Gå til innhold

Måle og justere spissing på gamle måten?

Ranger emnet


Tomcat

Anbefalte innlegg

Escorten(-85 model) til dama driver å drar litt til sidene, ikke noe spess dødgang i rattet, men den har riktignok litt breiere dekk en originalt. Men jeg tror den trenger å justere spissinga. Er ikke interessert i å betale 1000 spenn for forstillingskontroll, noen som gidder å skrive hvordan man gjør dette på gamle måten?

Hørt noe med at man kan måle bredden mellom fordekka, for så å måle samme bredde 5m foran bilen. da skal bredden måle 5cm mindre enn det den gjør på bilen?? Hørtes litt vanskelig ut å måle nøyaktig spør du meg men... :drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er en "toe in" justering på fordekkene. Det vil gjelde på en bakhjulsdrevet bil.

En forhjulsdrevet bil skal ha en toe out innstilling på framdekkene. Det vil si at de skal peke bittelittegrann utover.

 

Hvor mange grader toe in/out er vel individuelt for hver bilmodell. Sjekk verkstedhåndboka.

Tror det lett blir en 1000-lapp pluss masse jobbing på deg om du skal gjøre dette selv også, medmindre du ikke har tilgang på f.eks laservater eller noe slikt. Å måle nøyaktig 5 cm på 5m krever mer nøyaktige instrumenter enn ei trefjøl eller noe.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også gjøres på en litt enklere måte, men resultatet kommer av hvor nøyaktig man er.

 

Måle lengden mellom dekkene fremme og bak( altså fremmdekkene). Lik bredde er lik riktig spissing.

 

Kommer helt an på hvordan bil man har da

 

Hvor mye to in/out man skal ha står ofte i instruksjonsboka eller verksted manualen.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enten man gjøre det på "gamle måten" eller med instrumenter ville jeg forsøkt å fått det så nærme det som er oppgitt fra fabrikken, om du ikke er ute etter å eksprimentere med toe out for å endre kjøreegenskapene.

 

Er ikke noe større sjanse for at det blir riktig om du går for 0 toe, enn du går for det som bilen skal ha.

 

Har gjort det selv, funker helt ok. Bruker to pinner til å måle med på innsiden av felgkanten.

 

Men det beste er selvsagt å gjøre det på et verksted, så kan du få justert, caster og camber samtidig.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår