Gå til innhold

en on axis & en off-axis til diskanter?

Ranger emnet

190e

Anbefalte innlegg

Hvordan virker dette ved å bruke to sett med diskanter i bilen med slik funksjon?

At ene er vinkelt imot lytteren i 90 graders vinkel fra og andre i fra 90 graders vinkel fra lytteren...

Etter det jeg har skjønt , så må man bruker 2 forsterker på dette. Altså 1 på hvert par siden ene paret skal ha lavere effekt..

Fikk forklart om fra jeg har kontakt med i Sverige..

han skriver dette:

En emot lyssnaren o en i nittio graders vinkel ifrån.Det behövs 2 slutsteg för den som är off axis ska ha lägre effekt (dvs den som är 90 grader ifrån lyssnaren)

en on axis o en off-axis

PS! er det noen som er ute etter skikkelig High-End Sony spiller med alt innebygd - Har kun 3ways filter!

Ta kontakt da jeg har en bekjent som har en til salgs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent umiddelbart høres dette for meg ut som et slags forsøk på å skape en eller annen form for "kvasi-surround" eller å øke den oppfattede bredden på lydbildet...

Jeg har ingen erfaring med dette typen montering så jeg kan ikke si noe konkret hverken for eller imot, men jeg tror det vil skape flere problemer (fasefeil, uheldige refleksjoner, utfasninger osv) enn det løser.. Det KAN nok settes opp så det, som nevnt over, bredder lydbildet på en kunstig måte, men spesielt RIKTIG blir det nok ikke.. Alt er opp til om den som bygger/lytter liker den type lyd eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner..

Etter det jeg har skjønt på han som bygde dette i bilen sin , funka skikkelig bra og fikk et veldig bredt lydbilde forteller han..

Han brukte 4 stk Scanspeak diskanter til dette formålet.. men han fikk hjelp av en kar som har "guld ører" for lyd i bil/hjemme stereo til å stille inn dette..

For å si det slik , er det en av de svenske PM gutta... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner..

Etter det jeg har skjønt på han som bygde dette i bilen sin , funka skikkelig bra og fikk et veldig bredt lydbilde forteller han..

Han brukte 4 stk Scanspeak diskanter til dette formålet.. men han fikk hjelp av en kar som har "guld ører" for lyd i bil/hjemme stereo til å stille inn dette..

Da tror jeg faktisk du har fått den hjelpen du trenger.. Det var i XCS SAAB`n de hadde det slik. Med Genesis og XCS spiller, mener jeg å huske.

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner..

Jeg er svært skeptisk til slikt. Man oppnår ikke nødvendivis et reelt bredt lydbilde, men den illusjon av sådan. Faren for fasefeil er overhengene. Jeg har vært inne på tanken å benytte 2 eller flere diskanter selv, men ikke på den måten du her forespeiler, men som et middel for å begrense den vertikale spredningen.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider