thorh Skrevet August 27, 2005 Rapporter Share Skrevet August 27, 2005 jeg skal ha toppen min på planing på mandag.. skal slipe 2mm.. så lurer jeg på, hvor mange hester til vil jeg komme til å få?? jeg har en mondeo 95 2.0 16v (136hk) Siter [x] 95 Ford Mondeo 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet August 27, 2005 Rapporter Share Skrevet August 27, 2005 2mm? har du kalkulert hvor høy komp du får ut av det? trenger jo ikke få så veldig mye mer hk.. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thorh Skrevet August 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2005 2mm? har du kalkulert hvor høy komp du får ut av det? trenger jo ikke få så veldig mye mer hk.. mvh, stig ok.. aner ikke.. bare kjører jeg...:) åssen regner du ut det da?? Siter [x] 95 Ford Mondeo 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 Regning: VK - (pi * D2 delt på 4, * L) VK= Volum kompresjon PI = 3,14..... D2= diameteren på sylinderen opphøyd i andre L = mm du planer Så tar du nytt komp volum ganger med hundre og deler på originalt komp volum. Da får du prosent komp i forholt til originalt Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dodge_polara Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 du får ca. 1 poeng mer pr. mm! har du 8:1 nå, får du 10:1. du vil få 14.3244232323hk mer! det blir jo helt supert! ingen kan si nøyaktig hvor mye hester 2mm planing vil gi, men du vil nok merke det. alt kommer an på tilstanden til motoren! vær klar over at høy kompresjon er en belasting for motoren! med den originale kammen, og om du får 10:1 i kompresjon, vil du få ett sinnsykt sylindertrykk! du må også få laget deg grenrør, større eksos, og en bedre kam! DA vil du merke endel... send toppen til meg, så får du den portet og cheers du må nok gå over til 98oktan også... jaja...TRIMMING ER GØY! men V8 og trimming er GØØØØY!!! cheers cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 Er du heldig forsvinner squish-området, og du taper en hau med HK. Ikke plan før noen som har peilig har vurdert den. (Squish-området er områder i planinga som er en del av forbrenningskammeret og som sammen med stempelet(mot øvre dødpunkt) lager turbulens og tvinger forbrenningen mot midten av forbrenningskammeret.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dodge_polara Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 men squish-området, forsvinner jo ikke ved planing! du bare flytter det lenger opp i toppen! det blir liggende på samme plass?! resten av forbrenningskammeret kommer jo lenger "ned" ved planing! det eneste du må passe på, er at ventilene ikke tar i stempelet! du vil få mere økning i hestekrefter(som alle er så opptatt av) om du øker fra 8:1 til 9:1 , enn fra 9:1 til 10:1. om du øker fra 8 til 10:1, vil jeg tro du kan hente ut en 4-7% effektøkning. BARE PLAN! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 Når squish området flyttes nedover, forandres turbulens vinklene uansett hvordan du ser på det. Turbulensen går ikke bare opp og ned, også på skrå. Ved planing av topp, burde kam skiftes, for at temperaturene i sylinderen blir høyere, og fare for brenning av ventiler blir større. Da kreves lengere åpning av spyleventiler for å senke temperaturen igjen. Også tenk på tenning så du ikke får etterbrann, eller for stor fortenning. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dodge_polara Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 ok, dette blir nesten en diskusjon... alle har sine syn, så her presanterer jeg mitt!ikke noe forsøk på å skape sur stemning.. -man flytter jo ikke squish-området ved planing! ,med mindre det ligger langt opp i toppen! somregel ligger det kant i kant med resten av underkanten på toppen, og uansett hvor mye man da planer, vil squish området ligge i underkant av toppen,altså på samme plass mange motorer har uansett for stor avstand fra stempel til squichflaten! blir det over 1,1mm, mister man mye av effekten!, kommer man under 0.8, er faren for at stempelet slår i toppen ved høye turtall tilstede. ideelt legger man seg mellom 0.9 og 1.1 det er muligens sant at turbulens-vinklene som du kaller det forandres ved planing... JEG mener det betyr INGENTING om lufta går opp eller ned, eller hit eller dit, for den har ikke så mange plasser å gå! -hensikten med squish er jo blandt annet å skape turbulens!når stempelet nærmer seg toppen, og squish-avstanden minker, skyves luften derfra og mot området der tennpluggen er, for å få en bedre flammefront! denne turbulensen blander bensin/luft-blandingen bedre + luft i fart blir kaldere, man får en lavere temperatur i forbrenningskammeret! en annen ting er og at når stempelet kommer så nært toppen, kan det avgi varme til toppen, som også er et pluss. blir quenchen for stor, mister man mye av efekten på alle disse områdene! enig i at du bør skifte kam også, for å få mer ut av kronene som planing koster! men begynner man slik, må man igjenn ha nytt innsug, nytt eksosanlegg osv,osv. trimming er ikke så skummelt og farlig som mange tror, det er bare det at så utrolig mange trimmer på feil måte! Daniel Krüger - Krüger Performance Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.