Gå til innhold

et par tips

Ranger emnet


sebschneid

Anbefalte innlegg

Jeg er vel en som lærer av sine egne feil. Så jeg tenkte at jeg skulle delle mine erfaringer med dere så slipper dere å gjøre det samme :hammer :hammer . Her tidligere i vinter brendte jeg et stempel pga slangen til turbotrykkstyringen røyk. Lærdom: bruk skikkelige slanger og slangeklemmer til slike installasjoner uten unntak!!!

Vel vel, noen timer skruing så var dette fikset. Men så kom neste tabbe. På sommertreff i mo i rana skulle jeg debutere på bane. Etter flere street legal drag løp, som jeg har vunnet alle sammen, så har ladetrykket blitt skrudd opp mer og mer for hver gang i kampens hete. Og selvsagt ikke blitt skrudd ned igjen i etterkant. Jeg tok mine forhåndsregler med tanke på bensin, målte med breidbandslamda. Men..... etter 2 runder på acr...... vel, jeg har ikke sett en røykmaskin lage like mye røyk som min bil gjorde. Der røyk et stempel til. Lærdom: Selv om et oppsett funker på 200 meter, så trenger det ikke å funke på bane. Og, ikke ladd 1,6 bar hvis du ikke har en skikkelig intercooler. dette er en ombygd GTX, å det eneste som fortsatt er GTX er nettopp intercooleren og det er ikke rare greiene.

2004 BMW M3 (sommerbil)

1993 Mazda 323 GTR (vinterbil)

2005 Yamaha RX1 tubo ic (snøscooter)

2006 Artic Cat M7 162" (snøscooter)

2006 Yamaha YZF R1 SP (motorsykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var sure greier. :shake

Regner med at bilen straks kommer på veien igjen. :)

Akkurat pga dette at jeg har kjøpt inn A/F-måler, som egentlig er en litt utrygg men samtidig billig "forsikring", samt at jeg skal få kjørt bredbåndslambda-test hvis jeg skal skru opp turbotrykket til uante tilstander. Er ikke helt sikker på hvor stor effekt den originale intercooleren tåler (-noen som vet?), men jeg har alltid hatt som hovedregel å ikke kjøre på høyere turbotrykk enn 1 bar med original intercooler.

Tviler på at den lille Donald-pocketen der fremme gir noe ultimat kjøling ved mer enn 240 hk. well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har en original GTR frontmontert intercooler så funker den bedre enn den jeg hadde da. dette var jo en GTX kjøler montert på langs halveis inni motorrommet.

Jeg kjørte 1,6 bar på stripa uten problemer. men på banen skulle jeg nok skrudd ned til 1,2. der er belastningen noe mer langvarig.

 

Hei, dette var sure greier. :shake

Regner med at bilen straks kommer på veien igjen. :)

Akkurat pga dette at jeg har kjøpt inn A/F-måler, som egentlig er en litt utrygg men samtidig billig "forsikring", samt at jeg skal få kjørt bredbåndslambda-test hvis jeg skal skru opp turbotrykket til uante tilstander. Er ikke helt sikker på hvor stor effekt den originale intercooleren tåler (-noen som vet?), men jeg har alltid hatt som hovedregel å ikke kjøre på høyere turbotrykk enn 1 bar med original intercooler.

Tviler på at den lille Donald-pocketen der fremme gir noe ultimat kjøling ved mer enn 240 hk. well

2004 BMW M3 (sommerbil)

1993 Mazda 323 GTR (vinterbil)

2005 Yamaha RX1 tubo ic (snøscooter)

2006 Artic Cat M7 162" (snøscooter)

2006 Yamaha YZF R1 SP (motorsykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår