Gå til innhold

Motor i Carina 2?

Ranger emnet


bjaa

Anbefalte innlegg

Hallois

 

 

Morfar har en 1989 modell Carina II xl EFI 16v, og det jeg lurer på er hva slags motor er det i denne igrunn? Lurer fordi jeg har tenkt å kjøpe den etterhvert, men står ikke noe i vognkortet ser det ut som, så jeg bare lurer litt hva slags motor det er i den.

 

Takker for svar

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95 Hk... legg på 10 mer om du har EFI. Ellers så er det greit dreiemoment på disse for det, og twincam :), selv om det er av smal type så du plager motorn om du absolutt skal ligge på rødlinja.

 

Uslitelig bil da, så om du ikke vil tilbringe mye tid i garasjen så er Carinaen et godt valg cheers

 

Edit: det er 66 kW i den motoren som er ca 90 gamp... ikke 95

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke twin cam, men noe som heter dobbel cam. Konseptet er at det er 2 cam aksler, som på en twin cam, men bare 1 blir drevet av reim. Den andre cam'en blir drevet av den første via tannhjul/drev.

 

Begge av disse Carina II'ene som kom 88-92 er EFI.

 

Det er 8 forskjellige utgaver, hvis en skal gå inn i det dype, selv om Toyota bare opplyser om 4 forskjellige.

 

Fra 88-89 kom det 1,6XLi Sedan, og Combi, og 2,0GLi Sedan og Combi. Ved skifte 89-90 så bli fargene litt forskjellige, og noen små ting ble endret.

De største forskjellene utenpå, er vel at blå fargen ble litt mer blå, og pyntelista som går rundt hele bilen fikk en liten crom list, istedet for å være helt svart. Innvending så var det hovedsaklig GLi som hadde mest endringer. Denne fikk da el. vinduer, takluke, sentrallås, og ABS. Ellers er bilene indentiske, så og si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke twin cam, men noe som heter dobbel cam. Konseptet er at det er 2 cam aksler, som på en twin cam, men bare 1 blir drevet av reim. Den andre cam'en blir drevet av den første via tannhjul/drev.

 

Joda, skal gå med på denne.. :D Men i utgangspunktet er det jo egentlig en marginal forskjell, bortsett fra at den ene kammen roterer motsatt vei og at vinkelen mellom ventilene på innsug og utblås blir smalere. Resten av toppen bygger på samme prinsippet.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Toppen fra en 4A-GE passer da (altså en GE topp), men det koster gjerne mer enn det smaker. Lettere å få tak i en hel motor og et par webere om du ikke vil skifte ledningsnett og masse annet som lett vil koste deg masse penger. Mange løsninger der ute i den store verden :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår