Gå til innhold

Hvordan lage frontfanger selv?

Ranger emnet

csolem

Anbefalte innlegg

Har noen vært borti hvordan man lager en støtfanger/frontspoiler selv? Det er nemlig kjempevanskelig å få tak i til min bil. Jeg har en Volvo460 1990.

Bilde:

http://www.home.no/cristoffer/bilder/volvoskog.JPG

Hadde tenkt å lage noe slikt:

http://www.auto-tuning.lt/portal/index.php4?p=p.car&cid=202

Har fått tips på å bruke byggskum men er ikke sikker på om det er egnet. Kanskje glassfiber?

MB 300SD w126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.... det er ikk bare bare å lage selv. skal du lage må det være i glassfiber.... da må du kunne støpe. hvorfor ikke bare kjøpe fra utlandet til din bil da?... finnes jo en del firmaer som lager slik styling.... send mail til volvo sverige for eksemepl.... eller sende mail til folk som HAR stylet. spørre om hvem styling og hvor dem har kjøpt:)

Lykke til!...

http://rdlx3m.com/file/diverse/Dsc00005.jpg

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Finske som bygde den Kadett'en med glasstak som det stod om i Bilsport for ca. et halvt år siden brukte byggeskum og sånne gule skumplater.

De skumplatene er lette å forme og de er mer kompakte enn isopor (litt vanskelig å forklare)

De er i hvertfall enkle å jobbe med så det burde ikke være noe problem å lage en form med dem. (veit ikke om herderen til glassfiber'n eter opp platene)

Jeg har sånne på jobben, kan sjekke hva de skumplatene heter i morgen.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men igjen.. det er ikke bare bare. jeg sleit som faen med å tette et lit hull med glassfiber/polyester.. tenk deg stakkaren skal støpe ut en hel jævla fanger......?

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Det er sikkert ikke lett å støpe glassfiber men tenk så stolt han blir når han kommer på treff med sin hjemmelagde støtfanger ;)

og tenk så kjipt når han stusser ett pinnsving med den hjemmelagde fangern sin da :)

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må du jo få noen til og tegne/designe fangern din på data/papir da.. Så må du få noen til og lage forma!

Dette må du iallefall gjøre vist du vil ha noe som ser fett og bra ut!

Så er det jo kanskje best og kjøpe en simpel fanger, eller bruke orginalen og støpe videre på den.. I glassfiber!

Har en kompis som skal gjøre det, og en an kompis som har hjemmestøpt front.. Men det ble gjort av en proff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe prob å lage egen fanger. Bruk byggskum på den gamle, vent i 2-3 dager til det har størkna å est ut. Skjær ut fangeren slik du vil ha den. puss ned litt ekstra, sparkle å lakker. Deretter lager du forma, så kan du lage hvor mange fangere du vil i samme forma å selge!! Har gjort dette selv. De platene er yppelige å bruke på de stedene du skal ha det rett. Å ja, de tåler polyester!!:D

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

ikke noe prob å lage egen fanger. Bruk byggskum på den gamle, vent i 2-3 dager til det har størkna å est ut. Skjær ut fangeren slik du vil ha den. puss ned litt ekstra, sparkle å lakker. Deretter lager du forma, så kan du lage hvor mange fangere du vil i samme forma å selge!! Har gjort dette selv. De platene er yppelige å bruke på de stedene du skal ha det rett. Å ja, de tåler polyester!!:D

jaha.... og jeg skulle da gjerne sett både kvaliteten og utseende på de fangerne du har laget for hånd jeg...

Tåler vel en steinsprut før den begynner å dette fra seg...

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bilder av dette?

Må da ha vært vanskelig å skjære ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

jaha.... og jeg skulle da gjerne sett både kvaliteten og utseende på de fangerne du har laget for hånd jeg...

Tåler vel en steinsprut før den begynner å dette fra seg...

puss ned litt ekstra, sparkle å lakker. Deretter lager du forma, så kan du lage hvor mange fangere du vil i samme forma å selge!!

Greit å forstå hva man leser før man svarer

:rolleyes: Går ikke ann å kjøre med byggskum. Hvorfor tror du att du skal lage ei form??? Du støper en ny fanger i den, av glassfiber, eller carbon hvis du har råd til det!! Grunnen til lakkering av prototypen er som de fleste ikke skjønner att alt må være glatt, ellers så løsner ikke forma.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by csolem

Har noen vært borti hvordan man lager en støtfanger/frontspoiler selv? Det er nemlig kjempevanskelig å få tak i til min bil. Jeg har en Volvo460 1990.

Bilde:

http://www.home.no/cristoffer/bilder/volvoskog.JPG

Hadde tenkt å lage noe slikt:

http://www.auto-tuning.lt/portal/index.php4?p=p.car&cid=202

Har fått tips på å bruke byggskum men er ikke sikker på om det er egnet. Kanskje glassfiber?

bruk fangere lagd for 850, og modifiser etter behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

polyretanskum heter de platene dere prater om.ofte brukt av store stylingutviklere til å forme og lage former til styling.schlasken og de som disser dette kan man si er meget lite informert om hva som foregår utenfor deres bygd.

stylet en audi a8 med dette prinsippet jeg.og fikk da 2.plass på våler i a6/a8/100/200 klassen:D

fordelen med å lage sin egen form er jo at man kan lage og selge fangere på si...send meg en mail du CSOLEM så skal du få noen gode tips om hvordan bygge din egen fanger

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puss ned litt ekstra, sparkle å lakker. Deretter lager du forma, så kan du lage hvor mange fangere du vil i samme forma å selge!!

Greit å forstå hva man leser før man svarer

:rolleyes: Går ikke ann å kjøre med byggskum. Hvorfor tror du att du skal lage ei form??? Du støper en ny fanger i den, av glassfiber, eller carbon hvis du har råd til det!! Grunnen til lakkering av prototypen er som de fleste ikke skjønner att alt må være glatt, ellers så løsner ikke forma.

ja jeg VET hvordan man støper en jævla fanger. men kan DU lese det JEG skriver. hvor jeg nevner KVALITET!..

jeg må nemlig kjøpe meg en ny fanger nå siden MCR i england har bæsja på leggen med å lage en så forbanna svak fanger at glassfiberen begynner å flasse av FØR jeg til og med har rekki å lakkere den!:...

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider