Gå til innhold

Sveiste 2,5 meter tynnplate på 2,5 timer

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Hadde "sveisekveld" i garasjen i går.

Holder på med gulvet i karosseriet på hotrodden.

 

Tidligere hadde jeg punktet alt sammen ned til det var ca 1-2 cm mellom hvert punkt.

Hadde en nabo som er sveiser på besøk en kveld og jeg skjønte på han at han personlig nok ville helsveist.

 

Grunnet litt på det etpar dager, tenkte faen heller og heiv jeg meg på. Slipte vekk all Coroless jeg hadde dekket sveisene med, og helsveiste.

Vanvittig tålmodighetsarbeide. Var livredd for at platene skulle slå seg. Alt var kant i kant. Sveiste 2.3 cm kjølte med trykkluft, nye 2-3 cm kjøling osv osv. Kompressoren gikk i ett sett.

 

Ble på langt nær ferdig, men de 2,5 metrene er vel ca 1/4 av alt sammen.

Så da blir det vel ytterligere 3 sveisekvelder, så blir det vel bra...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av karosseriarbeid på rodden har foregått mens karosseriet stod på rammen og rammen var spent fast i en rammejigg.

Rammejiggen ble laget "rundt" rammen FØR karosseriet ble plassert oppå og ETTER at rammen var kontrollert for vridning, parallellforskyvning og skjevhet.

Greit å få tingene i rett rekkefølge på slikt...

 

Problemet er at det er alltid noe sveising i gulvet som er bedre å gjøre fra undersiden enn fra oversiden. Det er det jeg holder på med nå.

For å kunne sveise fra undersiden må nødvendigvis karosseriet fjernes fra rammen. Karosseriet er uten tak og for å unngå at det "klappet sammen" når jeg fjernet det fra rammen ble det kryssforsterket mellom dashboard og hattehylle, samt i døråpningene.

 

Etter at jeg er ferdig med sveisingen på karosseriet, skal det settes vekk en tid, fordi jeg da kommer til å begynne på rammen. Selv om det virker svært stivt og solid der det henger kommer jeg nok til å foreta en test tilpasning av karosseriet på rammen før jeg saetter det vekk. Bare for å være sikker på at det ikke har skjedd "noe".

 

Men rammene på trettitalls-Ford'er er svært solide. Det sier jo litt at de brukte samme ramme på både coupe, cab, four-door ("stasjonsvogn") og pick up! Så at den skulle blitt rammeskjev av at karosseriet trakk sammen rammen er svært usannsynlig.

 

Men karosserier som plutselig ikke passer på rammen etter at det har vært av for litt sveising i gulvet har jeg hørt endel om...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke å anbefale å kjørle med trykkluft... Da vil det slå seg yttligere på grunn av for kjapp nedkjørling og materialet blir fort vekk sprøtt.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hvis du har sveist for lenge og metallet allerede har slått seg, er jeg enig i at trykkluft ikke er bra.

I slike tilfeller bør man vente og la metallet avkjøle seg i romtemperatur fordi det ofte vil gå tilbake litt (eller helt, om du har flaks) i denne prosessen.

 

Men poenget med kjølingen er jo å kjøle FØR metallet slår seg. Da er ikke kjølingen til skade fordi du kjøler metallet FØR det har nådd den kritiske temperaturen som forårsaker krympingen i sveisen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sveiser du med da?siden det slår seg? Mig?

Skal ikke slå seg med TiG hvis plata er ett par mm tykk. er det snakk om 5mm og oppover så bør man nok sveise med mig ja, da skjønner jeg at du kjøler det ned =)

Hilsen en Sveiser :p

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiser nok bare med mig, ja.

Er vel fortsatt det de fleste hobbysveisere bruker.

 

TIG vel mest for viderekomne. I innkjøp er det jo endel dyrere enn et greit MIG apparat og selve teknikken krever vel også noe mer øvelse.

Men jeg er klar over at det er en bedre sveisemetode for tynnplater.

 

På gamle amerikanske biler er platetykkelsen forøvrig 1,25mm. Et hav mer enn 0,9mm i forbindelse med sveising.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har det vært flere tråder om her på forumet.

Søk på "sveiseapparat" eller noe slikt så tipper jeg du får masse treff.

 

Jeg har kjøpt mitt apparat på Sveisehuset. Det er et ESAB 140Amp. Husker ikke helt hvor mye det kostet. Tror det var rundt 5000kr pluss ei lita, bytt-bar gassflaske for 2500kr

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sveiser du med da?siden det slår seg? Mig?

Skal ikke slå seg med TiG hvis plata er ett par mm tykk. er det snakk om 5mm og oppover så bør man nok sveise med mig ja, da skjønner jeg at du kjøler det ned =)

Hilsen en Sveiser :p

Du har nå like fullt et smeltebad selv om du sveiser med tig da så platene slår seg hvis du ikke passer tampraturen der og.

Jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at det ikke egner seg med mig/mag på plater under 5 mm, det er jo mye brukt på tynnplater ute i industrien. :pimp Hilsen en sveiser her og ahahahhaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg som sagt kun selvlært-garasje-sveiser. Derfor regner jeg med at utdannede sveisere er langt flinkere enn meg med mig'en.

 

Men min erfaring sålangt er at plater ned til 1,2 til 1,5 mm går rimelig greit å sveise butt-i-butt hvis man tar seg god tid, kjøler med luft og helst banker på sveisen underveis.

 

Plater på 0,9 og 1,0mm må jeg bare kapituere på og sveise med litt overlapp.

Har prøvd flere ganger å sveise butt-i-butt på så tynt gods uten å lykkes.

Skrur jeg strømmen ned på det minste, blir det ikke skikkelig sveisebue (er det ikke det det kalles?) og gjennombrenning. Skrur jeg opp strømmen, slår platene seg uansett kjøling og banking. Har også prøvd å øke trådmatingen på den høyere strømstyrken for å senke temperaturen, men det hjalp ikke.

 

Siden jeg jobber på en gammel veternabil med 1,25mm platetykkelse, går det i og for seg greit likevel.

 

Men det er jo TIG som er "state of the art" selvsagt.

Skal få hjelp av bekjente med TIG når jeg begynner sveise hjuloppheng og andre bærende komponenter

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår