Gå til innhold

Høyttalere foran?

Ranger emnet

Go-carter

Anbefalte innlegg

Skal se om jeg får begynt emd dash'en på bilen i helga(iallefall formen)

Bare så det er klarlagt så skal jeg se å få lagd meg et dash fra bunnen av i glassfiber, og da lurte jeg på hvor jeg burde sette de forskjellige høyttalerene?

Iallefall diskant, men kansje noe mer?, og kansje plassering?

Takk! :pray

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal se om jeg får begynt emd dash'en på bilen i helga(iallefall formen)

Bare så det er klarlagt så skal jeg se å få lagd meg et dash fra bunnen av i glassfiber, og da lurte jeg på hvor jeg burde sette de forskjellige høyttalerene?

Iallefall diskant, men kansje noe mer?, og kansje plassering?

Takk! :pray

Om du først skal lage dash selv, så ville jeg plassert høyttalere foran i dashen noe likt hjemmestereo også sub ville jeg da flytta fram. Kanskje brukt 2 og plasert dem på vær sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne trengt flere meninger hellothere , men takk!

Dashbordet skal inn i en Land Rover Series 3, og for dere som ikke har sett hvor lite plass det er der, så er det _lite_, men jeg kan jo få plass til to 6"x9", en på hver side, men ikke noe stort mer alacocaina

Noen formeninger om hvaslags type høyttaler som bør inn trenges også! :drive2

Ellers takk for svar! hellothere

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne trengt flere meninger hellothere , men takk!

Dashbordet skal inn i en Land Rover Series 3, og for dere som ikke har sett hvor lite plass det er der, så er det _lite_, men jeg kan jo få plass til to 6"x9", en på hver side, men ikke noe stort mer alacocaina

Noen formeninger om hvaslags type høyttaler som bør inn trenges også! :drive2

Ellers takk for svar! hellothere

Sorry, vet ikke hvor liten plass du har der.

Men ville kanskje valgt et komponent sett framfor 6X9.

Men du burde vel klare å få plass til sub slå rett ned? ved rattstammen og andre siden.....

Rart det ikke er fler som har forslag, virker jo meget inntresangt prosjekt du har begynt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering og vinkling er noe som avhenger ganske mye av biltype, så det er i grunnen ingen fasitsvar her. Som noen generelle regler bør du prøve å vinkle elementene så mye mot ørene dine som mulig (on-axis), eller i ørehøyde i midten av bilen dersom begge personene foran skal ha like god lyd.

En diskant og en 4 eller 5-tommer er greie elementer å ta utgangspunkt i. Midbass eller en evt. mid/subbass plasseres nok enklest i døra. Dersom denne skal spille så høyt opp som 2-300 hz kan det være greit å vinkle denne også mot ørene (litt avhengig av hvor bra spredningskarakteristikk elementet har).

Dersom du har plass og ork kan det også lønne seg å sjekke ut sparkepanelene. Selv om det er in å plassere alt på dashen for tiden, er det slett ikke sagt at det er den beste løsningen...

Ta et bilde av dashen og legg ut her, så får du nok endel mer ideer og forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får se om jeg har et bilde her et sted... alacocaina

Og det er desverre heller ingen plass i dørene heller :shake

Men, som dere sikkert ser så er jeg _litt_ n00b på det her, så går det ann å få vite hva et komponentstt er? :eek: uhhmmwhat?

Men, ok, jeg har sett litt etter, og en 10" sub burde det være plass til ved siden av ratstammen ja

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det endte med at jeg spratt ut i garasjen og tok to bilder :hammer

lr_dash_for_img_3128.jpg

lr_dash_for_2_img_3127.jpg

Litt forklaring:

Den svære sponplata skal liksom være "bunnen" i formen, men "bunnen" skal enda bygges 16,5cm skrått opp, så den dekker de grå luftinntakene også(men disse blir det seff åpning til i dash'en :p)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppsann!

Det der lukter det prosjektbil av gitt :titties:

Du har en dempejobb av dimensjoner foran deg...

Komponentsett ja, det er rett og slett separate elementer koblet til et delefilter. Her til lands finnes det to hovedtyper; 2-veis og 3-veis.

(Det finnes også 2.5veis konfigurasjoner, men det har jeg tilgode å se til bil ennå)

Antall veier henspiller på hvor mange elementer det er i komponentsettet da hvert element spiller i sitt eget frekvensområde (eller vice-versa). Elementene har fått egne betegnelser mhp hvilket frekvensområde de spiller i.

Disse er:

Midbass

midbass/mellomtone

Mellomtone

Diskant

Midbass og mellomtonefrekvensene spilles av midbass/mellomtone - elementet i et toveissett, mens det i et treveissett er to elementer som deler på oppgaven. Her er det elementet som tar seg av midbassen, typisk fra ~40 opp til 300 - 400 Hz, det samme som en finner i 2-veissettet i den serien og dermerd tar seg av alle frekvensene fra ~40Hz- ~2kHz.

Mellomtonen spiller som det fremgår av navnet, frekvensene mellom midbass og diskant. Diskanten tar for seg de øvrige frekvensene, delingen kan variere, men typisk ligger denne på ca 2k - 3k Hz.

Det må også nevnes at det i enkelte komponentsett som f.eks Morel Elate 9-3 finnes 3-veissett med relativt store midbasselementer, i det nevnte eksemplet brukes et 9" element.

Kort sagt kan en si at et toveissett består av følgende:

2 diskanter

2 mellomtoner

2 delefiltre

Og et treveissett betår da av.

2 diskanter

2 mellomtoner

2 midbasser

2 delefiltre

Om du skulle fundere på en løsning med sub under dashen og plassen ikke er allverden kan muligens akkurat Morel ha svaret også der med sitt HCW element. Les mer om denne her.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, billigst mulig er jo et relativt begrep.

Elate 9-3 settet koster veiledende kr. 9340,- Du finner link til det og mer nederst i innlegget over, har retta linken nå ;)

Du skulle imidlertid slippe å bekymre deg for å handle inn sub med det første om du velger dette.

Uansett er det bedre med ett skikkelig toveissett enn et billig treveissett.

Her som med alt annet får du det du betaler for.

Men det er ikke slik at du ikke kan få trøkk av toveissett heller.

Det kan bli overraskende godt trøkk ut av en skikkelig montert 6.5" og i ditt tilfelle vil den bli montert "in your face", noe som burdte gi meget bra resultat lydmessig.

Så jeg vil personlig anbefale et skikkelig toveissett om du anser prisen på Elatesettet til å være for høy.

Vil anbefale at du gjør følgende:

Avgjør størrelse på komponentene du skal ha i dashen.

Bygger dashen.

Så går du til innkjøp av saker du trenger i følgende rekkefølge:

Komponentsett og spiller.

(Pioneer har stødige saker Designet og egenskapene til P77MP er absolutt snadder både for øye og øre.)

Avgjør hvilke(n) sub(er) du skal ha.

Handler inn forsterker og kabling dimensjonert etter valg av sub(er) og komponentsett.

Glassfiber, resin ++.

Bygge subkasse tilpasset suben(e).

Kjøper sub.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf?

Blir nok et toveissett da ja...

SKAL bli ferdig med stammen til dash'en i dag :D

EDIT: Har tenkt litt på det, og med tanke på midt budsjett(konf. penga er budsjettet:D), og at jeg kansje får sommerjobb neste år, får meg nesten til å kjøpe biltema sitt i første omgang(798,-), og heller smelle no onrt'li inn når jeg får råd :D

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i sammenheng med andre komponetsett i samme kvalitetsskikt så er det faktisk ikke ille i det heletatt ;)

Men du har jo alltids Pulse settet til 2090,- det er jo også å anbefale.

Du får ha lykke til med bygginga!

Sjøl så setter jeg kurs for sjøen med wakeboardet under arma nå.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det endte med at jeg spratt ut i garasjen og tok to bilder :hammer

lr_dash_for_img_3128.jpg

lr_dash_for_2_img_3127.jpg

Litt forklaring:

Den svære sponplata skal liksom være "bunnen" i formen, men "bunnen" skal enda bygges 16,5cm skrått opp, så den dekker de grå luftinntakene også(men disse blir det seff åpning til i dash'en :p)

Hm! Når det gjelder midt konsollen? Hvor god plass klarer du å få der??

Klarer du f.eks. lage en kasse der på ca 12 - 15L så har du plass for 10"

Lufte kanaler kan du legge ved siden av kassa og var me apparatet er vell helt øverst på disse?? kanskje du kan vinkle den litt anderledels for å få plass.

I og med at du skal lage nytt så er det utrolig mye du kan få til ved å tenke ut på forhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider