Gå til innhold

Min 740TIC 88

Ranger emnet


Mogwai

Anbefalte innlegg

hvordan IC er det?? Er den en sånn liten "handy" en som passer rett med den orginale front-leppa?

 

Har sikla lenge på en sånn en... og lurer på om det faktisk lønner seg med en sånn, istedenfor å fylle igjen så mye forran radiatoren.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 317
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

takk mogwai! Den løsningen så ikke så dum ut...kanskje jeg finner en lignende løsning. Sliter med at veldig merkbart effekt-tap etter litt kjøring nå i varme sommerdager.... ic blir relativt varm, hehe. Om vinteren er alt godt....så en større IC er nok tingen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer av mange ting lars, en, kn filteret ditt sitter lukket

du har org ic som er trang.

 

lukket sitter det ikke akkurat...det kommer frisk og fin luft dit sålenge bilen er i gang.

Dog, IC'en er neppe 110% hehe.... og blir som mowagi sier, varm... og må kjøles ned før den gir stor nytte for seg igjen.

 

Men, detta er litt offtopic, så vi lar den ligge død der;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det vel dags for en liten update....

 

DSC00024.jpg

Luftfilteret kommet på plass HER. Rør og slange bak til turbo.

 

DSC00025.jpg

DSC00026-1.jpg

 

Her lager vi triggerhjul til veiva. Stor takk til kompis Ola som er maskinarbeider ;)

 

DSC00028.jpg

 

DSC00029.jpg

Avstandshylser til hjulet...

 

DSC00030.jpg

 

Pussig kar... Ford-mann som driver og trimmer Sierra står i OMC T-skjorte og lager "performancedeler" til Volvoen min :P

 

DSC00034.jpg

DSC00035-1.jpg

DSC00036.jpg

DSC00039.jpg

DSC00040.jpg

DSC00041.jpg

Sjekket med måleuret, og det var littegrann kast. Etter å ha sjekket over at alt var som det skulle, dreiet vi av tennene rundt slik at det ikke var kast lenger. Håper ikke tannhøyden ble for liten til slutt, da blir det en liten drittjobb å frese.

 

triggerhjulmontert.jpg

 

Montert på bil. Nå gjenstår brakett for giver, og en DEL annet småtjafs!

 

DSC00012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC0023.jpg

 

DSC0024.jpg

 

Som dere ser er oljekjøleren hengt noenlunde på plass, men skal stives frem mot festene til intercooleren eller noe lignende.

 

Ang. trykkrørene har jeg nå alle retningene klare slik som det står nå, og motor og div blir nok sikkert startet opp også med den setupen. Men ta det med ro, mest mulig skal sveises sammen slik at det bare blir det mest nødvendige med silikonskjøting. Mindre muligheter for lekkasje og akkurat nok til å ta vibrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... og i dag har jeg fått montert givere og kabling til oljetemp og oljetrykk.

 

Det var virkelig på HÅRET at det var plass til trykkgiveren der jeg monterte den, skrudde ut den set-skruen som tetter i front der de har boret ut oljekanalen bakover hvis dere skjønner.

DSC00143.jpg

 

DSC00141.jpg

Her opererer jeg litt instrumentpanel. Inngangsprintkortet hadde knekt på det som hørte til bilen, så siste tiden har jeg brukt instrumentpanelet fra delebilen jeg hadde med fjollete jalla hvite skiver type hjemmelaget. Var jaggu godt å få på plass noe skikkelig igjen.

 

DSC00142.jpg

Så monterte jeg tempmåler - tenkte at det her måtte være det nærmeste man kan komme original dasj...

 

Giveren til denne er Volvo original bunnpanneskru med stikk til oljetemp, men måleren som hørte til dette er ikke å få fra Volvo lengre. Derfor har jeg kjøpt en vanlig VDO måler, da selve giveren er VDO og forhåpentligvis er ganske standardisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CIMG0011.jpg

 

Tenkte jeg skulle hive ut litt info om bilen min

 

Bilen er en original 740TIC 88 modell, med følgende mods:

 

Motor/drivlinje

 

- B230FK 1998mod. blokk og topp, T kammen byttet ut med en A.

- 940 eksosmanifold og lettere oppgradert Garrett T35 (escort cossie) turbo montert (forrige eier av turbo bremset 315hk på 1.6bar.)

- Alu IC montert, original-ic kjøler dårlig og har en tendens til å sprekke når du bikker 1 bar...

- forsterket trykkplate og 6-puckers såkalt "sinter-clutch" montert, så nå tar jeg vel enda flere m46girkasser :\

- Diffbrems type Dana Truetrack på vei, driitlei av enhjulstrekk

- Akkurat montert 465cc dyser og 3"lmm fra 535i, ikke innstilt enda, så bare daffer rundt. Ved cirka 1,5 bar skal det være 270hk med dette oppsettet.

- Chip fra David Mattson i Sverige, mannen som visstnok drar ut mest av motronicstyrte biler der borte

- Åpen dump type Nitto. (siste gang jeg kjøpte noe fra Fast Guy )

- 3" Eksos hele veien med 1 demper

 

Interiør, anlegg osv:

 

- Byttet det røde stygge originalinteriøret med sort delskinn fra en 85 mod delebil.

- DVD spiller og skjerm

- Pioneer 8600 spiller

- Pioneer 6,5" frontsett med egen frittplassert diskant

- Pioneer 6x9 bak

- 2x10" Swiss Audio Subber, Swiss Audio 1500W RMS monoblokk

- Lanzar Audio Neo2x150 forsterker

- American Legacy 2kanaler forsterker

 

Eksteriør

 

- Senket med Sachs r-sport fjærer og Bilstein Sprint

- Eiker 7,5x17" felger med Goodyear Eagle F1 215/45/17

- Helrøde baklys + refleksplate

- Volvo's Add-on styling til front, sideskjørt og hekk

- Orig. Volvo 740 Vinge

- Samtlige ruter bortsett fra frontruta tonet med 43% Solfilm fra CD Cardic

- Egenkomponert grill

- Bulket panser som snart byttes ut når jeg får lakkert det fra delebilen. (noen som har et tips til hvem som vil gjøre sånt billig?)

- Hvite blink og øyelokk foran

 

 

Litt forskjellig har forandret seg siden dette bildet, kjørte med litt mer originalt motoroppsett osv... skal prøve å få hive opp litt nye bilder etter hvert...

 

1,5 bar for å nå 270 dok. hk??

Har selv en 83 mod 760 TIC med B23et motor som benker 304,7 hk ved 1,1 bar. Burde vel klare godt over 300 ved 1,5 !!??

Det som er gjort med min motor er: trim luftfilter i stål, 3" eksos, større dyser, T3 turbo, Større luftslanger i motorrom, høytrykksbensinpumper, chip og div småting. Det første eg gjorde, var å fjerne lufta fra veivhusventilasjonen som går inn i luftfilteret. Kald luft skaper gamp i en turbomotor, ikke varm oljedamp:)

Større eksosentiler gjorde dessuten susen, for MYE raskere å få max turbotrykk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår