Gå til innhold

Howto: Porting av wastegate på GT-R

Ranger emnet


ochagenes

Anbefalte innlegg

Går utifra at man greier å få turboen av bilen sjølv. Her er hvertfall ei rask sjekkliste for det:

 

* Av med radiator. Mykkje lettere å jobber når man faktisk kommer til.

* Ta av plugger til Lambda og til magnetventilen for trykkstyring. Av ein eller annan grunn har mazda bestemt seg for at den delen av pluggen som henger fast er den delen som går ned til eksos/turbo. Så vær litt opps på det, så man slepper å stå med alt i hendene og to stramme ledninger.

* Demonter eksos, og man tar av elbow'en her så slepper man styret med lambda-ledningen.

* Så er det bare å begynne å løsne vannslanger og oljeslanger. Om bilen har stått litt så er det ikkje noko olje inne i turboen i heile tatt. Min hadde stått i 2mnd, og da rant der hvertfall ikkje ut noko olje ;)

* Så er det bare å begynne å skru eksosmanifoilden av bilen. Vær obs på at turboen er festa til blokka på undersiden i tilleg til eksosmanifoilden.

* Ta alt av, kan være litt trangt rundt kjølevannsrør ol, men det går seg til...

 

 

Da begynne morroa, demonter elbow og manifoild frå turbo'en. Er vel strengt tatt ikkje nødvendig å ta av manifoilden, men det gjer jobben lettere. om man vil spare de 133kr som pakningen mellom manifoild og turbo koster så lar man vær.

 

Da er det berre å begynne å få eksoshuset demontert frå resten av turbo'en. Skru av klemmen mellom eksoshuset og senterdelen. Finn fram ein gummihammer og slå på siden av flensen mot manifoilden frå vinkelen på bildet

 

DSC00002-512x384.jpg

 

Dette krever muligens eit par slag, men den løsner til slutt.

 

Da får man dette:

 

DSC00003-512x384.jpg

 

Da er det berre å sette i gang med å borre større hull i wastegaten.

 

DSC00004-512x384.jpg

 

Husk å ta med 10 kg med tålmodighet, for dette tar tid. Eg ga opp å bruke skrumaskin og fekk tak i skikkelig verktøy. Noko ala ein gigantisk dremel på 230V laga av hitachi.

 

Når man så har reist på butikken eit par ganger for påfyll av cola og tålmodighet så ender man opp med noko ala dette:

 

DSC00005-512x384.jpg

 

Har desverre ikkje direkte før og etter bilder, men man ser forskjell på bildet med skrumaskin og det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er åpningen orginalt, og hvor stor skal den være etter porting?

Har ikkje eksakte mål hverken før eller etter, men er snakk om økning på over 5mm i diameter.

 

eg va øvebeviste om atta wasegaten bare slapp eksosen forbi turboen. Dermed så forstår eg ikkje vitsen me å lage større hål i wasegaten.

forklar meg det.

Bli kvitt eksosen fortere? eh? er det eg som er treskalle ?

Ja, for å bli kvitt eksosen. Orginale hullet i wastegaten er for lite, så man får totalt ukontrolerbart turbotrykk. Grunnen til at man porter den er for å få ein smule meir kontroll over trykket. Eg håper på å hvertfall få trykket under 0.8.

 

Om man vil ha meir trykk så gå man for ein eller annan form for boost-controller, då har man hvertfall kontroll over trykket.

 

TAKKER!

 

denne howtoen har jeg lenget etter.

og nå har du 1.1bar fra 3500? og ikke stigendes 0.5-1-1?

Heller det motsatte, 0,5 frå 3k og minst mulig stigning. Wastegaten leder eksos utenfor eksosturbinen, som betyr mindre, men meir kontrolerbart trykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper å få portet opp Wastegaten min i helgen, siden bilen er nå demontert likevel.

 

Leste på det Engelsek forumet at en merket av rundt "lokket" når det var lukket. Og så portet man slik at man hadde 2mm klaring til denne streken.

 

Noe man bør være oppmerksom på når man holder på?

Holder det å blåse støvet vekk med trykkluft når man er ferdig, eller bør tette igjen noe steder der støvet ikke bør komme?

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper å få portet opp Wastegaten min i helgen, siden bilen er nå demontert likevel.

 

Leste på det Engelsek forumet at en merket av rundt "lokket" når det var lukket. Og så portet man slik at man hadde 2mm klaring til denne streken.

 

Noe man bør være oppmerksom på når man holder på?

Holder det å blåse støvet vekk med trykkluft når man er ferdig, eller bør tette igjen noe steder der støvet ikke bør komme?

 

Burde være rett fram. Men være litt obs på at klaffen kan skli litt fram og tilbake på armen.

 

Så lenge du fjerner eksoshuset frå turboen så er det ikkje så mange plasser støvet kan gøyme seg, så det holder å blåse med trykkluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår