Gå til innhold

Min 740TIC 88

Ranger emnet


Mogwai

Anbefalte innlegg

Lenge siden update nå!

Holder på å skrur sammen igjen motoren etter at toppakningen gikk forrige uke, noe som resulterte i at to frostplugger spratt ut (sikkert vært ute når blokka har vært overhalt før den var i mitt eie) og jeg la igjen en satans stripe kjølevann.

 

Grunnen til at pakninga gikk var nok at jeg hadde brukt B21ET pakning mot 531toppen som i tillegg til å være til en 2.3liter er portet, og rundt innsugsventilen ble det da litt dårlig med trykk på stålringen i pakningen. Bilde av forbrenningskammeret følger, det er forøvrig ikke jeg som har brukt skjærkantpakning:

 

DSC00357.jpg

 

Hadde toppen inne til sjekk på GMG Service, og hadde heldigvis ikke vridd seg selv om jeg faktisk måtte kjøre et lite stykke før jeg kunne sette fra meg bilen og bli tauet (farlig å bli stående der jeg sto)

 

 

Venter nå på pakning mellom eksoshus og baklokk på turbo, og to nye frostplugger fra Volvo.

 

Etter det er det bare å skru på eksosmanifold og skru turbo mot downpipe osv, og helle på olje+vann og starte opp for å varmkjøre. Om jeg har nok tid denne uka er den nok på veien igjen til helga klar til mer pisking!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 317
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøvetur i dag etter å ha etterdratt toppen...

 

Gikk som faen det ;)

 

Leverte triggerhjulet til faren til en kompis av meg i sted, slik at han får dreiet over det. Ble nemlig et sår på en av tennene når hjulet gikk i bakken for en tid tilbake. Hatt litt problemer med feiltenning pga det, håper på å bli kvitt det nå!

 

Men var faktisk ikke noen problemer når jeg var ute og kjørte i sted. 1.1bar til 6-7k rpm uten å mukke.

 

Noen vil kanskje fortelle meg om at jeg må kjøre inn toppakninga osv nå, men i så fall HVORFOR? En pakning er da vel en pakning? :boxing

 

:) stay tuned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaaaa.... på tide å legge ut litt mer her.

 

Jeg har, som noen kanskje har forstått, vært litt smålig skuffet over motorens karakter, og prøvd ganske mye frem og tilbake.

Turboen har ikke hatt fullt trykk så tidlig som den burde, og effekten har kanskje endet i mottrykk på topp pga eksosmanifolden jeg kjører med.

 

I dag da jeg skulle prøve å bytte til en K-kam jeg hadde liggende fant jeg mest sannsynlig ut hvorfor:

 

Kammen som har stått i har 11.1mm løft på innsug og 11.4mm løft på eksos, noe som ikke blir brukt så mye i dag, men var vanligere før. Dette i tillegg til synbart mer durasjon på kammen gjør det til en kam du kan dra på mye turtall med en liten eksosturbin. Øyvind kjørte med en turbo med mindre eksosturbin cirka samme size kompressor, omtrent som den såkalte "gruppe-a turboen"

 

This makes sense.

 

K-kammen som skal i har som kjent et løft på 11.95mm både inn og ut, og er kjent som en relativt sint kam. Volvo leverte jo tross alt 2.3motorer med K-jetronic og 140hk med denne kammen (Canada, etc), og jeg vil få en høyere sugemotoreffekt - og så vel utprøvd som denne kammen er til turbobruk har jeg nå fått litt høye forventninger igjen

 

Ble anbefalt å sette denne til å ha 1.5-1.8mm i løft på fjerde sylinderens innsugsventil ved ødp (ja jeg har just. kamdrev), da Volvos nullpunkt kan variere noe på denne.

 

Mr POFFS hadde jo 440hk/600nm? på denne kammen på 2.3'en sin som han sladda rundt med på Rudskogen for noen år siden.

 

NÅ skal da vel 350hk kunne passeres?!

 

Hadde fått testet dette ikveld hadde det ikke vært for at jeg må ha et nytt shims til nye kammen, hadde ingenting som passet. Alle var for store Får krysse fingrene for at Volvo har på lager i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JADA!!

 

Bilen drar nå som faen!

 

Fikk samme fart opp tunnellen her hjemme som en 200sx s14 med 280hk på hjula får. Var 5km/t ifra turtallssperra i 5.gir ;)

 

Og dette er på 1.2-1.3bar... Mye vil ha mer, men fy søren dette ga mersmak. Getragen som står i (262cr) skal i vinter mest sannsynlig byttes ut med 265'en jeg har stående, slik at jeg får litt lengre gir. 4500-6500 er litt kort å dra på, når bilen tydeligvis drar bra fra 3500-7000!!

 

Ang just. av kam prøvde vi først 1.8mm løft ved ØDP, men jeg retarderte den en kamgrad eller to på feelingen, da smalt det til mye hardere ved cirka 3500, og dro lenger. Med kammen stilt på 1.8mm løft v/ødp så man klart på rpm kurven at det begynte å gå sent etter 5500.

 

FYTTE H.... som dette må dra når jeg får komme meg opp på 1.5/1.6bar !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe høres aldeles nydelig ut det her! sånn som nå, har du da ca 0.8-1mm løft på inn på 4'ern på öd da? lurer på om jeg og må skaffe meg en k kam da..hmm.for min turbo skal jo ikke høre til å komme noe særlig mye seinere enn den din, så det kan jo ikke bli så fælt..

 

*har forresten gitt opp hele den den jævla svinhjulssensoren..var å henta med meg en fordeler med hal sensor igår, som jeg måtte kose og lime litt og sånn på.. så skal til å prøve med den i dag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe høres aldeles nydelig ut det her! sånn som nå, har du da ca 0.8-1mm løft på inn på 4'ern på öd da? lurer på om jeg og må skaffe meg en k kam da..hmm.for min turbo skal jo ikke høre til å komme noe særlig mye seinere enn den din, så det kan jo ikke bli så fælt..

 

*har forresten gitt opp hele den den jævla svinhjulssensoren..var å henta med meg en fordeler med hal sensor igår, som jeg måtte kose og lime litt og sånn på.. så skal til å prøve med den i dag:D

 

Retarderte litt fra 1.8mm løft v/ødp, så er vel kanskje 1.5/1.6 nå?

 

Målte den til rundt 1.2 med originale kamdrevet fra Volvo.

 

Kunne nok ha fått enda litt mer guff på topp hadde jeg hatt en steg 3 eksosdel og ikke steg 2, men nå er det grym respons til å være lavkompa 2.1 ass! Drar på tværa på 1., 2., og 3., rundt 3500 når det er vått uten å clutche. Og da sitter den GODT på veien i forhold til en gjennomsnittlig 740.

 

Gleder meg til å kjøre faenskapet på tørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår