Gå til innhold

info om motorer????

Ranger emnet


FiveTen

Anbefalte innlegg

Noen som vet av sider på nettet eller bøker eller noe hvor det er samlet litt informasjon om de forskjellige volvo-motorene?

 

Til nå sa er all kunskap jeg har om motorene omtrent VELDIG liten!

 

Problemet er at jeg har ikke hatt noen ENORM intresse for dette bortsett fra noen måneder, så jeg vet ikke hva folk prater om når de sie f.eks. b21et (har funnet ut at dette er en volvo-motor, men ikke hvilken type eller noen spesifikkasjoner eller hvilken bil den kommer fra eller noe). Så jeg vet ikke noe serlig om hvilken motor jeg burde sette i 240-en min etter hvert eller noe! Så hadde vært MEGET taknemmelig om noen hadde noen linker eller tips til hvor jeg kan finne ut noe om motorene!

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet av sider på nettet eller bøker eller noe hvor det er samlet litt informasjon om de forskjellige volvo-motorene?

 

Til nå sa er all kunskap jeg har om motorene omtrent VELDIG liten!

 

Problemet er at jeg har ikke hatt noen ENORM intresse for dette bortsett fra noen måneder, så jeg vet ikke hva folk prater om når de sie f.eks. b21et (har funnet ut at dette er en volvo-motor, men ikke hvilken type eller noen spesifikkasjoner eller hvilken bil den kommer fra eller noe). Så jeg vet ikke noe serlig om hvilken motor jeg burde sette i 240-en min etter hvert eller noe! Så hadde vært MEGET taknemmelig om noen hadde noen linker eller tips til hvor jeg kan finne ut noe om motorene!

 

Takker for alle svar! :)

b21 et er en turbo motor. viss du skal sette ny motor så er b230et og b230ft bra motor'er. de kommer fra 940/740. det er det vanlige. ellers er det kult med volvo 6'er. b27 og b28 og b30 er sekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kjøp 230 motor der hvor det er elektronisk injection hvis du ik har d fra før da, for det ER mye arbeid å sette inn ledningsnett. b 21et motoren er det mekansik sprut på, etter hvilken årsmodell, de nyeste er vel ikke mekanisk sprut på hvis jeg ikke tar helt feil. forresten så er jeg på jakt etter en b 21et/23et selv jeg så.. helt ærlig vet jeg ikke så mye om 230 motorene, men kjenner folk som sier at det er elektronisk injection og det er mye mye mye arbeid å sette inn i en volvo som det ikke er i fra før.

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kjøp 230 motor der hvor det er elektronisk injection hvis du ik har d fra før da, for det ER mye arbeid å sette inn ledningsnett. b 21et motoren er det mekansik sprut på, etter hvilken årsmodell, de nyeste er vel ikke mekanisk sprut på hvis jeg ikke tar helt feil. forresten så er jeg på jakt etter en b 21et/23et selv jeg så.. helt ærlig vet jeg ikke så mye om 230 motorene, men kjenner folk som sier at det er elektronisk injection og det er mye mye mye arbeid å sette inn i en volvo som det ikke er i fra før.

 

Tar kanskje noen timer mer å sette inn en med elektronisk innsprut, men det sparer du veldig fort inn på driftsikkerhet og økonomi.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt folkens..

 

FK/FT med LH-Jetronic 2.4 er jo ganske simpelt. er jo ikke snakk om å koble opp hele motoren. det meste er samlet i kontakter som passer bare en plass og om du kjøper en motor med ledningsnett der alle ledninger som er klipt av/frakoblet et merket med hvor de skal ex. så er det en smal sak!

 

ex:

 

LMM, sikringsboks(8), tankpumpe, bensinpumpe, lambda osv.. mycket enkelt..

 

om du bruker 10 timer ekstra (10 er mye) på ledningene til inj. motor.. og du har 150kr timen på jobben så er det 1500kr minus skatt.. så kan du regne bensinforbruk..

 

så kommer all komforten i tillegg.. kaldstart = varmstart, jevnere gange osv. osv..

 

Motortyper:

 

ex:

 

B23A / B230A

B = bensin

23/230 = 2.3 liter

A = forgasser

 

B230K

K = forgasser

 

B21ET

E = mekanisk innsprøytning (ikke B230ET)

T = turbo

 

B230FK/FT

F = elektronisk innsprøytning

K (kun FK) = lavtrykksturbo

 

D24T

D = diesel

24 = 2.4

T = turbo

 

B6304F

B = Bensin

6 = antall sylindre

30 = 3.0 liter

4 = ventiler pr. sylinder (6 x 4 = 24V)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! :)

 

Mange takk Locked!!!! :)

 

Men mens vi er i dytten, hvorfor brukes (har jeg inntrykk av) B230FT mere til å montere i 240-en (og andre volvoer) enn B6304F?

 

Er der billigere, eller letter å få tak i eller bedre å trimme videre på eller hva er det?

 

Og hvor mye HK leveres den rekke 6-eren med som "standard"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! :)

 

Mange takk Locked!!!! :)

 

Men mens vi er i dytten, hvorfor brukes (har jeg inntrykk av) B230FT mere til å montere i 240-en (og andre volvoer) enn B6304F?

 

Er der billigere, eller letter å få tak i eller bedre å trimme videre på eller hva er det?

 

Og hvor mye HK leveres den rekke 6-eren med som "standard"?

tror det er 204 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! :)

 

Mange takk Locked!!!! :)

 

Men mens vi er i dytten, hvorfor brukes (har jeg inntrykk av) B230FT mere til å montere i 240-en (og andre volvoer) enn B6304F?

 

Er der billigere, eller letter å få tak i eller bedre å trimme videre på eller hva er det?

 

Og hvor mye HK leveres den rekke 6-eren med som "standard"?

ganske enkelt fordi at B19/21/23 og 230 i alle varianter er stort sett samme motoren monteringsmessig som B230FT.. og derfor passer B230FT rett nedi (nesten). B6304F er en rekkesekser, basert på en helt annen blokk og konstruksjon og er også en fysisk mye større motor. men den passer den også. men det er dyrt.

 

3litern fikk du med 180 og 204hk. den med 204 hk var kun tilgjengelig med automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man ikke sette på ei girkasse som er manuell i stede? Jeg mener....er man i stand til å få en rekke 6-er oppi en 240 så er man vel i stand til å skifte grikassen også eller?

 

Og får du den rekke 6-eren med turbo?

 

Og er det samme motoren som står i 760 og 960? Er det ellers noen forskjell på 240 og 260/740 og 760/940 og 960? Annet enn hva som er "stappet" under huven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man ikke sette på ei girkasse som er manuell i stede? Jeg mener....er man i stand til å få en rekke 6-er oppi en 240 så er man vel i stand til å skifte grikassen også eller?

 

Og får du den rekke 6-eren med turbo?

 

Og er det samme motoren som står i 760 og 960? Er det ellers noen forskjell på 240 og 260/740 og 760/940 og 960? Annet enn hva som er "stappet" under huven?

 

Det er fult mulig å bygge om til manuell å ja, rekke 6ern til 960 er vel orginal 24v turbo vist jeg ikke tar feil.760 har ikke den samma motoren,240 og 260/740 og 760/940 og 960 alle dem bilene er nesten like bortsett fra utstyr å motor. er vel kanskje noen karoseri forskjel men. ser mye likt ut for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår