Gå til innhold

Høyttalere foran?

Ranger emnet

Go-carter

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden du planlegger skikkelige saker når gryna kommer rullende er det jo bedre med noe lyd enn ingenting, men kjøp heller noe brukt om du finner det ;)

Vinklingen av elementene kan du eksperimentere litt med, men prøv med følgende:

Monter diskanten over mellomtonen.

Sikt inn mellomtone og diskant inn slik at en tenkt linje fra sentrum av elementene krysser hverandre mellom nakkestøttene i ørehøyde.

Følger du lista jeg mekka lengre opp har du iallefall en logisk rekkefølge å forholde deg til. Less is more og kvalitet over kvantitet er også etpar stikkord å legge seg på minnet :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, regner å bli ferdig med forma i løpet av uka, så med litt god tid håper jeg å få støpt dash'en i løpet av 2 uker :D

Skal eksperimentere litt med diskanten ja:D

Ellers takk for mage kloke svar fra dere alle :D :magic

(også et av de forhåpentligvis siste n00b spm: hva betyr "vas"? Står vas 9,4l) elns på biltemasia, er det volum på kassa? alacocaina

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har _ekstremt_ dårlig tolmodighet, endte det med en tur til biltema i dag :P

Ser faktisk ganske bra ut, står ikke biltema noen steder :D

Men det som var litt "nedtur" er jo at det bare er 60W, eller holder det? :S(hver woofer er oppgitt til max 60w, 85db og 4ohm)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(også et av de forhåpentligvis siste n00b spm: hva betyr "vas"? Står vas 9,4l) elns på biltemasia, er det volum på kassa? alacocaina

Definitions:

Re Electrical resistance of voice coil

Fs Resonant frequency of loudspeaker moving mass (in free air)

Qes Electrical Q of loudspeaker

Qms Mechanical Q of loudspeaker

Qts Total Q of loudspeaker

Vas Equivalent air volume of moving mass suspension

http://sound.westhost.com/tsp.htm

edit: står mye her som kan være veldig nyttig å vite for mange. :) http://sound.westhost.com/articles.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å spørre om tanken bak bilvalget? Skal den brukes til terrengkjøring, hverdagsbruk eller gårdsplasscruising? Å få lydkvalitet i en stillestående cab kan være utfordrende nok, i en åpen Lændis-kriger bortetter veien i 80 km/t ser jeg endel andre problemer i tillegg. :D

Men er definitivt et spennende prosjekt! :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, enda et n00b spm, i DETTE settet fra biltema, hvor det er 2 subber og 2 diskant, hvor bør jeg montere sub'ene?

Dette settet innholder overhodet ingen subber. Et element med betegnelsen subbass, er laget for å flytte større mengder luft ved dypere frekvenser. Dette settet inneholder bassmellomtoner og diskanter.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rævva saker, men du falt for egen utålmodighet denne gangen.

Se på det som en billig lærepenge, hehe :hammer

Blir nok bedre saker å få når du får litt å handle for, da blir det så bra atte ;)

Dette syntes jeg var slemt sagt Yngve....................he he

Disse settene fra Biltema konkurrere lett med flere komposett på markedet opp mot 2000 kr. Dem er overhodet ikke noe værre enn annet OEM produset utstyr man finner fra flere kjente merker.

Dem som i så måte hevder at det er bedre å kjøpe et dynabel komposett, vet lite om hva dem prater om.

Det finnes masse bilstereo på markedet i dag som er værre enn det du får på Biltema, også fra større merker.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Nå fikk jeg en ubendelig trang til å presisere at ting som kommer fra asiatiske land slett ikke trenger å være noe dårligere enn ting som er produsert hverken i USA eller Europa. Både Kina, Japan, Taiwan osv. besitter svært mange meget dyktige ingeniører og konstruktører. Det bør holde å ta en titt på noen av produktene som har sin opprinnelse fra disse områdene. For det å lage Hifi, det kan dem.

Men jeg er helt enig i at mye av det som produseres også er noe billig svineri man bør holde seg unna. Kvalitetssikring og konsistente produksjonsrutiner er også ofte noe de ikke bryr seg så veldig mye om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider