Gå til innhold

Råd til kjøp av russe-bil?

Ranger emnet


ev1

Anbefalte innlegg

Har selv planer om en chevy van (g20 eller g30) og det er bare og se på det samme som man ville gjort med andre biler.. Også er det veldig fint om det er et annlegg i bilen..

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er fortsatt "til salgs". Bare se i signaturen... Men fant ut for noen uker siden at vi hadde en sånn kulestøt-kule liggende i kjellern. Så nå trenger bilen litt oppretting og tre nye vinduer i tillegg til ny motor.

 

 

 

Mine råd:

 

- Ikke kjøp det første og "beste" du kommer over.

- 30 000 er for mye for en russebil generelt sett. Hvis ikke den er helt perfekt. Og da mener jeg ikke at det følger med et bra anlegg.

 

- "Eu godkjent" betyr ikke at bilen er bra. Min er Eu-godkjent.

- Prøvekjør bilen. Ta eventuellt med en voksen som har peiling på bil når dere skal se på den så dere virker mer seriøse.

 

- Anlegg er det siste dere bør tenke på ved innkjøp. (Det var det første vi tenkte på...)

- Lyst på van? Bensin koster snart 12 kroner litern.

 

- Lær dere å kjøre med stor bil. En Chevrolet Starcraft har lite til felles med Golf gti. Myke bevegelser er stikkordet.

 

 

Det var det jeg kom på i farta. Forresten har If en slags "russeforsikring" som koster 3500 for et halvt år. Tror det var ansvar + delkasko, og gjaldt uansett hva slags russebil du hadde. Slik var det i hvertfall for russ 03.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har gode råd til kjøp av russe bil, eventuelt hva man må sjekke og om det er dyr forsikring .. det er en :chevy chewy-van :chevy det er snakk om.

 

Kjøp amerikaner! Klokt gjort!! :chevy Caravellene er noe møkk! Dårlig plass til anlegg og folk, og dårlig motor (trenger motor for å dra rundt på anlegg, 8 kompiser + masse øl). Du må bare sjekke om det er noe som holder mye kjøring, lange turer og om det er noe som lett lar seg selge når russetiden er over. Ikke kjøp en bil som overlever din russetid men er vrak etterpå. Er noe drit å sitte igjen med bilen og slite med å selge. Fordel om den er godkjent litt frem i tid, så du kan selge en eu-godkjent bil til neste års russ. Mye letter å bli kvitt da.

 

Sjekk ting som er dyrt. Girkasse, clutch, understell, bremser. Småfeil driter du i, da det kommer garantert til å være en del/veldig mye småplukk når du ser over bilen i edru tilstand 18 mai, anyway. :partyon

 

Når jeg var russ betalte vi ca 3000-4000 i forsikring såvidt jeg husker, reg. på meg. Så det er ikkje noe stress, skal jo deles på 8 :thumb

- BMW 520i

x VW Golf II - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, kjøp en slitesterk amerikaner..! Vi hadde en 85 mod dogde ram 350 v8, i think :P Vi fikk den ekstremt billig, mindre enn halv pris, Bilen hadde vært et inkasso krav fra en dud som skylte banken penger, og hadde ikke vært brukt av russ før. (Røverkjøp) hihi

Uansett, kan nevne noen fordeler med å ha en slik'en..

 

Automatgir med drøye 140 km/t topphastighet. cruuze control og el lås/vinduer. + air condition..

Godt med plass til folk og anlegg.. Kjedelig å sitte PÅ hverandre i 20 timers tur til landstreff.. Hvis ikke 9 av 9 sitter halv nakne og 8 av 9 på bilen er jenter da :) VI hadde en 4 seter bak i bilen, kravene fra biltilsynet er 40 cm per pers å sitte på.

Greit å leve farlig i russetida, men nice å føle seg trygg i en VAN mens man er på veien..

Mange andre russebiler i distriktet, type transit og 'velle hadde problemer med noe og måtte bruke ekstra penger på å reparere.. kjipt.

Altså kjekt med en trofast arbeidshest av en amerikaner:P Vår hadde gått 400 000 tror jeg, de kan gå 1 mill eller mer..

RAM'en sugde mye bensin da men, drøye 1600 kr for full tank.. :|

Men i ettertid er jeg ikke gretten over dyrt drivstoff.. Bedre å paye litt ekstra for det, enn å ha en sur transit med 0 HK der girkassa ryker halveis til lillehammer, og du må punge ut for å få den til å gå igjen..

 

Slik ellers...

Det meste er jo seff godt slitt på slike gamle biler, men sjekk at fjøringer og bremser er i god stand.

Førstegang det er russebil? Se under matter osv etter rust.. Se godt under bilen. Ikke kult under ombygning at det viser seg å være store hull rett gjennom gulvet.. (ja, snakker av erfaring) :D

Uregistrert og uten forsikring? Regn rundt 11 lapper for å få den på vegen. Spørs litt kanskje. Vi betalte 6300 i forsikring og 4200 for årsavgift osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er jo seff godt slitt på slike gamle biler, men sjekk at fjøringer og bremser er i god stand.

 

På min Dodge ram måtte vi også bytte festet til drivakslene eller noe sånt. Mener vi fikk gjort det for under tusenlappen. Hvis noen så Mythbusters på Discovery Channel for noen dager siden så fikk man se "worst case scenario" over hva som kan skje hvis den ryker av i fart.

 

Pass på at girkassa er i god stand også. Dessuten var det to biler på mitt russekull som klarte å miste sidedørene sine. Dette var henholdsvis Dodge og Chevrolet van'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp kjøpt russebil selv

81mod beauville, KUN gått 78000 :chevy

 

er vel som de andre her sier, sjekk ut de store tinga, småfeil er det alltid.

ga 40k for vår bil UTEN annlegg, og da fikk vi en bil som kun har vært russebil 1år før (jentebil, kåret til årets bil av politiet).

 

ikke gå for første og beste! lykke til

Ring-fan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ellers...

Det meste er jo seff godt slitt på slike gamle biler, men sjekk at fjøringer og bremser er i god stand.

Førstegang det er russebil? Se under matter osv etter rust.. Se godt under bilen. Ikke kult under ombygning at det viser seg å være store hull rett gjennom gulvet.. (ja, snakker av erfaring) :D

Uregistrert og uten forsikring? Regn rundt 11 lapper for å få den på vegen. Spørs litt kanskje. Vi betalte 630

 

He..he Dere var jo heldig med kjøpet av russe bilen deres da,Halv pris og greier..får håpe vi får en slik mulighet vi oxo, hellothere Men jeg er enig i å kunne leve farlig i russetida, men greit å føle seg trygg i en amerikansk van mens man er på veien, selv om bensin prisen er så høy ..men russ er russ birthday

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp amerikaner! Klokt gjort!! :chevy Caravellene er noe møkk! Dårlig plass til anlegg og folk, og dårlig motor (trenger motor for å dra rundt på anlegg, 8 kompiser + masse øl). Du må bare sjekke om det er noe som holder mye kjøring, lange turer og om det er noe som lett lar seg selge når russetiden er over. Ikke kjøp en bil som overlever din russetid men er vrak etterpå. Er noe drit å sitte igjen med bilen og slite med å selge. Fordel om den er godkjent litt frem i tid, så du kan selge en eu-godkjent bil til neste års russ. Mye letter å bli kvitt da.

 

Sjekk ting som er dyrt. Girkasse, clutch, understell, bremser. Småfeil driter du i, da det kommer garantert til å være en del/veldig mye småplukk når du ser over bilen i edru tilstand 18 mai, anyway. :partyon

 

Når jeg var russ betalte vi ca 3000-4000 i forsikring såvidt jeg husker, reg. på meg. Så det er ikkje noe stress, skal jo deles på 8 :thumb

 

jepp,, jeg er enig der at caravelle og transit er mindre bra biler, men det for bli en nød løsning viss vi ikke finner en van da, men det blir spennende og se den 18.mai om bilen er "hel" :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår