bopedal Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 Parkbremsen har ved noen anledninger over et tidsrom på 1-2 år hengt på etter at bilen har stått flere dager med brekket på. Nå sist kjørte jeg en mil før jeg oppdaget at høyre brems hang litt, og da røk det og var temmelig varmt. Fikk banket klossene tilbake (ser ut som det er indre som sitter på) så det gikk an å kjøre hjem. Har hatt av caliperne på begge sider og smurt de lange boltene som de beveger seg langs med kobberpasta. Ser ut som ting fungerer greit nå men hvem vet hvor lenge? Noen som har lignende erfaringer eller tips om hva som kan gjøres? Møller skal ha 1860 kr pr stk for nye calipere, så det vil jeg i det lengste unngå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 29, 2005 Rapporter Share Skrevet August 29, 2005 Typisk tegn på at calipperene er defekte er at parkbrems henger eller ikke fungerer i det hele. Dette såfremt det ikke er wiren til håndbremsen som henger. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet September 14, 2005 Rapporter Share Skrevet September 14, 2005 Det er bare å bytte kalipper. Hvis armen som bremseveieren sitter på ikke trekker seg tilbake er må du bytte. Du får pant for de gamle kalipperne. Ikke kjøp orginalt, for de uorginale er nemlig gamle orginale kalippere.. Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tmatre Skrevet September 15, 2005 Rapporter Share Skrevet September 15, 2005 Er ikke noe problem å overhale kalipperen selv heller dersom det er parkbrems armen som sitter fast Siter 85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL 63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Er ikke noe problem å overhale kalipperen selv heller dersom det er parkbrems armen som sitter fast Flott hvordan gjør vi det da? Har du noen tegninger og forklaringer på lur :) Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Flott hvordan gjør vi det da? Har du noen tegninger og forklaringer på lur :) AUDI har aldri fått til å løse det problemet.. alle jeg kjenner som har Audi har slitt med bakbremser. Jeg fikset mine igjen senest for ett pr. mndr siden.. Enkelt og greit.. CRC og bank på brekkarma i 15 minutter til den løsner igjen. For å berge lengst mulig bruk brekket ofte Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet September 21, 2005 Rapporter Share Skrevet September 21, 2005 AUDI har aldri fått til å løse det problemet.. alle jeg kjenner som har Audi har slitt med bakbremser. Jeg fikset mine igjen senest for ett pr. mndr siden.. Enkelt og greit.. CRC og bank på brekkarma i 15 minutter til den løsner igjen. For å berge lengst mulig bruk brekket ofte Mvh :hammer Noen som har klart å spitte kalipperen å få den hel sammen igjen uten å ødelegge noe. Jeg har byttet 2 sett på de Audiene jeg har hatt. Det er altig akslen til handbremsen som ruster fast. Jeg har også brukt mye tid på å slå disse løs med det hjelper bare noen måneder så er det i gang igjen. Så hvis man har et liv vedsiden av å mekke bil så anbefaler jeg at man kjøper nye kalippere. Det er også gjort en liten forbedring på de nye, som vi få håpe hjelper litt. Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet September 21, 2005 Rapporter Share Skrevet September 21, 2005 :hammer Noen som har klart å spitte kalipperen å få den hel sammen igjen uten å ødelegge noe. Jeg har byttet 2 sett på de Audiene jeg har hatt. Det er altig akslen til handbremsen som ruster fast. Jeg har også brukt mye tid på å slå disse løs med det hjelper bare noen måneder så er det i gang igjen. Så hvis man har et liv vedsiden av å mekke bil så anbefaler jeg at man kjøper nye kalippere. Det er også gjort en liten forbedring på de nye, som vi få håpe hjelper litt. Jeg var oppe med dem for noen år tilbake og skiftet alle deler inni. Du får kjøpt rep sett til disse. Står hvordan i manualene du får kjøpt på Torshov, biltema o.l. Disse er egentlig must har du audi :fire: Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FriX-244TiC Skrevet September 30, 2005 Rapporter Share Skrevet September 30, 2005 Det er d ikke bare audi som sliter med.. mange andre bilfabrikkanter som sliter me det samme.. skiftet calippere på accorden til svigers her om dagen..akkurat samme driten.. å overhale di er slettes ikke dumt.. billi er det jo i forhold til nye.. på min var det så si splitte nye calippere..jeg smører godt inn me kopperpasta vær dekkskifte..grei vane.. å bruke brekke er en fordel jah..trenger jo ikke dra spaken i baksete da:).. bare di bare får lea seg litt... Siter 70`144,99`MB 220Cdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tmatre Skrevet September 30, 2005 Rapporter Share Skrevet September 30, 2005 Her er noen bilder av en som overhaler http://personal.inet.fi/cool/fauwee/index2.html Se helt nederst på siden - bruker du en tvinge for å holde på plass fjæren er alt så mye enklere... Det er til en Passat, men det er nok likt på Audi med "Moderat" motor (opp til Audi S2 for eksempel) PS! Du kan bruke returfjær fra Ford... Husker ikke modell i farten, men antar det er fra Scorpio eller Mondeo Denne er nor kraftigere, som gjør at det er mer bevegelse der bak, og at den ikke setter seg så lett Siter 85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL 63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet Oktober 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2005 Fler som overhaler: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a44/a44.php&var= Montering av smørenippel til håndbrekk-akselen. http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1250/a1250.php&var= Ved feil på bakbrems er det som oftest: 1. håndbrekk-aksel har rustet fast 2. glide-pinnene har rustet fast. 3. selve håndbrekkvaier har rustet fast i strømpen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bopedal Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 (endret) Hei og takk for mange gode svar! Jeg har kjørt en stund nå etter at jeg smurte slidene med kobberpasta, noen av disse var temmelig trege så jeg tror nok kanskje det er mye av forklaringen. Jeg har ikke hatt noen problemer med varmgang nå etter smøringen, men har kjent litt på skivene etter at bilen er kjørt. Merker meg at skivene blir ganske varme (litt varmere enn at jeg har lyst til å holde hånda borti lenge men ikke glovarme, så sikkert en 60 grader ellerno. Ser ut som det holder seg slik enten jeg kjører en mil eller lenger. Omtrent så varme som frambremsene, så det er jo ingen fare, likevel ville jeg jo tro at de ikke burde være varme i det hele tatt, på pen kjøring brukes vel knapt bakbremsene. Ellers kan jeg nevne at armen til brekkwiren fungerer som den skal, likeså wiren. Tror nok det er slidene som har hengt seg opp etter å ha hatt brekket på over natten og i flere dager. Så nå har jeg slutttet å bruke brekket i størst mulig grad. Burde jeg "trimme" det litt iblant så bremsewirearmen ikke begynner å tulle? Setter stor pris på tilbakemeldinger! Endret Juni 12, 2010 av bopedal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bopedal Skrevet November 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 (endret) Hei igjen folkens! En av de første frostnettene i trøndelagen nå utrolig nok... Kjørte til jobb i kveld etter at bilen hadde stått siden i går og reagerte litt på at i den lange bakken før jobben holdt farten seg rimelig konstant istedenfor å øke på. Og ganske riktig nå hang bremsen på igjen. Ikke så ille heldigvis, etter 2 mil var felgen bare ganske varm, ca 60 grader tipper eg. Og ganske friskt luktet det og. Går nok litt bremsekloss her er jeg redd... Men det spørs om det bare er å bestille ny caliper for dette gidder jeg ikke å holde på med lenger. Pretender anbefaler å kjøpe brukte calipere. Hvor får man kjøpt slike? Snakket med VAG, panteordning kjente de ikke til. Kommentar? Endret Juni 12, 2010 av bopedal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tmatre Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Du er sikker på at det ikke er kabelen som henger da.. Er vanlig at det kommer vann inn i denne.. og at wire fryser fast i strømpen. Min er sånn... har ikke giddet å bytte den, bruker ikke brekket om vinteren Siter 85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL 63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bopedal Skrevet November 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Etter at feilen oppstod i sommer har jeg ikke brukt brekket med mindre jeg må parkere på bratte steder- og da aldri mer enn noen timer max. Hjemme på parkeringsplassen hvor bilen stod nå sist har jeg ikke hatt brekket på. Så da kan det vel ikke spille noen rolle om wiren har frosset fast? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.