Gå til innhold

Sveiste 2,5 meter tynnplate på 2,5 timer

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Du har nå like fullt et smeltebad selv om du sveiser med tig da så platene slår seg hvis du ikke passer tampraturen der og.

Jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at det ikke egner seg med mig/mag på plater under 5 mm, det er jo mye brukt på tynnplater ute i industrien. :pimp Hilsen en sveiser her og ahahahhaha

Hvis du jobber for ett brukbart firma så burde du vite det nå at Tig VELDIG SKJELDENT/eller aldri slår seg, det er pga. det lille smelte badet, når man sveiser med Mig så blir ett større område varmet opp, og det slår seg ganske lett.

egentlig tviler jeg litt på at du er en sveiser, hadde du vært det så burde du visst dette! Sry. offtopic hot rod!

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hassa ang størrelsen på området som varmes opp.

Man ser det enkelt etter sveising. Området som har endret farge p.g.a oppvarmingen er mye større etter mig'en enn etter tig'en.

 

Og grunnen til at et lite smeltebad ikke forårsaker deformering er selvsagt at kreftene blir for "svake" fra det lille området til at resten av plata gir etter og bulker seg.

Resten av plata klarer på en måte å "holde igjen", når det er et såpass lite område som "haler og drar" for å krympe den sammen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber for ett brukbart firma så burde du vite det nå at Tig VELDIG SKJELDENT/eller aldri slår seg, det er pga. det lille smelte badet, når man sveiser med Mig så blir ett større område varmet opp, og det slår seg ganske lett.

egentlig tviler jeg litt på at du er en sveiser, hadde du vært det så burde du visst dette! Sry. offtopic hot rod!

Vel jeg gikk læretiden min på kværner og om det er et brukbart firma eller ikke får du vurdere selv. Jeg sier ikke at det ikke er bedre å sveise tig men at ved karosserisveising må du passe tempraturen uansett, det er tross alt tynne plater det er snakk om. Og det er jo bare tull at ikke mig/mag blir brukt på plater under 5 mm.

 

Hmm du tviler på at jeg er sveiser Hassa, når jeg ser profilen din så er du så vidt fyllt 18 år, Med 2-3 års skole + læretid så skjønner jeg ikke at du har rukket og bli det heller. Jeg selv gikk 2 år på skole og måtte gå 22 mnd læretid, har de kuttet ned tiden nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mig 'en min er på 150 amp, går på 230V med 16amp sikring.

Den vil nok slite skikkelig hvis jeg skal sveise langt i så tykt gods som 5mm.

 

Over 5 mm kan man vel ofte gå over på pinne-apparat?

 

Ble jeg spurt ville jeg sagt at MIG egner seg ned til 1,2mm og at TIG vil være helt overlegen på enda tynnere plater det.

Selvsagt kan TIG brukes på større også.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mig 'en min er på 150 amp, går på 230V med 16amp sikring.

Den vil nok slite skikkelig hvis jeg skal sveise langt i så tykt gods som 5mm.

 

Over 5 mm kan man vel ofte gå over på pinne-apparat?

 

Ble jeg spurt ville jeg sagt at MIG egner seg ned til 1,2mm og at TIG vil være helt overlegen på enda tynnere plater det.

Selvsagt kan TIG brukes på større også.

Vi er enige der hotrod :bump eneste når det gjelder pinneapparat så begynner det og bli skikkelig gammeldags, det er rørtråd som gjelder på tykkere konstruksjoner og da har du apparater opptil 600-700 ampere. Det er helt nydelig og sveise med. Det jeg mente med tig er hvis du f.eks sveiser et dørblad på en bil så ville jeg aldri satt igang og helsveist den uten tanke på at det ville slått seg, ikke det at jeg har prøvd tig på karosseri men det er ihvertfall tanken min. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh... Ikke si det.....

 

Selv med kjøling + banking slo dørbladene seg litt på hot rodden da jeg sveiste inn nytt på de nederste 20cm. Hadde etter nye om og men fått tak i innsveisingsdeler fra USA.

 

Jeg hadde til og med tatt fra hverandre inner- og ytterdøra for å kunne komme skikkelig til når jeg banket på sveisen. Likevel ble det noen stygge bulker.

På en så stor flate helt fri for avstivende profiler ol, var det helt håpløst.

Jeg banket bulkene brukbart tilbake, men helt bra ble det ikke.

 

På døra har man i tillegg det problemet at den må tåle å slås igjen gjentatte ganger uten at dørskinnet "spretter" frem og tilbake med et "boing". Da vil jo i tillegg alt av lakk og evt finsparkle løsne etterhvert.

 

Det ble noe juksing akkurat der. Jeg måtte til med etpar avstivings braketter mellom dørskinnet og inn på innerdør-strukturen. Ikke helt bra, jeg vet det.

 

En "unnskyldning" kan det forsåvidt være at dørene på biler fra 30-tallet er så tynne og spinkle at de lett siger litt når man putter inn tunge ting som høyttalere, vindusheiser, sentrallåsenheter osv. Da vil avstivninger mellom ytter- og innerdør ofte motvirke dette og gjøre at de ikke "blafrer" når man slår igjen døra. Dessuten er jo disse brakettene helt usynlige.

 

Men det er litt jalla løsning.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh... Ikke si det.....

 

Selv med kjøling + banking slo dørbladene seg litt på hot rodden da jeg sveiste inn nytt på de nederste 20cm. Hadde etter nye om og men fått tak i innsveisingsdeler fra USA.

 

Jeg hadde til og med tatt fra hverandre inner- og ytterdøra for å kunne komme skikkelig til når jeg banket på sveisen. Likevel ble det noen stygge bulker.

På en så stor flate helt fri for avstivende profiler ol, var det helt håpløst.

Jeg banket bulkene brukbart tilbake, men helt bra ble det ikke.

 

På døra har man i tillegg det problemet at den må tåle å slås igjen gjentatte ganger uten at dørskinnet "spretter" frem og tilbake med et "boing". Da vil jo i tillegg alt av lakk og evt finsparkle løsne etterhvert.

 

Det ble noe juksing akkurat der. Jeg måtte til med etpar avstivings braketter mellom dørskinnet og inn på innerdør-strukturen. Ikke helt bra, jeg vet det.

 

En "unnskyldning" kan det forsåvidt være at dørene på biler fra 30-tallet er så tynne og spinkle at de lett siger litt når man putter inn tunge ting som høyttalere, vindusheiser, sentrallåsenheter osv. Da vil avstivninger mellom ytter- og innerdør ofte motvirke dette og gjøre at de ikke "blafrer" når man slår igjen døra. Dessuten er jo disse brakettene helt usynlige.

 

Men det er litt jalla løsning.

Hehe det skal ikke alltid være lett men man blir da eksta fornøyd når man får det bra til slutt cheers

 

Hot Rod er du samme karen som titter innom vgnett/bil til tider og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan bli mye surfing til tider, spes bilrelaterte ting:-)

 

Enig ang vgnett, sjelden gode diskusjoner syntes jeg, men alikavel må jeg snuse innom for og se om det er noe morsomt der.

 

Jeg har vært innom siden din og sett prosjektet ditt, jeg blir helt dårlig når jeg ser det, værker i fingrene etter å få et prosjekt selv puke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det dukker stadig opp oppgitt prosjekter.

Særlig hvis du anser det jeg knoter med som aktuelt. Mange skygger unna så tunge prosjekt og det skjønner jeg svært godt etter at jeg har skjønt hvor mye jobb det er.

 

Følg med på Nosra's swap meet sider. Der er det til stadighet prosjekter tilsalgs.

Her er noen eksempler:

 

FORD 40 5 WINDOW COUPE (4/9-2005)

1940 STND COUPE 5 FÖNSTERS BRA OBJECKT UTAN MOTOR Å GIR INREDNING. RULLANDE MED SVENSKA PAPPER.85000:- SVENSKA LIRE

Kontakt: PATRIK JÖNSSON

Telefon: 0046-70-6246466

Epost: HSERVICE@TELIA.COM

 

31/32 RIKTIG HOT ROD (18/8-2005)

Langt kommet nostalgi hot rod prosjekt selges. Alle papirer er iorden.

30/31 Brookville roadster, Norsk -32 ramme,overhalt -52 Merc.med Edelbrock topper,Navarro innsug etc. Mangler kun kalesje og stativ på komplett bil.

Masse nye deler: TCI,Edelbrock,SW,Chassie Engineering, So-Cal,Pete & Jake.++ Massevis av nye deler i alu og rustfritt, nye dekk: 5,50-15/8,70-15 på stålfelg.

For mye å skrive her, ring Erik på 92849134 hvis du virkelig er interessert. Det er nok av useriøse pratamakere. Prisen er 150 000,- som er

laaangt under selvkost.

Kontakt: Erik Schou

Telefon: 92849134

Epost: eschou@broadpark.no

 

Chev Nomad 1955 (10/8-2005)

55,a Nomad 350 tbi , 700 låda ,sänkt , drag 1500 kg ,går bra ,lite rost och bulor.

125000:-

Kontakt: Gunwer

Telefon: 46 225 40078 . el 46 703480078

Epost: gunwer.martinsson@telia.com

 

 

 

Her er kanskje en uslepen diamant. Disse kan bli utrolig lekre:

 

1949 Ford Club Coupe` (27/7-2005)

demontert norsk bil, medfølger 2 dørs dårlig delebil. selges kr 27000,-

Kontakt: Ronny Normann

Telefon: 90609413

Epost: roadster@c2i.net

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke kalle det juks. Jeg har stor respekt for alle som bygger bil her i Norge uansett hva de bygger.

 

Problemet med glassfiberkaross og nylaget ramme er jo å få det godkjent.

Vet at det finnes metoder, men problemet med de få som "lurer" seg gjennom med et bygge som ikke burde vært godkjent er at de vanskeliggjør prosessen noe vanvittig for de som kommer senere.

 

Når Trafikkstasjonen skjønner at de har blitt lurt (og det gjør de hvis så er tilfelle!) blir de helt på tuppa når neste custom/hotrod bygge kommer. Den byggeren får da et helvete for å få bilen sin godkjent.

 

Et lite eksempel for meg nå: Jeg er i en diskusjon med min trafikkstasjon om roddens bremser. Jeg ønsker å bruke Chevrolet bremser foran fordi det er de bremsene som følger med forstilingskit'et jeg har kjøpt. Splitter nye, strøkne saker fra fullsize Chevrolet. Bak ønsker jeg å bruke Jaguar bremser, siden jeg skal ha Jaguar bakaksel.

For å få disse bremsene til å funke bra sammen må jeg sannsynligvis bruke en reduseringsventil på kretsen til bakhjulene, men der sier trafikkstasjon nei. Hvorfor gjør de det? Selvsagt fordi en eller annen idiot før meg har misbrukt en tilsvarende reduseringsventil på sin bil som en "burne-ventil". Sikkert montert den under dashboard'et slik at han kunne skru på den i hytt & pine.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda mer offtopic:

Er enig i mye av det du sier, Men jeg sier det igjen:

TIGen er er det beste som kan brukes på karosseri, jeg har selv sveiset endel på karosseriet på den forrige bilen søstera mi hadde(måtte fjerne en del rust osv.Toyota dritt! assman ) Beste faren min har eget karosseri verksted, har jobbet hos han ganske ofte siden jeg var 13 år, har sveiset siden jeg var 10år, og var mer eller mindre dreven i løpet av 2 år.Vi har kun sveiset med Tig der, det holder mye bedre enn noe annet, blir penere og er lettere og sveise, kan fort brenne hull, men så fort strøm styrken står riktig, så er ikke det noe problem.

det slår seg som sagt veldig skjeldent(er kun enkelte steder det ofte kan slå seg.) Jeg har gått 2 år på skole og 1 år som lærling, og etter hva jeg har hørt av folk som har jobbet på kværner så er det dårlig opplæring der iforhold til andre bedrifter, sikkert pga. av mange ansatte osv. er kun 120stk her jeg jobber nå(Brattås a/s), så det er bra opplæring. Holder ikke dere på med tjukkere materialer, som sveising på skip/plater osv?

edit: må si det høres ut som ett bra prosjekt HotRod, følger med på prosjekt forumet!

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Hassa, jeg tror egentlig vi er ganske enige i mye bare formuleringene er litt gale cheers

 

Jeg har jo aldri nektet for at det er den beste sveisemetoden, jeg mente bare at jeg ville hatt det i bakhodet at det kunne slå seg hvis man ikke tenkte på tempraturen ved karosserisveising, det er jo ofte svært lite som skal til for at det slår seg:-)

 

Når det gjelder opplæringen på kværner så var den helt topp, vi ble først sendt på teknologisk institutt i flere uker for og sertifisere oss på rørtråd, da vi kom tilbake der var det rett på læreguttskolen og trene elektrodesveising 8 timer om dagen i en mnd for og sertifisere oss på G6 der og (regner med du vet hva G6 er), vi hadde en med 20 års fartstid som sveiser som veiledet oss hele veien. Når man jobber på kværner så finner man fort ut om man er en dårlig eller bra sveiser, man må sveise etter prosedyrer konstant og hver sveis du sveiser må du sette arb nr på. Når vi er ferdige blir alle sveisene gått over visuelt, det skal ikke være en eneste sveisesprut og det skal være helt jevne finaler uten kantsår o.l og så blir sveisene enten røngenkontrollert eller ultralydkontrollert. Det er veldig mye grove konstruksjoner ja men det er jo mange avdelinger så du kan ha sveising av plater fra ca 1 mm opp til rundt 300 mm.

 

Nå er det jo 10 år siden jeg tok fagbrevet og jeg ga meg som sveiser i fjord, utdanner meg til maskiningeniør nå så det blir bra:-)

 

Når det gjelder prosjektet til hotrod så er det et dritrått prosjekt, Jeg er imponert over hva en selvlært mann har fått til der :respect

 

Tror ikke jeg tør og sette igang et så stort og dyrt prosjekt som det første men får se etter hvert :pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i garasjen en tur igjen i går kveld.

Nå er sveisingen under karosseriet ferdig.

Men så oppdaget jeg at karosseriets krumming langs siden er feil. Den bakre dørsprekken danner liksom et utstikkende hjørne istedefor å krumme jevnt forbi.

Det er ikke b-stolpen som står for langt ut, siden den ikke har blitt flyttet. Ergo må det være døra og evt karosseriet bakenfor døra som er for flatt.

Karosseriet bakenfor døra kan muligens være litt lite krummet, siden det er en håndlaget ettermarkedsgreie som fulgte med da jeg kjøpte karosseriet. Men aller helst er det nok døra, siden jeg har sveist inn nytt stål de nederste 20 cm i hele lengden. Jeg var redd for at dette kunne skje og sjekket svært nøye at karosserikrummingen ble jevn og bra høyest oppe, noe den også er. Problemet er nede på døra der jeg har sveist inn det nye stykket.

Dette vil bli svært synlig når lyset reflekteres i lakken.

 

Regner med jeg må gå den tunge veien. Slipe vekk grunningen, smelte vekk tinnet, skjære opp den vannrette sveisen, lage større "bule" på midten av døra og sveise sammen igjen.

 

Heldigvis har jeg sveist med overlapp. For å få døra til å bule mer ut/krumme seg mer planlegger jeg å la den gamle sveisen være intakt 2-3 cm lengst fremme og lengst bak. når den er skjært opp på midten kan jeg så lage glippen litt større der. Da vil dørskinnet bule mer.

 

Men det blir en jævlig jobb. Pluss at det er surt å vite at alle timene med sveising og tinnsparkling som allerede er gjort på døra er bortkastet.

 

Fikk forresten svar fra Trafikkstasjonen idag. De var skeptiske til min blanding av bremsekomponenter (Chevrolet full size skiver foran - Jaguar skiver bak)

Men de godtok under tvil bruk av reduseringsventil såsant denne ble plombert. Helt greit for meg. Jeg har ikke tenkt å skru på den i hytt & pine når den er korrekt justert uansett.

Er glad de går an å "forhandle" litt med.

Men hadde de nektet fullstendig, skulle jeg alltids greid å montert den så skjult at de ikke fant den ved besikting av bilen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår