Gå til innhold

forgasser motor

Ranger emnet

jettamaster

Anbefalte innlegg

Hæ ?

flowen i en 16v topp er bedre en i en 8v topp i utgangspunktet..

Jeg har heller ikke sagt noe annet!

kost på en 8v topp utfresing til større ventiler og maks porting, så kan du selvfølgelig få en topp som flower mer enn org 16v topp,(vil tro det er noe sånt som er gjort med den toppen du snakker om) men gjør det samme arbeidet med en 16v topp, så vil ingen 8v topp slå den, med mindre det er snakk om custom x-flow 8v topper da..

de hk anslagene jeg gav var for topp med gassere og kun trimkam uten porting eller tilfresing for større ventiler..

Lønner seg uansett å begynne på en 16v topp, med mindre du får tak i en x-flow 8v topp, eller vil bruke den org 8v toppen for å være litt anderledes..

Det jeg sa er at man ikke får mer effekt/flow (i praktisk bruk) ut av en modifisert 16v-topp enn man gjør av en modifisert 8v-topp, dette er uttalelser fra noen av Norges beste innen motortrimming (ikke meg).

Det er riktig at man får noe gratis effekt/høyere utgangspunkt når man begynner med en 16v, men det har jeg jo også sagt for lenge siden.

Men du skrev at en 16v-topp flower bedre enn en 8v-topp påkostet 20k, og dette er vås. Gjerne du ikke vet bedre?

kost på en 8v topp utfresing til større ventiler og maks porting, så kan du selvfølgelig få en topp som flower mer enn org 16v topp

Riktig, og optimal porting, utfresing av nye ventilseter og skifte til større rustfrie ventiler koster rundt 20k.

de hk anslagene jeg gav var for topp med gassere og kun trimkam uten porting eller tilfresing for større ventiler..

Skjønte det, men hvorfor klarer den ikke mer enn dette da, siden den er så mye bedre enn en 25k portet 8v som klarer rundt 230 hk?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror verken meg eller deg er dumme mennesker, men ved maks trim, som egentlig er uinteressant for folk flest fordi det koster noe så inn i helvette, så har 16v to store fordeler

1. den er x-flow og vaksler ikke så mye varme mellom innsug og eksos og det finnes og mer gods å ta av mellom kanalene siden de ligger på hver sin side..

8v- topper kan man selvsagt få til å flowe like mye, men som regel så er det da snakk om x-flow topper, og ikke de originale 8v toppene.. har aldri hørt om noen som har villet bruke så mye penger som det trengs for å få de toppene til å flowe 230hk, når det vil bli bedre og ikke minst mye billigere å bygge det samme alternativet i 16v...

uansett, så er det med budsjettet til jettamaster en 16v topp som vil lønne seg, det tror jeg vi er enige om..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.0 blokk.. drake motorsport topp.. throttlebodies og et par sinte kammer.. da har man en motor som man kan hente rimelig heftige tall ut av.

Edit: er vel kanskje Drake engineering det heter..

noe info her

If you are intent of a 16v, here are some further things to consider:

VW's 16v: 123hp (US), 139 hp (European), 196hp (racing European)

I estimate, $4500 to make it all work.

Oettinger 16v: On a 1600cc motor 135hp, 2liter 170hp, 220hp racing.

I estimate 6500 to make it all work.

Drake 16v: Ah, you didn't know drake made a 16v for the VW did you?

170hp on a 1600cc motor, and no dyno figures for a streetable

2liter motor. But as you can see, the Drake is MUCH more

powerful than Oettinger. And, 290hp (racing 1900cc).

I estimate, 7000 to make it all work.

Summary, 16v conversions cost big bucks. But if you have that kind of

money to burn, the Drake is obviously much more powerful, (even for the

money) than either VW's or Oettingers. THere are reasons for the much

bigger hp figures by the DRake, too numerous to detail in this article,

but let's just say it is a much better cylinder head design.

http://ffp-motorsport.com/tuning/collins1.php mer info her..

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, så er det med budsjettet til jettamaster en 16v topp som vil lønne seg, det tror jeg vi er enige om..

Det kan jeg være enig i. Eneste minus da er at bilen har en annen motor enn det som står oppført, og for å få godkjent dette må bremsene oppgraderes. Dette trenger ikke nødvendigvis være så dyrt.

har aldri hørt om noen som har villet bruke så mye penger som det trengs for å få de toppene til å flowe 230hk

Nå har du hørt om det, og det kostet 25000. :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg være enig i. Eneste minus da er at bilen har en annen motor enn det som står oppført, og for å få godkjent dette må bremsene oppgraderes. Dette trenger ikke nødvendigvis være så dyrt.

Nå har du hørt om det, og det kostet 25000. :)

viss eg smeller i ein 16v med forgassere. må eg godkjenne bilen som 16v da???

bremsana er allerede oppgradert til 9" br.forsterker, ventilerte forran og skiver bak.

må eg og ha ledningsnett og slikt og fra ein 16v???

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss eg smeller i ein 16v med forgassere. må eg godkjenne bilen som 16v da???

bremsana er allerede oppgradert til 9" br.forsterker, ventilerte forran og skiver bak.

må eg og ha ledningsnett og slikt og fra ein 16v???

Alle ombygginger, modifiseringer og forandringer av kjøretøy skal forevises Biltilsynet for godkjenning og påføres i vognkort.

Siden du har oppgradert bremsene vil de holde, men det er mulig Biltilsynet krever bremsepapirer siden du modifiserer motoren (med gassere), de vil da sjekke at bilen er typegodkjent med de bremsene kontra den motoreffekten du får.

Det beste du kan gjøre er i forkant å stikke innom Biltilsynet å fortelle hva du planlegger, og få deres uttalelse om hvordan dette kan gjennomføres. De er sikkert mye mer velvillige til å godkjenne om du har fulgt deres regler, enn om du etter ombygging buser inn og kjefter fordi de ikke uten videre vil godkjenne ombyggingen. Har også hørt at Biltilsynet i ditt distrikt er hyggelige å ha med å gjøre, ta turen innom og spør, det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Ledningsnett og ledningsnett. Om du går for gassere er det kun tenningsanlegget du trenger i tillegg.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

drar denne fram igjen eg.

viss eg bygger ein 9a motor om til gasser. kva gasser er best å bruka??

48IDA, IDF eller DCOE????

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drar denne fram igjen eg.

viss eg bygger ein 9a motor om til gasser. kva gasser er best å bruka??

48IDA, IDF eller DCOE????

IDA og IDF er forgassere for stående montasje, tviler på om dette er veien å gå om du ikke vil ha gasserene stikkende opp gjennom panseret :eek:

Bruk DCOE, det er de beste forgasserene som er lagd, kan dyses om på sekunder uten å demontere forgasseren. Disse er for liggende montering og du får igjen panseret :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider