Gå til innhold

Lampa som viser at et lys er gåent?

Ranger emnet

ZyreX

Anbefalte innlegg

Hei!

skal det ikke være ei lampe som lyser hvis ei viktig pære er gåen? Hovedlys, blinklys, baklys, bremselys?

Jeg vet jeg har den, men den lyser ikke.. Har tatt ut pærene bak, men ikke noe lys.. Den reagerer vel på motstanden igjennom nettet?

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et rundt, stort relé som ligger på venstre side inni dashbordet. Reléet er nokså følsomt, det kan være nok at man f.eks. har to hovedlyspærer av forskjellig fabrikat, så lyser varsellampa. Eller at det er korrosjon i en av lampeholderne. Da blir det spenningsforskjell høyre og venstre side, og varsellampa lyser. Tilsynelatende uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et rundt, stort relé som ligger på venstre side inni dashbordet. Reléet er nokså følsomt, det kan være nok at man f.eks. har to hovedlyspærer av forskjellig fabrikat, så lyser varsellampa. Eller at det er korrosjon i en av lampeholderne. Da blir det spenningsforskjell høyre og venstre side, og varsellampa lyser. Tilsynelatende uten grunn.

den er som 240GL skriver, veldig følsom, det har j opplevd selv...

ble så lei av at den lampa kom på litt nå og litt da, så j tok ut pæra, siden den bare indikerte "feil" hele tide, selv om alt var i orden...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten den kan vite om det er ei gåen pære på er å måle forskjell i spenning på høyre og venstre side ( som allerede er nevt her)

Det kan være nok med en korrodert kontakt, evt forskjellig type pære osv..

Tar man og stjeler strøm fra noen av lys til. feks tåkelys relè, signal til forsterker osv, så vil denne varsel lampa begynne å lyse.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en slik varsellampe som lyser når en av pærene går i 460 også? Har en som i hvert fall lyser etter man har startet opp til man har trykt en gang på bremsa for å se om bremselyset virker. Er bilde av en pære med et kryss over. Lyser denne f.eks vist en pære i lyktene foran går.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en slik varsellampe som lyser når en av pærene går i 460 også? Har en som i hvert fall lyser etter man har startet opp til man har trykt en gang på bremsa for å se om bremselyset virker. Er bilde av en pære med et kryss over. Lyser denne f.eks vist en pære i lyktene foran går.

Jepp, den lyser da...Er vel det som er meningen, slik at ikke onkel-politi skal gi deg bot...

Men som sagt den er veldi følsom..Kan også bare begynne å lyse viss du, f.eks skifeter bare ene pæren foran. Slik at ene er ny og andre er gammel, men fugerer suverent... Litt irriterene. Men er vel bare til å ha alle lyspærene nye det så lyser det ikke :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lyser nesten hver gang bilen e litt tungstartet (sur), då e det faktisk høyre kjørelys bak som ikkje lyser, så går det fra 5 sek til et minutt så lyser kjørelyset og lampen slukker.. må se rart ut å kjøre bak meg når eg har 3 kjørelys bak, og så plutselig tenner det siste..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er som jeg sier, gamle volvo har personlighet! ikke en eneste en som ikke har noe særegent over seg!

men jeg og sliter med den drittlampa som sier at ei pære er røken. har gått over samtlige lys å sett at alt fungerer, kjøpt nye pærer rundt hele bilen! men det lyser fortsatt, men så kom jeg på at jeg har lodda på en ledning bak fra kjørelys til tåkelys, sånn at det lyser i hele rekka bak alltid, dette var "feilen" tenktejeg, men neida, mange ganger(ca annen hver gang bilen er igang) forsvinner lys-feil lampen om jeg trykker lett på bremsen èn gang. hva kan være feilen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sikkert få mitt rele da jeg ikke har behov for no lampe som skal fortelle meg om det er noen pære som er gåen...

hehe, om vi snakker om å få, er det gode greier.

dette er en av tingene som ejg aldri husker når jeg er hos volvohuggeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider