er ett undergrunnsfenomen fra starten av, men det er ikke mange slike miljøer i Norge. Uten bredde, vokser ikke "høyden".

 

DCN er stiftet, men det er ikke mye som skjer.

 

All motorsport er dyr i Norge. Drifting er kanskje mindre dyrt, men det er fremdeles dyrt.

 

Det eksisterer nesten ikke noe sponsormarked. Det er ikke nok dekning av media til å trekke store/gode sponsorer.

 

NBF er seriøse. For seriøse mener jeg. Krav til bil, bane og lisenser etc øker kostnadene for mye.

 

Desverre tror jeg Drifting kommer til å havne i samme "fella" som supermotard (motorsykkel rallycross). Hypet opp, gøy å drive med, men vanskelig å få med seg breddeutøvere, for kostbart å drive med i lengden for usponsede førere.

 

Dette er MINE tanker om dette temaet. Nå får andre "brette opp armene" og gjøre ordene mine til skamme ved å få til en god progresjon i sporten de neste år, med treninger, race-serier, etc... cheers

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok dessverre si meg enig i det du sier her mazdafun..

 

Drifting kommer aldri til å bli noen enorm del av norsk motorsport, og dette er ene og alene pga at det koster for mye å starte med..

 

For å sammenligne litt med bilcross (selv om det ikke blir det samme i det hele tatt) så koster det der p.d.d. 8000,- for å kjøpe en bil.. Så der er man i gang for godt under 20 000,-...

 

For å starte med drifting så kan man jo selvsagt bruke hverdagsbilen, men da dette ikke er noe å satse på så er jo egen bil til dette mest aktuelt, ihvertfall hvis man skal satse på det...

 

Og da løper tusenlappene fort..

 

Men hvem satser vel så hardt på en sport vi dømmer nedenom og hjem før den har slått rot? :hammer

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg ikke på tilstander som i D1 men i mindre målestokk som f.eks Street Legal. Jeg vil tro at om få år så vil drifting være på høyde med der Street Legal er pr dags dato.

 

En egen "driftingserie" i Norge er nok langt unna men en nordisk en har jeg større tro på.

 

Det finnest få muligheter til drifting i landet utenom på østlandet men det kan fort endre seg ved flere baneanlegg. Gocartbaner er hakket for små samt KNA (som eier de fleste) vil helst ikke ha slik slitasje der barna deres skal kjøre.

 

Egne drifteheat på banekjøringer er nok noe vi vil se i rimelig nær fremtid tror jeg.

 

Dyrt å drifte? Drifting er en alternativ inngang til motorsportverdenen som jeg tror har vært etterlengtet. Mange har nok blitt skremte av dette med nivå vs fart på bane og drifting har flere elementer som inneholder den samme bilkontrollen som andre motorsportgrener men også med innslag som gjør det morsommere en de aller fleste for "Ola Dunk".

 

Hvilke motorsportgrener er en stor del av det miljøet som er i Norge i dag? Rally? STCC? Dragrace? Vil ikke drifting være en mye lettere inngangsportal kontra disse her?

 

Jeg forespeiler meg ikke at om få år så har vi egen D1 serie men det vil nok bli ett par faste utdøvere (som vi allerede har) som vil tråle landet for alle driftetreff som er. Å tjene penger på å kun kjøre drifting er nok meget langt frem i tid.

 

Det å si at DCN er stiftet å lite skjer tror jeg er helt feil. Er selv en person som ELSKER å arrangere og legge tilrette for at andre skal få lov til å utfolde seg selv med bilene sine. Om jeg ikke får til noe i år så skal jeg gjøre ALT jeg kan for å få til en event som er utelukket basert på drifting og ikke noe annet.

 

Jeg tror :

 

Om 2 år så har vi 5-6 utøvere som driver drifting på "proff" basis

Om 2 år så vil det bli arrangert mer en 5 rene driftestevner rundt de 5 største byene

Om 3 år så er tankene om en nordisk drifteserie så og si en realitet

Om 4 år så vil vi se drifting for første gang på landsdekkende TV som ett helt innslag og ikke ett på 2 min.

Om 5-6 år vil den første spiren til en egen norsk drifteserie være påbegynt

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veilside: Tror kansje det er å hoppe litt fort fram i tiden.

Greit at det er MANGE 200sxer i det norske land.

Jeg vet at det må bli satt i gang tiltak rundt dette som er unike for å få med seg mengden i bilmiljøet til å drive med dette.

Jeg vet ikke hvordan.

 

Skulle gjærne ha vært med på drifting selv.

 

Mine grunner til at jeg ikke har puttet penger i det er ganske enkel:

 

1. Mange på tid, pga skole

2. Penger, bilsport i Norge er ikke billig. Bilen må påskostes litt i understell etc for å få noe å drifte med.

 

Det er sikkert andre her på forumet som har mer tid og mer penger en meg.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:pray

 

Bra sagt :)

Tror nok du har noe i det der, men tanken om en helnorsk drifting-serie kan vi bare se lenge etter tror jeg.. Norge, med sine 4 millioner innbyggere får aldri nok driftere til en serie.. :fire:

 

Men en nordisk serie tror jeg enorm på og venter i spenning! :yodude

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig det Bamsemoms? Kanskje noen punkter er litt vel optimistiske men jeg ser ikke at det kan være så urealistisk

 

Se f.eks på Street legal. Det er få som driver dette på "fulltid" men på lokale stevner dukker det alltid opp nye som vil prøve seg litt for det virker kult. Det samme vil jeg tro skjer med drifting.

 

En trenger heller ikke ha 200SX for å drifte. En Sierra kan funke like så godt. Er sjåføren som avgjør det meste.

 

Har vært involvert i det lokale bilmiljøet i 5 år her nå og akter ikke å slutte av med det første for å si det slikt. Har alltid hatt en interesse for iallefall forsøke å gjøre en forskjell slikt noe skjer. FSR ornder med ett "rent" driftetreff på østlandet og jeg selv vil prøve å være en så stor pådriver som mulig for å få til noe i Rogaland. Føler jeg selv har kontakter rundtomkring i det lokale bilmiljøet til å kunne få til litt iallefall.

 

Alle kan ikke bedrive drifting. Det er ikke gratis som du påpeker men det TRENGER ikke være så dyrt om en holder seg steget under "proffdrifter" men heller mere en "regionaldrifter". Så selv 2 MEGET habile driftere fra sørlandet (tror jeg det var) under ett lokalt treff her i sommer samt iallefall en i Kristiandsand. Miljøet er iallefall tilstede om ikke organisert enda.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror drifting kommer til å være mere show en konkuranse framover, det er ikke meg i mot, gøy å konkurere litt og, men jeg er selv mest opptatt av å dra på rudskogen og våler å prøve å kjøre sidelengs. Syns egentlig det pleier å være ganske mye publikum på mange av banedagene på rudskogen, og mange av de kommer jo for å se på de som kjører sidelengs. Så jeg mener sporten har potensiale. sponsorer blir nok ikke lett å få med det første, men til en hvis grad klarer man seg uten det hvis man er litt ivrig.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror også det kommer til å være mest for show en stund framover,men ett sted må man starte.på de treffene på rudskogen hvor det har vært satt av tid til drifting så har det også vert bedre oppmøte med publikum og det er der det starter for mange.

Man ser på og får ideer om dette.Og får noen av oss så er det prioritering som avgjør om man kan drive med dette eller ikke(bare for show ikke proft)

 

jeg innrømmer å kjøre en bil som er påkostet og etter å ha brukt ca 15.000kr på understell så er det helt konge å få kjørt bilen på bane for å drifte.

 

det er en grunn til at japsetreffene og gatebil er de arangemangene som drar mest folk.

 

blir fort kjedelig for publikum hvis alle kjører gripp.

 

Med andre ord så har vi i lille norge ett stort potensiale så lenge det er for show.Dette kan bare bli større hvis forholdene blir lagt til rette.

 

Man kan jo f.eks ha en dag med fri drifting for show og så ha 1 time med konkuranse for de som har råd.

Som det sies her så kan det være artig å se på selv om det bare blir 4-5 som deltar på konkuranse.

Dette vil ihvertfall trekke publikum.

 

for å bli proff trenger man også mye trening og det kan man få på disse treffene :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 10 år kan jeg se for meg at drifting har fått en økning og kansje det er en drifte serie. HM i drifting. Norsk bilsport forbund er med på banen.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår